Ciprus;MEASZ;Hanti Vilmos;Exodus;

A famagusztai kerítés vált a szigetország megosztottságának egyik jelképévé FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/ANDREW CABALLERO

- Cipruson, az Exodus nyomában

Hanti Vilmos, a Magyar Ellenállók és Antifasiszták Szövetségének (MEASZ) elnöke szeptember első felében a ciprusi Larnakában emléktáblát nyújtott át Sneor Levitinnek, a helyi zsidó hitközség rabbijának. A tábla azokra a zsidókra - köztük magyar zsidókra - emlékeztet, akik a második világháború után Palesztinába akartak eljutni, ám akiket az akkori mandátumterület brit urai elfogtak és ciprusi internálótáborokban tartottak fogva.

Közismert azoknak a zsidóknak tragikus sorsa, akiket a német nácik és európai cinkosaik koncentrációs táborokba zártak és iparszerűen, tömegesen legyilkoltak. Kevésbé ismert, hogy több tízezer túlélőt, akik a háború után akartak Palesztinába jutni, a brit hatóságok elfogtak és évekig ciprusi internálótáborokban tartottak fogva. Így hát e szerencsétlen sorsú emberek a szögesdrót mögül újra szögesdrót mögé kerültek. A kétféle fogva tartás célját és körülményeit persze nem lehet összehasonlítani, és - a korábbival ellentétben - a ciprusi történet végül is jól végződött: Izrael állam megalakulása után az internáltak célba értek.

Famagusztában
A MEASZ küldöttsége több ciprusi várost is felkeresett. Jártak a szigetország kettéosztott fővárosban, Nicosiában, néhány órát eltöltve annak török részében is.
Ciprus 1974-ben szakadt két részre, amikor szélsőséges helyi görög nacionalisták megbuktatták az ország törvényes kormányát, és erőszakkal magukhoz ragadták a hatalmat. Válaszul Törökország - a helyi török lakosság védelmére hivatkozva - megszállta a sziget északi részét és ott önálló államot hozott létre. Ezt azonban a világ mind a mai napig nem ismeri el.
A kelet-ciprusi Famagusztának, amely a török részen fekszik, valamikor jelentős görög lakossága volt, amely azonban a török inváziót követően a déli országrészbe menekült. Azt a városrészt, melyben éltek, ma szögesdrót veszi körül. A területen csak ENSZ-békefenntartók tartózkodnak, ők őrzik az elhagyott házakat. Őrzik, de természetesen nem tartják karban őket, ami negyven évi gazdátlanság után meg is látszik az állagukon.
Hátborzongató látványt nyújt ez a Famagusztán belüli szellemváros. Minden elhagyatott: a házak, a játszóterek, a teniszpályák, a boltok. Némely erkélyen még ott van az asztal székekkel, az asztalon tányérokkal - jeléül annak, hogy a házigazdáknak fejvesztve kellett menekülniük otthonukból. A görög menekültek kényszerűen hátrahagyott ingatlanjai, illetve az azokért fizetendő török kártérítés ügye mind a mai napig megoldatlan és a két közösség kiegyezésének egyik legfőbb akadálya.

Ezt megelőzően azonban tragikusan alakult a nácik elől menekülő zsidók sorsa. Szinte egyetlen állam sem volt hajlandó befogadni őket, a britek pedig egy 1939-ben kiadott Fehér Könyvben korlátozták Palesztínába történő bejutásukat. Mindennek következtében több tízezer kivándorolni akaró zsidó rekedt a nácik uralta Európában és végezte Auschwitz gázkamráiban.

S a britek magatartása a háború végeztével sem sokat változott. 1945 után havi 1500 főt engedtek Palesztinába, holott százezernyi túlélő tengődött hontalan menekültként szerte Európában. (Köztük olyan vidéki magyar zsidók is, akik, miután túlélték a Holokausztot, vissza akartak volna térni házaikba, ám azok új lakói vasvillával kergették el őket.) London azért korlátozta a bevándorlást, mert nem akarta végleg magára haragítani gyarmatainak, köztük palesztin mandátumterületének arab lakosait, akik persze hevesen ellenezték a külföldiek letelepülését.

