Színháza, a Taganka messze földön híressé vált. Gimnazista voltam, amikor három előadással is vendégszerepelni érkeztek hozzánk. A színészóriás Vlagyimir Viszockij volt a döbbenetes Hamlet. Az ellenzékiség elszánt megtestesülése.
És játszott az előadásban egy hatalmas, élőlényként mozgó függöny, ami a hatalmi gépezet jelképeként elsöpört, maga alá gyűrt, eltüntetett embereket. Lidércesen fantasztikus, fájdalmasan kelet-közép-európai kórkép volt a produkció. És az volt a Csendesek a hajnalok, meg a Tíz nap, ami megrengette a világot előadása is.
A lezserül öltözködő, beszélő, premiereken is farmerban meghajló Ljubimov a magyar színházakat szintén megrengette, ha nálunk dolgozott. Amikor a Vígben a Bűn és Bűnhődést állította színpadra, többekben már az visszatetszést keltett, hogy egy kis epizódszínészt, Kern Andrást választotta Raszkolnyikov szerepére.
Milyen fenemód jó szeme volt! Hírhedten kemény próbamódszere miatt többen visszaadták a szerepüket. De végül igen jó lett az előadás. A Nemzetiben, a Koldusopera próbái alatt megríkatta Udvaros Dorottyát, aki el is rohant a próbáról, de aztán lenyűgöző volt.
A minden újra fogékony Törőcsikkel és Garassal viszont harmonikusan dolgozott együtt. Az előadás nagy truvájaként az öregek színészotthonából hozatott ki idős művészeket. Akik a koldusfinálékban minden erejüket összegyűjtve, velünk szembefordulva, haragos kisemmizettekként, mint forradalmi tömeg indultak el a nézőtér felé. Nem volt véletlen, hogy az őrjöngő siker ellenére hamar lekerült a műsorról a produkció.
Ljubimov az Erkel Színházban például azzal kavart vihart, hogy a zenekart fölhelyezte a színpadra, igencsak leszűkítve a játékteret, amivel pedig korlátozta a hamisan nagy operai gesztusokat. Olyan hatalmas művész, mint Polgár László, aki Leporellót adta, is kikelt a módszerei ellen, de nagyszerű lett, és innentől számította magát nemcsak jó énekesnek, hanem jó színészeknek is.
A premieren tüntető vastaps, ováció, és fujjolás egyaránt volt, Ljubimov megosztó személyiségének megfelelően. Nem azok közé tartozott, akik agyoncizellálják a produkcióikat. Mindig akadt néhány drasztikus ötlete, amivel helyére tett sok mindent, megoldott olyan dolgokat, amiket másoknak nem sikerült. Teátrális, erős, nagy hatásokra törekedett. És igen nagy rendező volt.