Hamvas István az atomerőműben tartott sajtótájékoztatón közölte: a tokozott kazettákat vasúton szállították a nukleáris fűtőanyag feldolgozását végző majaki üzembe. Ezzel lezárult az üzemzavar következményeinek felszámolása – tette hozzá.
Elmondta, a szállításra az elmúlt hetekben került sor, a hermetikusan lezárt tokok négy konténerben a tervnek megfelelően, biztonságosan megérkeztek a feldolgozó üzembe. Az útvonal és az időpont minősített adat – jegyezte meg, prezentációjából azonban kiderült, hogy a szállítás az ukrajnai konfliktussal nem érintett területen át történt.
Hamvas István emlékeztetett: 2003 áprilisában az erőmű kettes blokkjában, egy francia alvállalkozó cég hibájából történt üzemzavar során egy tisztítótartályban megsérültek üzemanyag-kazetták. A kettes blokkot 2004. májusban indították újra, 2007. januárban befejeződött a kazetták eltávolítása és betokozása. Végül egy ötéves folyamat során szárították, hermetizálták a kazettákat, alkalmassá téve a szállításra - mondta.
A vezérigazgató kitért arra, hogy az Oroszországba szállítást az 1966-os orosz-magyar államközi szerződés 2004-es kiegészítése tette lehetővé. A szállítást egyeztették az Euratom Ellátási Ügynökségével és a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség előírásai szerint jártak el. Oroszország pozitív ökológiai szakvéleményt, Ukrajna tranzitengedélyt adott a szállításhoz.
Kérdésre válaszolva a projekt költségeiről nem közölt adatokat, de utalt arra, a francia alvállalkozó kártérítése és az atomerőmű biztosítása együtt fedezte a kárelhárítás költségeit.
Elmondta azt is: az atomerőmű kétéves, folyamatos működésre elegendő friss üzemanyaggal rendelkezik. Paksra évente háromszor szállítanak friss üzemanyagot Oroszországból. Van példa szárazföldi, vízi és légi szállításra is. "Dolgozunk mindhárom lehetőségen, de engedélyünk a jelenlegitől eltérő szállításra nincs” - mondta, hozzátéve, hogy olyan fázisban van a folyamat, hogy „ha szükséges lesz, megszerezhető az engedély”.
Közölte azt is: az üzemanyag költsége egy kilowattóra termelési költségére számítva 15 százalék, a szállítás költség ennek kevesebb mint egy százaléka.
Baji Csaba, az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. vezérigazgatója elmondta: a paksi atomerőmű biztonsági kultúrája példa értékű. Szólt arról is, hogy az atomerőmű, a nukleáris biztonság elsődlegessége mellett, a lehető leghosszabb ideig szeretne termelni elérhető áron. Emlékeztetett arra, hogy az Országos Atomenergia Hivatal engedélyezte az 1-es blokk üzemidő-hosszabbítását, a 2-es blokk engedélykérelme folyamatban van, ami az eddigiek szerint problémamentes – fűzte hozzá.
Elmondta, az üzemanyag-ellátás szempontjából indokolt több szállítási mód és útvonal kialakítása, az alternatíváknak nincs biztonsági akadálya. A friss üzemanyag légi úton szállítható, a paksihoz hasonló VVER-reaktorokat üzemeltető országok közül több alkalmazza is - mondta.
A sajtótájékoztató előtt a sajtó munkatársai látogatást tettek a 3-as és 4-es blokk reaktorcsarnokában, ahol Kovács Antal, az atomerőmű kommunikációs igazgatója mutatta be a friss üzemanyag-kazetták tárolásának módját, és azt, hogy a friss, - a reaktorban még nem használt – üzemanyag nem bocsát ki számottevő sugárzást.