Az egyik legtekintélyesebb londoni politikai elemzőműhely, a Királyi Külügyi Intézet - székháza után közkeletű nevén a Chatham House - szakértői keddi forgatókönyvcsokrukban kiemelték azt a véleményüket, hogy Skócia elszakadása esetén csorbulna Nagy-Britannia nemzetközi megítélése, amelyet jelentős részben éppen az ország stabilitása és egységes jellege támaszt alá.
A skót függetlenségpárti erők győzelmét másfél évi bonyolult szétválási tárgyalássorozat, majd pedig a brit EU-tagság sorsáról 2017-re kilátásba helyezett népszavazás követné, vagyis Nagy-Britannia legalább két évre befelé fordulna, és ez korlátozná kapacitását arra, hogy konstruktív szerepet töltsön be a világpolitikában - vélekedtek a Chatham House elemzői.
A ház szakértői valószínűsítették ugyanakkor azt is, hogy számos külföldi kormány jóval aggályosabbnak tartja Nagy-Britannia esetleges távozását az Európai Unióból, mint Skócia kilépését az Egyesült Királyságból.
Nagy-Britannia elvesztése az EU-t nagyobb mértékben gyengítené, mint Skócia elvesztése az Egyesült Királyságot - állapították meg a Chatham House tanulmányát összeállító elemzők.
Az intézet szerint a brit-skót szétválás súlyos kérdéseket vetne fel Nagy-Britanniában és a szövetségesek körében is az Egyesült Királyság védelmi kapacitásaival kapcsolatban.
Mivel az Egyesült Királyság fennmaradó részének nominális hazai összterméke (GDP) hozzávetőleg egytizenkettedével csökkenne Skócia kiválása esetén, valószínű, hogy a védelmi kiadások is hasonló mértékben csökkennének. Ebben az esetben valószínűtlenné válna, hogy az Egyesült Királyság meg tudja őrizni jelenlegi védelmi képességeit.
Ráadásul súlyos költségekkel járna, ha az önálló brit nukleáris ütőerőt hordozó Trident tengeralattjáró-flottát el kellene költöztetni skóciai támaszpontjáról, ahogy azt a skót kormány a függetlenség elnyerése esetére kilátásba helyezte. Ez komoly mértékben felforgatná a brit kormány által kezdett, 2015-2016-ra szóló stratégiai védelmi és biztonsági felülvizsgálatot, sőt esetleg az egész tervezési folyamatot elölről kellene kezdeni - jósolták a Chatham House elemzői.
A ház szerint mindenképpen ki kellene egészíteni a Trident-flotta tervezett kicserélésének 20 milliárd fontos (8 ezer milliárd forintos) költségvetését a támaszpontok áttelepítésének 2,5-3,5 milliárd fontra becsülhető további költségeivel.
A brit nukleáris ütőerővel kapcsolatos bizonytalanság komoly aggályokat keltene a szövetségesek körében, a támaszpontok áttelepítésének többletköltsége újraindíthatja a vitát a Trident-flotta fenntarthatóságáról, és kérdőjeleket vetne fel az Egyesült Királyság egész kül- és biztonságpolitikai stratégiájával kapcsolatban.
A függetlenségellenes erők győzelme sem jelentené azonban a skót elszakadással kapcsolatos kérdések nyugvópontra jutását. Ha az elszakadást ellenzők győznek a csütörtöki népszavazáson, de úgy, hogy a skót választók 45 százaléka vagy még nagyobb hányada voksol a függetlenségre, akkor továbbra is komolyan kérdéses maradna a brit unió hosszú távú jövője - áll az elemzésben.
A Chatham House és a YouGov közvélemény-kutató legutóbbi közös felmérése alapján a 45 százalékos függetlenségpárti szavazatarány nagyobb lenne, mint ahányan várhatóan a brit EU-tagság feladására voksolnának a brit kormány által erről tervezett későbbi referendumon.
Ráadásul lehetséges, hogy a Trident-flottát a függetlenségellenes erők győzelme esetén is el kell távolítani Skóciából, tekintettel arra, hogy a skót választók jelentős hányada ellenzi a brit nukleáris ütőerő skóciai állomásoztatását - hangsúlyozták a Chatham House szakértői.
Egy másik tekintélyes londoni stratégiai elemzőműhely, a pénzügyi és politikai kockázatelemzésre szakosodott Eurasia Group annak a véleményének adott hangot keddi tanulmányában, hogy korántsem lenne magától értetődő Skócia felvétele önálló tagállamként az Európai Unióba. A ház szakértői szerint ugyanis a skót elszakadás esetén a saját szakadár mozgalmaikkal küszködő EU-tagállamok - elsősorban Spanyolország, Franciaország, Olaszország és Ciprus - aligha látnák szívesen Skóciát a klubban.
A többi EU-tagállam esetében sem egyértelmű, hogy miért kívánnák saját alkupozícióikat gyengíteni Skócia gyors felvételének elősegítésével. Németország például erőteljesen ellenzi az európai szakadár törekvéseket, mivel attól tart, hogy ezek bátorítása a regionalizáció felé nyitja meg az utat, jóllehet Németország elsődleges törekvése az integráció erősítése - fejtegették az Eurasia londoni elemzői.
A ház szerint az sem valószínű, hogy Skócia - ha felveszik az EU-ba - hozzájuthatna ugyanahhoz a kiváltságos bánásmódhoz, amelyet az Egyesült Királyság harcolt ki magának. Jelenleg mindegyik új tagállamnak kötelezettséget kell vállalnia arra, hogy csatlakozik az euróövezethez és a belső határellenőrzés nélküli schengeni csoporthoz, és nincs ok annak feltételezésére, hogy Skócia ettől eltérő elbírálásban részesülne.
Skócia viszont valószínűleg egyelőre nem felelne meg az eurócsatlakozás maastrichti feltételrendszerének, és néhány évnyi takarékossági szigorra lenne szüksége. A feladatot ugyanakkor nehezítené, ha a skót költségvetési helyzet romlana a szétválás után, márpedig ez valószínűsíthető a kedvezőtlen demográfiai folyamatok, a vártnál jó eséllyel kisebb északi-tengeri nyersolaj-bevételek és a magasabb tőkepiaci hitelköltségek miatt - hangsúlyozzák az Eurasia Group londoni elemzői.