Fővárosi Közgyűlés;3-as metró;

Fotó: Népszava, Vajda József

- Döntés a 3-as metró felújításáról

Döntött a Fővárosi Közgyűlés hétfői rendkívüli ülésén a 3-as metró felújításával kapcsolatos feladatok végrehajtásáról, köztük a szükséges hitelfelvétel előkészítéséről, valamint arról, hogy felkérik a BKV Zrt.-t a szerelvények felújítására vonatkozó tender kiírására.

A testület a javaslat elfogadásával deklarálta a beruházás "végrehajtásának prioritását", valamint döntöttek arról is, hogy a kormány határozatával összhangban felkérik a BKV Zrt.-t a 3-as metróvonal járműparkjának felújítására vonatkozó tender kiírására. Ebben az előterjesztés szerint folyamatosan együtt kell majd működnie a fővárosi önkormányzattal és a BKK Zrt.-vel.

A közgyűlés hétfői döntésével felhatalmazta a főpolgármestert a hitelfelvételhez szükséges minden előkészítés és tárgyalás lefolytatására, továbbá arra, hogy a 3-as metró járműparkjának felújítását szolgáló finanszírozási konstrukciót és a szükséges garanciális feltételrendszert a nemzeti fejlesztési miniszterrel egyeztesse és a szükséges döntési javaslatok terjessze a testület elé.

Az előterjesztés szerint a szükséges felújítással a 3-as metró járműparkjának élettartama minimum húsz évvel hosszabbítható meg. "A járműpark felújítása a vonal üzemi fenntartása mellett várhatóan több évet fog igénybe venni" - áll a javaslatban. A finanszírozási konstrukció kidolgozása és a kormányzattal, valamint a lehetséges finanszírozókkal való egyeztetése a járműfelújítás megkezdésének feltétele. A felújítási tender mielőbbi indítása érdekében a tárgyalásokat még idén ősszel le kell folytatni. A konkrét hitelfelvételről a potenciális finanszírozókkal - különösen az Európai Beruházási Bankkal (EIB), az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD), a Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB) és a kereskedelmi bankokkal - történő egyeztetések és a kormányzati tárgyalások lezárása után lehet konkrét döntést hozni - olvasható az előterjesztésben.

Tarlós István főpolgármester az ülésen elmondta, igyekeznek megoldani azt, amit évtizedeken keresztül senki nem oldott meg. A szerelvények felújításához szükséges hitelfelvétel kapcsán emlékeztetett, hogy a kormány megszűntette az önkormányzat 180 milliárd forintnyi hitelállományát. Most ennek mintegy egyharmadáról van szó. Új szerelvényeket csak európai uniós támogatással tudnának vásárolni, a kormány a szerelvények felújítását támogatta.

A testület az előterjesztést 28 igen és 2 nem szavazat ellenében fogadta el, a Fidesz mellett, az MSZP és a Jobbik is támogatta a javaslatot, csak az Együtt-PM független képviselői voksoltak nemmel.

Az Együtt-PM nem ért egyet a fideszes városvezetéssel abban, hogy új szerelvények helyett a meglévők felújításával korszerűsítsék a 3-as metrót  - jelentette ki  Hanzély Ákos  fővárosi képviselő még a szavazás előtt. Az ellenzéki politikus azt mondta, bohózatnak tartják a közgyűlés előtt lévő előterjesztést, amely alapján felesleges is közbeszerzést kiírni. Hanzély Ákos szerint ugyanis kormánypárti háttéralku van a háttérben, hiszen a felújítást vélhetően csak a gyártó cég képviselője lesz képes elvégezni. Kiemelte, az Együtt-PM elfogadhatatlannak tartja, hogy komoly tanulmányok nélkül, "nullára amortizált" harminc éves szerelvényeket újítsanak fel az új metrókocsik árának kétharmadáért.

Az MSZP a jelenlegi balesetveszélyes helyzet megváltoztatása érdekében támogatja a 3-as metró fideszes városvezetés által javasolt felújítását. Horváth Csaba, a párt fővárosi frakcióvezetője hangsúlyozta:  akkor értenek egyet a metrószerelvények felújításával, ha a megjavított kocsik várható élettartalma megegyezik majd az új szerelvényekével, vagyis a következő 35-40 évben komolyabb szervizelés nélkül használhatók lesznek. A szocialista politikus beszélt arról is, jobban örülnének, ha a főváros hitelfelvétel nélkül állami támogatásból oldaná meg a 3-as metró felújítását. Tüttő Kata budapesti képviselő hozzátette: újabb rendkívüli közgyűlés összehívását szorgalmazzák szeptemberre. Az MSZP egyebek mellett a BKV-finanszírozás rendbetételét, a budapesti kölcsönbiciklik ügyét és a budai fonódó villamos kérdését javasolja napirendre venni még az októberi önkormányzati választás előtt - mondta.

A Jobbik szerint a fideszes városvezetésnek nem hitelfelvételből, hanem állami támogatásból kellene megoldania a 3-as metró korszerűsítését.  Szabó György képviselő ugyanakkor leszögezte: azért szavazzák meg a javaslatot, mert "egyetlen emberélettel sem kívánnak játszani".

 

Közel 5100 céget alapítottak egykori munkanélküliek tavaly Ausztriában.  A becslések szerint legalább 3300 öt év múlva is a piacon lesz – közölte az osztrák munkaügyi szolgálat (Arbeitsmarktservice, AMS).