Az Adblock Plus regisztráció nélküli, csupán néhány kattintással telepíthető reklámblokkoló, ami ma már az egyik legnépszerűbb böngésző kiegészítővé nőtte ki magát.
A felhasználók körében a zavartalan és gyors böngészéshez "elengedhetetlennek" tartott bővítmény hatékonyan letiltja a különböző videómegosztó portálokon, közösségi oldalakon megjelenő reklámokat.
A fejlesztők szerint ugyanakkor a "visszafogott" reklámokat (például a bannereket) - a weblapok támogatása érdekében - nem szűri; a fejlesztők ezzel is arra szeretnék ösztönözni a honlapok üzemeltetőit, hogy "egyszerű és visszafogott" reklámokat használjanak. Mindemellett az Adblock használó maga is beállíthatja, mely weblapokon tiltsa vagy éppen ne tiltsa a reklámokat a program.
Ennek ellenére több weblap is kifejlesztette saját "blokkoló" rendszerét, csakhogy itt magát a reklámszűrőt használó internet-felhasználót nem engedik fel a honlapra - csak akkor, ha kikapcsolja a reklámhóhér kiegészítőt.
Mindig van tehát egy kis üröm az örömben: a reklámmentes böngészésnek nemcsak az az ára, hogy használatával egyes weblapok nem jeleníthetők meg, de az Adblock Plus - az internetes böngészés gyorsításával párhuzamosan - magát a számítógépet lassíthatja, különös tekintettel a kevés memóriával bíró masinákra.
A Mozilla egyik munkatársa elvégzett egy gyorstesztet, ami rávilágított, hogy mindenki kedvenc reklámblokkolója bizony jelentősen "megdobta" a memóriahasználatot, ami az egyik tesztoldalon például 370 MB helyett 1960 MB volt. Úgy tűnik, a reklámblokkoló programok még hibáik és a weblapok Adblock használókat sújtó szankciói ellenére is töretlen népszerűségnek örvendenek.
Az Adobe és a PageFair szoftverfejlesztő cégek friss kutatása meglepő adatokra világított rá: a világon nagyjából 144 millió internethasználó aktívan használ reklámtiltó kiegészítőket, melyek népszerűsége mintegy 70 százalékkal nőtt az elmúlt évben.
A felhasználók mintegy fele 18 és 29 év közötti fiatal, de a kutatás szerint a 18 év alatti kamaszok és gyerekek is egyre többen telepítik fel gépeikre az Adblock programot. Az online hirdetők számára pedig éppen ez a korosztály jelenti a legfontosabb célközönséget.
Éppen ezért a weboldal tulajdonosok és az interneten hirdető cégek már kevésbé örülnek a blokkoló kiegészítők terjedésének. Az Adobe kutatásának eredményei arra is rámutatnak: sürgősen változtatni kell az online reklámvilág stratégiáin.
"A reklámblokkoló technológia a hétköznapi felhasználók kezébe helyezi vissza a hatalmat" - nyilatkozta Till Faida, az Adblock Plus alapítója. Úgy véli, hogy az online reklámoknak "végre fel kellene nőniük", és olyan útvonalat kellene találniuk, amelyen a jelenleginél jóval kevésbé "idegesítő és tolakodó" módon érhetik el célközönségeiket.