Fischer Iván;Budapesti Fesztiválzenekar;európai turné;Royal Albert Hall;The Evening Standard;

Fischer Iván Fotó: VAJDA JÓZSEF, NÉPSZAVA

- Budapesti Fesztiválzenekar: sikeres turné

A Budapesti Fesztiválzenekar túl van az évad első európai turnéján, melynek során elsöprő sikert aratott Londonban, Locarnóban, San Sebastianban, Torinóban és Milánóban is. A kritika szuperlatívuszokban számolt be a zenekar koncertjeiről, melyekbe Fischer Iván ez alkalommal valódi újdonságot csempészett. 

A Budapesti Fesztiválzenekar Brahms III. és IV. szimfóniájával, illetve egy osztrák-magyar műsorral utazta körbe Európa legizgalmasabb nyárvégi fesztiváljait.A turné legfontosabb állomása London volt, ahol a zenekar az 1895-ben alapított Promenád fesztivál (BBC Proms) közel hate zres közönsége előtt adott egymás után két teltházas koncertet a Royal Albert Hallban. A koncertet a BBC Rádió élőben közvetítette. A The Guardian beszámolója szerint a BFZ koncertjei a legnépszerűbbek között voltak a jegyeladások alapján.

A brit lapok lélegzetelállító előadásról, elképesztő érzékenységről, mély koncentrációról és tökéletes egységről írtak. A The Times cikke pompás, tündöklő zenekarként írta le a Fesztiválzenekart, melyben egy emberként lélegeznek a muzsikusok. Bár a nemzetközi szimfonikus zenekarok hangzása egyre inkább hasonlít egymáshoz, a Fesztiválzenekar különleges hangon szól - írta a The Evening Standard kritikusa, aki szerint Fischer Iván csodákat ér el a zenekarral.

Ezt bizonyítja az is, hogy az egységes hangzás mellett a másik fontos részlet, amire az összes kritika kitért, hogy ráadásként a Fesztiválzenekar tagjai letették hangszerüket, kórussá alakultak, és Dvorak, illetve Brahms dalokat énekeltek.  Fischer Iván ezen a turnén arra kérte a zenekart, hogy kezdjenek új életet, és énekeljenek rendszeresen.

"Miért? Mert az embereknek énekelniük kell. Anyák énekeljenek kisbabáiknak, gyerekek csatlakozzanak gyerekkórusokhoz, a felnőttek pedig fedezzék újra fel ezt a csodálatos kommunikációs eszközt. Nekünk most példát kell mutatnunk, hogy érzékeltessük: a félelmeket, gátlásokat le lehet győzni." - vallja a zenekar zeneigazgatója.

A hatás nem maradt el a turné során. A The Guardian szerint a kórus finoman és precízen szólt, a The Independent kritikusa elbűvölőnek találta az előadást, és azt írta: a zenekar gond nélkül alakulhatna át elsőosztályú kórussá, a The Telegraph pedig külön kiemelte: a zenekar megmutatta, milyen fontos szerepe van az éneklésnek a magyar zenei kultúrában. A London Evening Standard szerzője ezt úgy fogalmazta meg: a ráadás egyértelmű bizonyíték volt a Kodály módszer sikerességére.  A zenekar London után az "olasz Svájcban", Locarno többszáz éves templomában, a Chiesa di Francescóban muzsikált a 69. Settimane Musicali di Ascona fesztivál alkalmából, majd San Sebastianban, az Atlanti-óceán partján adta elő műsorát a 75 éves Musika Hamabostaldia fesztiválon.

Gombrowicz Operett című darabja lázítóan forradalmi és formabontó, provokatív mű. A Nemzeti Színház bemutatója, bár tartalmaz izgalmas elemeket, és átlagon felüli energiát igényel a társulattól, nem sarkall majd senkit még egy kis vézna tűntetésre sem.