autó;közlekedés;gumiabroncs;

Fotó: Népszava

- Nyáron is téli autógumival járunk

Egy multinacionális gumiabroncsgyártó vállalat felmérést végzett Magyarország három városában azzal kapcsolatban, hogy hányan járnak nyáron is téligumival, illetve hányan cserélték már le abroncsaikat nyárira. A kék-sárga ruhás nyári Mikulás, valamint angyal és ördög jelmezes kísérői parkolókban és bevásárlóközpontokban jegyezték fel azt, hogy hány autón látnak téli, illetve nyári abroncsot, valamint megkérdezték az autótulajdonosokat arról, hogy miért nem cserélték le az évszaknak megfelelően az abroncsokat. 

Azzal már tisztában vannak az autósok, hogy télen - pontosabban 7°C alatt - le kell cserélni a nyári abroncsokat, de sokaknak gondot okoz a téli gumiról nyárira váltás. A legnépszerűbb "kifogások" anyagi okokra, vagy időhiányra hivatkoztak, de a harmadik legtöbb esetben előforduló válasz érdektelenségre, nemtörődömségre vagy lustaságra utalt. Tévhit, azt gondolni, hogy nyáron téli gumival járni kifizetődőbb, mert a téli viszonyokhoz kifejlesztett abroncs nyáron sokkal jobban kopik. Egy nem túl sportosan vezető, évente körülbelül 10,000 kilométert autózó átlag autósnak körülbelül 4 évente kellene lecserélnie elkopott abroncsait. Ez az autós egy vagy két abroncsot is tudna vásárolni abból az összegből, amennyit a nem évszaknak megfelelő gumival járva pluszban költ benzinre. Sok múlik a keréknyomáson is: ha az előírtnál kisebb a nyomás, akkor jobban felmelegszik az abroncs és gyorsabban elkopik, ezért célszerű kéthetente,de legalább havonta mindenképp ellenőrizni.

A kérdésekre adott válaszokból az is kiderült, hogy feleslegesnek tartották nyári gumira cserélni téli gumijukat azok, akik nyáron többet járnak motorral vagy kerékpárral, illetve azok is, akik csak második autóként vagy ritkábban használják az adott gépkocsit, vagy esetleg úgy gondolják, hogy még megfelel a téli abroncs a nyárra, mert el akarják koptatni azt. Sokan azért kénytelenek téli gumival járni nyáron, mert a nyári túlságosan elhasználódott vagy tönkrement, esetleg ellopták. Volt, aki azért nem cserélte le a téligumiját, mert nemrég vásárolta a kocsit,míg mások arra hivatkoztak, hogy hamarosan el akarják azt adni. Néhányan úgy vélték, hogy egyszerűbb és olcsóbb csak egy szett gumit, mégpedig a télit megvenni, mert az is ugyanolyan jól használható a nyári körülmények között.

Budapesten, Győrben és Debrecenben eltérő mértékű a téligumi használat nyár közepén. Százalékos arányban Budapesten található a legtöbb téli gumival felszerelt autó, ugyanis a több mint ezer számításba vett autós 14 százaléka még nem gondoskodott a gumicseréről, Debrecenben ezt 12 százalék nem tette meg, Győrben pedig a sofőrök hat százaléka jár téli gumival.

A nem megfelelő abroncshasználattal eredménye a hosszabb a fékút, száraz úton, például 20°C hőmérsékleten az autó fékútja 100 km/h sebességről téli abroncsokkal történő fékezés során körülbelül 6 méterrel hosszabb, mint abban az esetben, ha nyári abroncsok vannak az autón, ami azt is jelenti, hogy azon a helyen, ahol az autó nyári gumiabroncsokkal már teljesen leállt volna, az autó téli abroncsokkal még mindig 37 km/h sebességgel halad.

A téli gumiabroncsra nagyszámú mikrolamella kerül, amelyek téli körülmények között segítik az autó közlekedését a havas és jeges utakon. A lamelláknak köszönhetően a téli gumiabroncs több tapadó éllel rendelkezik, mint a nyári gumiabroncs, ez elsősorban a tapadásban és a téli körülmények közötti fékezés során nyilvánul meg. A téli gumiabroncs emellett lágyabb keverékből készül, mint a nyári gumiabroncs. A nyári időszakban azonban ezek egyáltalán nem szükségesek, sőt, nagyobb menetzajt okoznak.

Ahhoz, hogy az autó elérje a lehető legkisebb fogyasztást, nem csupán megfelelően kell felfújni a gumiabroncsokat, hanem anyaguk keverékének és futófelületük mintázatának is meg kell felelnie az adott évszaknak. A téli gumiabroncs anyagához ugyanis olyan összetételű keveréket használnak, ami 7°C alatti hőmérsékleten nyújt optimális teljesítményt, a téli keverék tehát lágyabb, mint a nyári gumiabroncs anyaga. A gumiabroncs futófelületének mintázata a zajon kívül egyúttal az autó fogyasztását is befolyásolja. A téli gumiabroncs nagyobb számban kialakított tapadó élei növelik a gördülési ellenállását, ezáltal hátrányosan befolyásolják az üzemanyag-fogyasztást.

A nyári gumiabroncsnak nem kell megbirkóznia a hóval és a jéggel, ezért futófelületének mintázatát kifejezetten csak száraz vagy nedves utakra tervezték. A nyári gumiabroncs speciális mély barázdáinak célja, hogy jobban elvezessék a vizet. Ennek köszönhetően kisebb a valószínűsége az aquaplaning előfordulásának, tehát kevésbé valószínű, hogy a futófelület nem tudja elvezetni a vizet és az így keletkezett vízfilm rétegen csússzon az autó, vagyis összességében így jobban irányítható.

A téli gumiabroncs a lágyabb keverék miatt 7°C feletti hőmérsékleten gyorsabban kopik, míg a nyári keveréket éppen ezekhez a körülményekhez fejlesztették ki.

A nyári Mikulások, valamint angyal és ördög jelmezes kísérőik frizbit adtak azoknak, akik a megfelelő, nyári gumival jártak és jégkaparót a téli gumival autózóknak. Azoktól, akik téli gumival jártak, meg is kérdezték, hogy miért nem cserélték le az évszaknak megfelelően az abroncsokat.

Oroszországba szállították a paksi atomerőmű 2003-as üzemzavara során megsérült üzemanyag-kazettákat – jelentette be az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. vezérigazgatója.