kerékpározás;autósok;alkoholfogyasztás;Magyar Kerékpárosklub;László János;biztonságos vezetés;közlekedéspszichológus;Dulin Jenő;

Összeroncsolódott kerékpár Kecel és Imrehegy között. A kivilágítatlanul közlekedő kerékpárost halálra gázolta egy autó vasárnap.

Megtépázott közlekedési morál

Szinte nem is telik el úgy nap Budapesten, hogy ne hallanánk autósok és kerékpárosok, vagy éppen kerékpárosok és gyalogosok között kialakult balesetekről vagy balesetközeli helyzetekről. A felek legtöbbször egymást okolják: autós a biciklist, biciklis az autóst, a gyalogos mindkettőt, és így tovább. Soha senki sem, de mégis mindenki hibás. A fővárosra, de még a nagyobb vidéki városokra is oly jellemző barátságtalan, sőt, agresszív közlekedési morál az elmúlt években érezhetően tovább romlott, a megoldás pedig nem egyszerű - a probléma nem elsősorban az infrastrukturális és szabályozási hiányosságok miatt alakult ki. 

Dulin Jenő közlekedéspszichológus szerint az elmúlt 10-15 évben nagymértékben romlott a közlekedési morál: egy olyan "szabadelvű" közlekedés szemlélet alakult ki Magyarországon, amelyben a résztvevők gyakran azt gondolják, nekik mindent szabad, ellenben ha más is ugyanúgy szabálytalankodik, azt már megszólja.

"Ez természetesen nem mindenkire igaz" - mondja a szakember - "Magyarországon ma közel négymillió ember rendelkezik vezetői engedéllyel, akiknek csupán 8-10 százaléka az, akik nem akarnak beilleszkedni a rendszerbe, akik szerint lehet úgy közlekedni, hogy szabályokat szegnek meg" - a szabálytalanságok miatt bekövetkezett balesetek ennek a kis csoportnak köszönhetőek.

A pszichológus azt is elmondta, hogy a közlekedési stílus és az utakon való viselkedés, a kiélezett helyzetek kezelésének milyensége az adott egyén személyiségétől is függ. "Személyiség, beállítódás, motiváció - ez mind befolyással van arra, hogyan viselkedünk.

A helyes, elvárható magatartás mindenki részéről az lenne, hogy figyelembe vegyék a többi embert is. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sajnos inkább az önzés a jellemző: nem vagyunk képesek arra, hogy úgy éljünk, egymásért is vagyunk. Pedig az együttélés szabályainak éppen ez lenne az alapja".

A közlekedési morál hiányosságainak problémája nem egyedi eset, ám a tapasztalatok azt mutatják, hogy tőlünk nyugatabbra az utakon sokkal együttműködőbbek a közlekedők. A Kerékpárosklub elnöke szerint például Németországban működik az előzékenység, a biciklis kultúra is fejlettebb, és a szabálysértéseket is jóval szigorúbban büntetik. Abban Dulin Jenő is egyetért, hogy a közlekedési szokások és viselkedésminták kulturális, nemzeti sajátosságoktól is függnek.

"Sajnos Magyarország ebben a tekintetben is 20-30 éves hátrányban van" - mondja a pszichológus, aki szerint hazánkban csak most kezd szokássá válni, hogy az autósok például megálljanak egy lámpa nélküli zebránál. "A pozitív irányú változás persze nem megy egyik napról a másikra, sokat kell még fejlődnünk".

A szakember azonban nem ért egyet azokkal az állításokkal, amelyek szerint az autósok "felsőbbrendűnek" éreznék magukat vagy a biciklisek lennének általában szemtelenek: "Mint mondtam, a személyiségnek itt is nagy szerepe van. Teljesen mindegy, hogy valaki kocsiban vagy kerékpáron ül, vagy éppen a közértben vásárol, ha egyszer nem tudja betartani a társadalmi, valamint közlekedési szabályokat és elvárásokat".

Bár augusztusban a civilek nem tüntetnek naponta a Szabadság téren, továbbra is életben tartják a tiltakozást a megszállási emlékmű ellen; mint lapunkkal közölték, "Damoklész kardjaként továbbra is jelen leszünk, pillanatok alatt lecsapunk, vagyis demonstrációt hívunk össze". Szeptembertől új stratégia szerint szervezik majd a tiltakozásokat, addig is erősítik nemzetközi kapcsolataikat és dokumentálják eddigi tevékenységüket.