RTL;reklámadó;állami hirdetések;

Fotó: Népszava

Kisebb az állami torta

Az elmúlt tíz évben egyetlen esztendőben sem költött reklámokra évi 40 milliárd forintot az állam. Lapunk több elemzést is vizsgálva arra jutott, hogy az elmúlt napokban a sajtóban a tervezett Nemzeti Kommunikációs Ügynökség kapcsán felkapott összeg nem felel meg a valóságnak. 2012-ben a teljes magyar médiapiac a 20 milliárdnyi állami reklámbevételhez sem jutott, és bár frissebb adataink nincsenek, egy év alatt ez az összeg aligha duplázódott meg. Ám 2010 óta jelentősen átalakult az állami hirdetések felvevő piaca: az RTL az egyik legnagyobb vesztes.

Nem hogy évente nem költ 40 milliárd forintot az állam hirdetésekre, de átlagosan ennek az összegnek a felét sem érik el az éves állami reklámköltések. 2012-ben a teljes médiapiac is mindössze 18,4 milliárdhoz jutott, amelyben benne van az összes napi-, heti és havilap, a teljes rádiós és televíziós szektor, továbbá a közterületi hirdetési cégek és az internetes piac is.

A Mérték Médiaelemző Műhely öt éves időszakot vizsgáló tanulmányában fellelhető adatok szerint 2012-ben a televíziós piac kapta a legnagyobb összeget (lásd táblázatunkat), míg szorosan mögötte a közterületi reklámcégek - jellemzően a kormánypárthoz közel álló társaságok találhatóak. Szemléletes, hogy míg 2008-ban az RTL Klubnak 42 százalékos, a TV2-nek pedig 27 százalékos volt a részesedése az állami hirdetésekből, 2012-re ez az arány gyakorlatilag megfordult, és az RTL már csak 17 százalékot kapott, míg konkurenciája 50-et. Ugyanez történt a közterületi hirdetési piacon, ahol az állami költések a Fideszhez köthető közterületi plakátcégek felé irányultak.

"Az adatok azt mutatják, hogy számszerűen ugyan alacsony, alig néhány százalék az állami reklámköltés aránya a teljes költésen belül, de egy-egy kitüntetett médium bevételszerkezetében így is jelentős az állam részesedése. Magában a jelenségben nincs különbség 2008 és 2012 között, de a mértékben, az állami költés egyoldalúságában igen" - áll a Mérték tanulmányában, amely szerint "az állam piactorzító szerepe egyre erőteljesebbé vált".

Könnyen cáfolható tehát, hogy óriásit szakítana a 140 milliárdosra becsült teljes magyarországi reklámköltésekből a Nemzeti Kommunikációs Ügynökségnek (NKÜ) nevezett még csak ötletként létező kormányzati hirdetési holding, melynek célja, hogy átvegye a magántulajdonú médiaügynökségek feladatait. Azt az Index írta meg, hogy a kormányzat a nagyobb állami szerepvállalás jelszava alatt venné át a 100 százalékban állami tulajdonú céggel - a szerintük - évente mintegy 40 milliárd forintot kitevő állami reklámbüdzsét.

Mint lapunk megírta, vélhetően az Orbán Viktor és gazdasági hátországa közötti hidegháború újabb lépéseként a napokban minden állami hirdetési megrendelést leállítottak a jobboldali médiumokban is. Még azoknál is, amelyek részben vagy egészében egy tulajdonosi körhöz köthetőek, így például a Magyar Nemzetnél, a Heti Válasznál, a Hír TV-nél és a Class FM-nél. Mivel a központosítással eltűnnek az állam és a médiumok között közvetítő médiaügynökségek, sokkal szorosabbá válhat a kormány "póráza" a teljes magyar sajtó nyakán, hiszen közvetlenül a kabinet alá rendelt NKÜ dönthet majd a hirdetések kiosztásáról.

A Corvinus Társadalomtudományi Karának egy tavaly áprilisban publikált, kilenc évet - a 2003-2012 közötti időszakot - felölelő vizsgálata is igazolja, hogy messze nem várható akkora összeg azzal, hogy a kabinet egy kézbe veszi az állami hirdetéseket: a kutatás szerint az állam kilenc év alatt költött 40 milliárdot - a nyomtatott sajtóban megjelenő reklámokra. Ezen belül a napilapokban megjelent hirdetések becsült ára - ugyancsak kilenc év alatt - 28 milliárd forint, a heti és havi lapokban 11 milliárd forint volt. Lapunkra a Fidesz 2010-es választási győzelme óta jár rá a rúd, miközben a jobboldali médiabirodalom az akkori kormányváltás óta dúskált a közpénzben, a Népszava alig jutott állami hirdetésekhez: 2013 januárja és 2014 júniusa között összesen 29 millióhoz, míg a Magyar Nemzet 1 milliárd 68 millióhoz juthatott.

A hirdetések elosztásában a Mérték szerint is egyértelműen az tükröződik, hogy mennyire kíván megfelelni az adott médium az aktuális politikai hatalomnak, ezt mutatja, hogy 2012-re erősen kiszorultak a nagy, külföldi tulajdonban álló médiumok az állami reklámköltésekből. Listaáron ekkor már csak 3,9 milliárd forint volt a napilap-piacon az állami reklámköltés, és ezen változatlanul - mint 2008-ban - 29 lap osztozott, de a hirdetések közel fel a Metropolhoz került. 29-29 televízó kapott 2008-ban és 2012-ben is jelentős összeget: előbbi évben 11,7, utóbbi évben már csak 5 milliárdot, de ez az összeg is jellemzően kormányközeli tévékhez került. (A Mérték adatai sem a HírTv-re, sem az ATV-re nem terjedtek ki.) Mint az elemző cég kitért rá, négy év alatt a televíziós szektor részesedése 41-ről 25 százalékra esett (ez még a TV2 tulajdonosváltása előtt volt), és ugyanebben az időszakban a közterületi piac részesedése 10 százalékról 25 százalékra nőtt.

Az RTL bepereli az államot
Az augusztus 20-i határidőre befizeti a reklámadót, ám bepereli a magyar államot a reklámadó miatt az RTL Klub. Az anyacég luxemburgi központjában javában zajlanak egy per előkészületei magyar és nemzetközi fórumokon is - a Népszabadság szerint.
Lapunkkal Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója a napokban azt közölte, "minden jogi lehetőséget kihasználnak" a reklámadó elleni fellépésre, de folyamatban lévő jogi ügyekről nem kívántak nyilatkozni.
Korábban a csatorna vezetői úgy nyilatkoztak, még ha évekig is elhúzódik a per, akkor is végig csinálják, jó eséllyel visszakapják a kormánynak most "kölcsön adott" összeget. Az RTL Klub egyik vezetője cáfolta, hogy a háttérben megegyezni szándékoztak volna a kabinettel, név nélkül azt mondta, "sem a kormánnyal, sem a Fidesszel nem folytat tárgyalásokat a csatorna a reklámadó mérsékléséről".

Világháborús tüzérségi lövedéket találtak Budapesten, a Teleki téren, emiatt a Dobozi és a Magdolna utcai házak tér felé néző lakásait kiürítik - közölte kedden kora este a Magyar Honvédség tűzszerészetének kommunikációs tisztje az MTI-vel.