A helyi hatóságok „vörösre” emelték a készültség szintjén, ami azt jelenti, bármikor kitörhet a vulkán, s elkezdhet hamut lövellni magából. Röviddel a készültségi fokozat emelése után láva kezdett folyni a vulkánból. Egyelőre nem tudni, hogy a természeti jelenség milyen hatással lesz az európai légi-közlekedésre. Mindenesetre 2010-ben az Eyjafjallajökull nevű gleccservulkán kitörésekor számos járatot kellett törölni a kontinensen.
A repülésbiztonsággal foglalkozó Eurocontrol azt közölte, amennyiben jelentős kitörésre kerülne sor, a londoni központ állapítja meg a további teendőket annak kapcsán, milyen sűrűségű és mennyiségű hamu kerül a légtérbe. Az egyes légitársaságok ugyanakkor saját felelősségükre változtathatják meg útirányukat.
A Bardarbunga egy hét óta tekinthető aktívnak: múlt hétfőn 4,5-ös földmozgás rázta meg a térséget. Eleinte kutatók úgy vélték, azért nem történhet nagyobb baj, mert a vulkánon lévő Vatnajökull nevű gleccser nem kezdett el olvadni. Most már azonban nem zárják ki a nagybb kitörés esélyét sem. A térségben élőket „éberségre” szólították fel. Szombaton már 200 turistát kellett evakuálni a régióból.
Az izlandiak – eltekintve a vulkán légi-közlekedésre gyakorolt hatásaitól – nem tartanak kitörés hatásaitól. A Bardarbunga 2009 méterével a szigetország második legmagasabb hegye. Hossza 200, szélessége pedig 25 kilométer, ezzel Izland legnagyobb vulkáni képződménye. A vulkánon lévő gleccser 800 méter vastagságú. A hegy csúcsa 225 kilométerre található a fővárostól, Reykjavíktól. A hegy, illetve vulkán Bardur viking hódítóról kapta a nevét, aki 900-ban érte el Izland északi részének partjait.