Virágzó kapcsolatok Izraellel
Izrael már függetlensége kikiáltásának évében, 1948-ban felvette a diplomáciai kapcsolatokat Ciprussal, vagyis még akkor, amikor a sziget brit protektorátus volt. E viszony sokat javult a további években is, így a szigetország függetlenségének 1960-as kikiáltásáig is. Ciprus ezután vérzivataros időszakot élt át, melynek csúcspontja 1974-es kettészakadása volt. Az északi országrészben létrejött Észak-ciprusi Török Köztársaságot mind a mai napig csak Ankara ismeri el.
Izraelben a 2000-es években fogalmazódott meg az az igény, hogy serkenteni kell a zsidó vallási életet Ciprus területén. Ennek keretében 2003-ban a szigetországba érkezett Arie Zeev Raskin rabbi, az ortodox zsidóság haszid mozgalma, a Chábád Lubavics képviseletében. Két évvel később, 2005. szeptember 12-én Raskin rabbit hivatalosan is kinevezték Ciprus főrabbijának. A ceremónián a zsidó vallási élet több ismert személyisége, valamint az akkori ciprusi oktatási és kulturális miniszter is megjelent. Ugyanebben az évben avatták fel a helyi zsidó közösség első zsinagógáját a tengerparti városban, Larnacában.
A Wikipedia szerint manapság körülbelül 350 zsidó család él, többségük külföldi. A zsidó közösség fele Izraelből érkezett, a másik felének nagy része brit, vagy orosz. (Bár a 2011-es népszámlálás szerint 11 ezerre tehető a Cipruson élő oroszok száma, évente valójában oroszok tízezrei megfordulnak itt, s 30-40 milliárd dollárt helyeztek el az itteni bankokban.)

A zsidó szervezetek ennek ellenére mindent megtettek a tilalom kikerülésére és 1945 és 1948 között mintegy 70 ezer embert juttattak el - többnyire illegálisan - Palesztinába. A britek azonban körülbelül 50 ezer zsidót útközben elfogtak, és jó részüket ciprusi internálótáborokba zárták. A menekültek Palesztinába juttatásának történetében az egyik leghíresebb epizód az Exodus hajó útja volt, melyet az után - a cselekményt erősen megváltoztatva - könyvben és filmben is feldolgoztak.

Miután Hanti Vilmos átadta az emléktáblát Sneor Levitin rabbinak, a MEASZ és a larnakai zsidó hitközség képviselői megállapodtak abban, hogy azt - valószínűleg jövő május végén - ünnepélyesen elhelyezik egy Xilotimbou nevű, Larnaka közelében fekvő településen, ott, ahol valamikor az egyik internálótábor állt. Ezen a helyszínen idén nyáron egyébként már tartottak emlékünnepséget, mégpedig a ciprusi elnök és az izraeli nagykövet részvételével. Idén induló és a magyarországi Holokauszt hetvenedik évfordulójához kapcsolódó akciójával a MEASZ a maga részéről is tisztelegni kíván a náci népirtás áldozatainak és túlélőinek emléke előtt.

A híres hajó igazi története
A zsidó szervezetek a második világháborút közvetlenül követő években számtalan hajón próbáltak meg menekültet eljuttatni - hol több, hol kevesebb sikerrel - Palesztinába. Ezek közül a leghíresebb az Exodus hajó története lett, már csak azért is, mert történetéből bestsellerré vált könyv és nagy sikerű film is született. Ám mind a Leon Uris által írt könyv, mind pedig az Otto Preminger által rendezett film (egyik főszerepében Paul Newmannal) alaposan eltér a történelmi tényektől. A könyvben és a filmben az Exodus Ciprusról indul és utasainak végül is sikerül partra szállniuk Palesztinában.
A valóságban a hajó a franciaországi Sete kikötőjéből kelt útra és csak Palesztina parti vizeiig jutott. Ott a britek megállították és birtokukba vették. Utasait erőszakkal másik hajóra telepítették át és visszaküldték őket Európába. Útjuk első állomása Marseille volt, ám ott nem voltak hajlandók kiszállni. Ezért a britek Németországba (Hamburgba) vitték őket, vagyis abba az országba, ahová, mint a Holokauszt túlélői, a legkevésbé vágyakoztak. Ott ismét táborokba - korábbi hadifogolytáborokba - kerültek és csak később, Izrael Állam megalakulása után jutottak célba.

Nem támogatja Székelyföld területi autonómiáját Victor Ponta román szociáldemokrata miniszterelnök, aki pénteken újságírói kérdésre válaszolva fejtette ki álláspontját. Az Adevarul című napilap honlapján élőben közvetített interjúban Ponta elmondta: a tervezet kezdeményezői is tudják, sem a Szociáldemokrata Párt (PSD), sem a többi román párt nem támogatja a tervezetet. Úgy vélte, annak bemutatása része a romániai elnökválasztási kampánynak.