Újabb levél érkezett az NFM-től, amelyben arra figyelmeztetnek, hogy akár bűncselekményt is elkövethetek, ha az adatokat kiadom - mondta Molnár Csaba, a DK európai parlamenti képviselője, a trafikpályázati anyagok szerdai bemutatásakor. Azonban nem ijedünk meg, hanem engedetlenségre szólítom fel az újságírókat: Legyenek ebben a tettestársaim - mondta a politikus, majd hozzátette: a következő napokban bárki számára kutathatóvá tesszük a dokumentumokat. A pályázati anyagok bemutatásakor a DK ügyvezető alelnöke emlékeztetett arra a jogerős bírósági ítéletre, amely egyértelműen kimondja, hogy a pályázók nevén kívül egyéb személyes adatokat le kell takarni. Az idézett NFM-től származó levél ugyanakkor tartalmaz egy olyan mondatot, ami szerint a pályázók neveinek nyilvánosságra hozatala sértheti azok személyiségi jogait, még a "jogerős bírósági ítélet ellenére is". Vagyis az NFM tudatosan meg akarja sérteni a bíróság jogerős ítéletét. Molnár Csaba elmondta: jogászokkal áttekintették a kialakult helyzetet, akiknek az az egybehangzó véleményük, hogy a jogi helyzet tiszta, ezért a DK nem fordul jogi állásfoglalásért a Nemzeti Adatvédelmi Hatósághoz. (A minisztérium ennek megfelelően az átadott aktákból nem takarta ki a pályázók neveit, csak címüket, adószámukat.)
A szaktárca egyébként sem könnyítette meg a dokumentumokat vizsgálók dolgát: a pályázatokat nem elektronikus adathordozón, hanem több mázsányi akta formájában adta át, a DK-nak, pedig Molnár Csaba szerint a pályázati anyagokon szereplő vonalkódok egyértelműen bizonyítják, hogy azokat már valaki digitalizálta. Ráadásul az összetartozó dokumentumok sem voltak összetűzve.
A minisztérium azzal is megnehezítette a DK dolgát, hogy a pályázati anyagokat kuszán, összevissza kapták meg. Így komoly akadályokba ütközött annak bizonyítása, hogy Fideszhez közeli személyek nyertes pályázati értékelését megtalálják, vagy a nyertes, illetve a vesztes pályázati értékeléseket össze lehessen hasonlítani, mivel azokat csak települési bontásban lehetett megkeresni. Ám, hogy az se legyen olyan egyszerű, a települések helyén csak kódokat lehetett megtalálni, amelyekhez egy kódfeloldó másik dokumentum is szükségessé vált. (Ha sikerült egy várost, vagy falut megtalálni, a 18 ezer oldalnyi dokumentumhegyből azután már lehet név szerint is lehetett keresni.)
Néhány tucat pályázati értékelő lap áttekintése alapján egyértelműen kiderült, hogy az értékelők az egymástól teljesen eltérő pályázatok esetében is csak értékelésnek nem mondható, sablon mondatokat másoltak le, illetve szó szerint azonos értékelést adtak az üzleti tervekre. Ez érthetővé teszi, hogy az értékelők miért tudtak a rendelkezésükre álló rövid idő alatt több száz pályázatot minősíteni.
Molnár Csaba kifejtette, hogy korábban a minisztérium a jogerős bírói döntés ellenére 25 millió forintot követelt volna a pályázati anyagok kiadásáért, most pedig papíron, ömlesztve adták át a közel 18 ezer oldalnyi dokumentumot, azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy minél nehezebb legyen keresni például a vesztes pályázókra vonatkozó adatokat. A DK ügyvezető alelnöke beszámolt arról, hogy miután a papír alapú dokumentumok feldolgozására nincs kapacitásuk, bárkinek - de különösen a trafikügy iránt érdeklődő újságíróknak - lehetőséget biztosítanak arra, hogy a pályázatokat átnézzék. Molnár Csaba kitért arra is, hogy amikor lejárt a jogerős bírósági ítélet iratátadási határideje büntető feljelentést tettek, amit nem vonnak vissza annak ellenére sem, hogy azóta késve ugyan, de megkapták a pályázati értékeléseket. Hozzátette: amikor eredetileg a bírósághoz fordultak a trafikpályázati dokumentumok nyilvánosságra hozatalának érdekében, akkor kérték a beadott pályázatokat is, ám a bíróság ezt nem ítélte indokoltnak.
A kérdésre, hogy mi lesz a sorsa a dohánykoncessziónak, ha a DK, vagy más baloldali párt kerül majd kormányra, akkor abból indulnak ki: ha valaki törvényellenesen szerez tulajdont, koncessziós jogot, akkor az egyetlen jogállami megoldás, a helyzet azonnali megszüntetése. Hogy ennek mi lenne az optimális megoldása, a pályázatok felmondása, vagy megszüntetni a dohány koncessziós rendszert, ennek eldöntése az akkori jogalkotó többség feladata lesz.