"Nagy ünnep, hogy egy ilyen léptékű holland kiállítást tudunk megnyitni, amilyen korábban még soha nem volt Magyarországon. Húsz Rembrandt-kép találkozik a Szépművészetiben, és nem is akármilyenek: ez az anyag teljes keresztmetszetet ad a legelső, 17 évesen festett képtől az érett kori munkákon át az utolsó önarcképig" - mondta el a kicsomagolás során a múzeum főigazgatója. Baán László hangsúlyozta, hogy a Szépművészeti Múzeum egyik legjelentősebb gyűjteményi egysége a holland kollekció, ebből az időszakból, a holland "arany évszázadból", vagyis a 17. század mestereitől mintegy 500 festménnyel rendelkeznek, és ezzel a Szépművészeti Európában Hollandián kívül az öt legjelentősebb gyűjtemény közé tartozik.
"Fájó hiány ugyanakkor, hogy a két legnagyobb mestertől, Rembrandttól és Vermeertől nem rendelkezünk festménnyel, hiszen a korábban Rembrandtnak tulajdonított képeinket ma már nem az ő munkájaként azonosítjuk" - jegyezte meg a főigazgató, aki felhívta a figyelmet a Budapestre érkezett három Vermeer-kép jelentőségére is, kiemelve, hogy Az asztronómus festőjének eddig még soha nem járt munkája Magyarországon. A londoni National Galleryből pénteken megérkezett önportré Rembrandt karrierjének csúcsa felé keletkezett; a holland mester Tizianót idéző testtartásban a nagy velencei festő korának ruháiban örökítette meg magát, tisztelegve elődje előtt, ugyanakkor bemutatva járatosságát a múlt művészetében. Az olajfestménynek 65 millió font (25,4 milliárd forint) a biztosítási értéke, de ennél a műtárgypiacon ez a munka jóval többet érne - emlékeztetett Baán László.
Mint a főigazgató elárulta, a kiállításra érkezett anyag biztosítási összértéke - a Szépművészeti igen gazdag németalföldi gyűjteményéből válogatott 48 alkotás nélkül is - meghaladja az 1 milliárd eurót. Mintegy ötven európai és amerikai köz- és magángyűjteményből kölcsönöztek képeket, olyan jelentős intézményektől, mint az amszterdami Rijksmuseum, a párizsi Louvre, a firenzei Uffizi, a madridi Prado, a stockholmi Nationalmuseum, a Los Angeles-i Getty Museum vagy a New York-i Metropolitan.
Baán László szerint ez az anyag nemcsak a magyar, de a külföldi közönséget is Budapestre vonzza majd, a főigazgató így a tavalyi, Caravaggiótól Canalettóig című olasz barokk tárlathoz hasonló látogatottságra számít. Ugyanaz a kor mutatkozik be, mint a Caravaggio-kiállításon, de egy másik világ: a függetlenségét frissen elnyert, erős és gazdag polgársággal rendelkező, 17. századi Hollandia festészetének minden jelentős mestere és műfaja megismerhető lesz a Szépművészeti 2015. február 15-ig látogatható tárlatán.