A hétfő hajnalban közzétett 2015-ös biztosítási tarifák fényében megállapítható, hogy legalább 10-15, egyes esetekben akár 20 százalékos díjemelkedés várható a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) terén - állítja a biztosítás.hu banki és biztosítási webportál.
Olaszország 436 euró
Belgium 306 euró
Görögország 267 euró
Németország 228 euró
Ciprus 171 euró
Románia 115 euró
Lengyelország 103 euró
Magyarország 64 euró
Ez pedig mintegy 1500-2000 forintos többletköltséget is jelenthet egy "átlagos" gépjármű tulajdonosnak, éppen ezért az idei biztosítási kampányban minden autósnak ajánlott ellenőriznie kötelező biztosítási díjait, hogy szükség esetén még idejében sikerülhessen átszerződni egy jobb (olcsóbb) feltételeket kínáló biztosítóhoz.
Az általános díjemelési hullám mellett
ráadásul - egy februárban elfogadott rendelet alapján - visszatér a korábban már betiltott károkozói pótdíj, ami a károkozó autósoknak dupla, esetenként tripla díjat is jelenthet.
A portál arra is felhívja a figyelmet, hogy több biztosító esetében is előfordul, hogy - miközben a szerződések együttkötési kedvezményén kívül nincs más említésre méltó új kedvezmény - megszüntetik az eddigi legnépszerűbb kedvezményt, amely a gyermekes autósok tömegeinek jelentett kedvezőbb díjakat.
Ezen felül pedig előfordulnak hihetetlenül drága emelések is: egyes biztosítók 400 százalékos pótdíjat vetnek ki a taxikra, 8 milliós ajánlott éves díjat egy teherautóra vagy - szinte hihetetlenül hangzik - 10 ezer százalékos pótdíjat egy nemzetközi fuvarozóra - akik immáron euróban is fizethetik díjaikat.
A közlemény azonban arra is rámutat: a tavaly óta tartó töretlen díjemelkedési trendeket figyelembe véve az emelkedő díjak nem okozhatnak túl nagy meglepetést, korábbi adatok szerint 2010-ben még 50 ezer forint körüli volt az éves biztosítási díj, ami 2013-ra 20 ezer forint alá esett, és 2014-ben is ezen a szinten maradt.
A díjemeléssel kapcsolatban Gilyén Ágnes a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) kommunikációs főosztályvezetője lapunknak elmondta: még nem tudni pontosan, hogy a díjak konkrétan hogyan alakulnak majd.
A legfrissebb, 2014 első felére vonatkozó MABISZ-statisztikák alapján azonban elmondható, hogy a magyarországi átlagdíj idén 19 887 forint - ellenben csak a személygépjárművek díjait figyelembe véve az éves átlag 13-14 ezer forint -, az átlagos díjnövekedés pedig mintegy 600 forint volt.
"Az emelkedésnek több oka is van, ám először is érdemes összehasonlítani a magyarországi díjakat más uniós tagállamok kötelező biztosításainak átlagdíjaival - rögtön látszik, hogy a magyar kgfb-nál nincs alacsonyabb Európában" - mondta.
A Magyar Nemzeti bank statisztikája szerint a jelenlegi díjszabás mellett nehezen lehet fedezni a költségeket, a 2013-as üzleti évben a biztosítók összesen 6 milliárd forintos veszteséget könyveltek el a kötelező biztosításokon.
Emellett a biztosítás.hu közleménye megemlíti, hogy a külföldön dolgozó magyarok növekvő nemzetközi kárai, a hazai üzemanyag-használat emelkedése és a növekvő kárgyakoriság is a veszteség - és így a díjemelés szükségességének - okaiként tarthatók számon.
Szakértők úgy vélik, az idei kampány legfontosabb kérdése lesz, hogy a díjemelkedésekkel szembesülő autósok át tudnak-e, illetve át akarnak-e szerződni más, kedvezőbb díjat kínáló másik biztosító társasághoz, vagy maradnak jelenlegi biztosítójuknál és elfogadják a többletdíjakat - a tavalyi kampányidőszak alatt mintegy 420 ezer autós váltott biztosítást.
A biztosítási szakértők szerint az autósok választása eldöntheti, a jövőben hogyan folytatódik a díjemelkedési tendencia.
A Generali Biztosító 2013-ban több mint 300 ezer balesetet regisztrált mintegy 35 milliárd forintos értékben. A káresetek száma és értéke mellett azonban több "érdekességre" is fény derült: a nemek arányát tekintve elmondható, hogy a férfiak és a nők között például szinte teljesen kiegyensúlyozott kár-darabszámokat láthatunk - írja a piacesprofit.hu.
A nemek mellett a nevek is érdekes képet mutatnak, a statisztika szerint a Lászlók a több mint 6 600 káresettel könnyedén megelőzték az Istvánokat (5 800 db) és a Józsefeket is (5 300 db). A járműveket vizsgálva pedig a következőkre derült fény: legnagyobb veszélyben a fehér színű autók voltak tavaly, közel 5800 balesetet szenvedtek el szemben a szürke autókkal (4400 eset).
A rendszámok is érdekes eredményt mutatnak: azok az autók, melyek rendszáma "L" betűvel kezdődik, közel 12 900 esetben kerültek bajba, míg a második helyen az M-betűs autók (5 800 eset), a harmadik helyen pedig az K-betűvel kezdődő rendszámú járművek voltak 5 600 esettel.