A napokban minden állami hirdetési megrendelést leállítottak, amelyek a részben vagy egészben egy tulajdonosi körhöz, köztük Simicska Lajoshoz és Nyerges Zsolthoz köthető jobboldali médiumok - például a Magyar Nemzet, a Heti Válasz, a Hír TV, a Class FM -, valamint az ugyanehhez a körhöz köthető közterületi plakátcégek felé irányultak. A cégek már csak a "kifutó" megrendeléseket teljesítik - értesült lapunk. A kormányzati, illetve az állami cégek hirdetéseiből származó bevételek elapadása miatt úgy tudjuk, hogy megszűnik a Magyar Nemzet vasárnapi melléklete, a Képeslap. Az index.hu forrásai szerint a napilaptól és a Heti Választól is olyan üzleti terveket kértek be a tulajdonosok, amelyekben azt vizsgálták, hogy fenntartható-e a kiadvány hosszú távon állami támogatás nélkül.
A hírportál szerint az események összefüggnek azzal, hogy a kormány hamarosan létrehozza az évi mintegy 40 milliárd forintos állami reklámköltések elosztásáért felelős Nemzeti Kommunikációs Ügynökséget (NKÜ), amely átveszi a magántulajdonú médiaügynökségek feladatait. Ezek a cégek közvetítenek a hirdetést megrendelő vállalatok vagy intézmények és a médiatulajdonosok között, azaz kialkudják a hirdetési árakat és arról is döntenek, hogy melyik médiumnál helyezzék el a reklámügynökségektől megrendelt, majd legyártott hirdetéseket. Az eddigi gyakorlat szerint az állami cégek maguk döntöttek arról, hogy hol és mennyi pénzt költenek el hirdetésekre, bár ebben nyilvánvalóan szerepet játszott a kormányzati nyomás. Nem csoda, hogy a Népszava a Fidesz 2010-es választási győzelme óta szinte egyáltalán nem kapott állami hirdetést, miközben a jobboldali médiabirodalom eddig dúskált a közpénzben. 2013 januárja és 2014 júniusa között a Népszava összesen 29 millió, míg a Magyar Nemzet 1 milliárd 68 millió forint értékben közölhetett állami hirdetéseket. Azzal azonban, hogy eltűnnek az állam és a médiumok között közvetítő médiaügynökségek, sokkal szorosabbá válhat a kormány "póráza" a teljes magyar sajtó nyakán, hiszen közvetlenül a kabinet alá rendelt NKÜ dönthet majd a hirdetések kiosztásáról. Addig az állami cégeknek szeptemberig minden egyes közbeszerzésről - így a hirdetésekről is - egyeztetniük kell a Seszták Miklós vezette fejlesztési minisztériummal - írta az index.hu.
Az állami reklámköltések legjelentősebb szeletét eddig az IMG (Inter Media Group) költhette el, amely például a Magyar Nemzeti Bankkal is szerződött. A cég tulajdonosának, Patonai Péternek évtizedekre visszanyúló kapcsolata van a Fidesz vezetőivel és Simicska Lajossal, az első Orbán-kormány idején Patonai a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) elnök-vezérigazgató volt, Simicska pedig 1999 és 2001 között az MFB elnök-vezérigazgatója mellett létrehozott stratégiai elemző központ szakértőjeként dolgozott. Az IMG szívesen költött a jobboldali médiabirodalomban, amelynek egyik plakátcége 2014 januárja és májusa között - a parlamenti választási kampány időszakában - a második legtöbb állami hirdetési bevételt kapta. Úgy tűnik tehát, hogy valamikor a tavasz folyamán valami nagyon elromlott a Fidesz vezetői és az addig a párt gazdasági holdudvarába sorolt üzletemberek között. Információink szerint a "háború" már az április 6-i országgyűlési választás előtt elkezdődött, bár annak pontos okáról nem tudni. Lehetséges, hogy éppen a Fidesz-közeliként elkönyvelt cégbirodalmat más területeken is hátrányosan érintő intézkedések (lásd keretes írásunkat) tervei miatt.
Hiába központosítja azonban az állam a reklámköltéseit, azokat valahol el is kell költeni, így közel sem biztos, hogy a hirdetési bevételektől megfosztott, egyelőre még kormánypárti média elől örökre elzárták az állami pénzcsapokat. Alternatívaként ugyanis az ellenzéki, kormánykritikus médiumok maradnak, amelyeket az Orbán-kormány eddig sem szívesen támogatott.