;

repülés;légi katasztrófák;TransAsia Airways;repülési statisztikák;Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség;

- Félelem a levegőben

Egy hét leforgása alatt három különböző légi baleset történt: először a Malaysian Airlines MH17-es járatát lőtték le Ukrajna felett, majd a TransAsia Airways gépe zuhant le Tajvanon. Múlt hét csütörtökön pedig az Air Algerie Boeing 737-ese zuhant le Mali légterében, a balesetekben összesen 462 ember vesztette életét. Mindez négy hónappal a rejtélyes körülmények között, 239 utassal a fedélzetén eltűnt maláj repülőgép esete után történt. A rövid időn belül bekövetkezett katasztrófák miatt sok utas aggódni kezdett: vajon még mindig a repülés a legbiztonságosabb? 

A szakember szerint az úgynevezett aviofóbia, vagyis a repüléstől való rettegés is sokaknak visszatérő problémát jelent, számukra a repülőgépek, mint egy "szálló vascsövek" önmagukban is félelmet keltenek. A repüléstől való félelemben nagy szerepet játszik a kontrollérzet hiánya: a személyautót bármikor le lehet állítani, a buszsofőrnek is lehet szólni, hogy álljon meg, a levegőben azonban nem lehet csak úgy kiszállni a járműből, és a pilóta sem landolhat bárhol.

Sok emberben jelentősen megugrik a kiszolgáltatási faktor - ezért is félnek a repüléstől, és választják inkább - a statisztikák szerint jóval veszélyesebb - szárazföldi közlekedést.  Bár egy repülőgép lezuhanásának esélye igen csekély, sokan állítják, hogy a repülés mégis veszélyes: ha megtörténik a baj, az esély a túlélésre szinte a nullával egyenlő.

Természetesen ez sem igaz, a repülőgép baleseteket is sokan túlélik. Brit dokumentumfilmesek például egyenesen azt kutatták, hogy katasztrófa esetén a repülőgép mely ülésében a legnagyobb az esély a túlélésre.

A kutatásban egy Boeing 727-est használtak, a vizsgálat eredményei szerint az első 11 sort - ahol általában az első osztály, illetve a "business class" utasai foglalnak helyet - a becsapódás teljesen szétroncsolta, az itt utazók biztos, hogy nem élték volna túl a légi katasztrófát, ellenben a hátsóbb sorokban utazók 78 százalékának lett volna esélye a túlélésre.

Hasonló kutatást végzett 2007-ben a Popular Mechanics című amerikai magazin, amely 36 év halálos repülőbaleseteit vizsgálta. Az eredmények szerint az első sorokban ülők 49 százaléka, míg a a gép hátsó részében ülő utasok 69 százaléka élte túl a balesetet.

A Boeing cég szóvivője szerint ugyanakkor nem lehet kijelenteni, hogy a hátsó ülések biztonságosabbak, a The Telegraphnak adott nyilatkozatában elmondta: minden ülés ugyanolyan biztonságos, különösen akkor, ha a biztonsági öv be van csatolva".

A világ legdrágább és legbiztonságosabb repülője
Az Air Force One az amerikai elnök és elnökség egyik legismertebb eltéveszthetetlen szimbóluma. A United States Of America felirat, az amerikai nemzeti zászló és az elnöki pecsét hirdeti, hogy a világ legdrágább és leghíresebb különgépe kit szállít. Hivatalosan ugyan az amerikai légierő bármely gépét így lehet nevezni, ha az ország első embere utazik rajta, de a gyakorlatban csak azt a két fehér-kék Boeing 747-200B típusú gépet szokták így hívni, amik a 28 000 és 29 000 kódszámokat viselik. Mert bár kevésbé ismert, nem egy repülőről, hanem egy géppárról van szó, két darab 520 utas szállítására alkalmas Jumbo Jetről.Az Air Force One-t a világ legdrágább és legbiztonságosabb repülőjének tartják. Nem véletlenül. Három szintes gépóriásokról van szó, amelyek a levegőben is képesek az üzemanyag-felvételre, fedélzetükön csúcstechnológiájú biztonsági kommunikációs berendezések találhatók. Tökéletes kényelmet és biztonságot nyújt. Mintegy 4000 négyzetméternyi a befogadóképessége, van rajta egy elnöki külön iroda, egy konferenciaterem van, egy olyan orvosi szoba, amely szükség esetén műtét lebonyolítására is alkalmas, két étkező, amelyben egyszerre száz ember is megvacsorázhat.De nemcsak a levegőbeli újratankolásra képes, hanem gyakorlatilag lelőhetetlen, mert a fedélzeti elektronikát úgy tervezték, hogy ellenálljon az elektromágneses impulzusoknak. Természetesen tökéletesen védett lehallgatás és bármiféle megfigyelés ellen, így akár arra is képes, hogy egy Amerikát érő támadás esetén komplett parancsnoki központként üzemeljen.Ha az Air Force One felszáll, mindig előtte jár egy teherszállító gép is arra az esetre, ha az elnök további szolgáltatásokat is igénybe kíván venni távoli helyeken.
Az amerikai légierő 2010-es adata szerint az elnöki különgép egyórányi üzemeltetése 180 ezer dollár – egy átlagos amerikai ház ára.

Kigyulladt egy személyautó a Megyeri hídon a budakalászi körforgalom előtt, Budakalász felé csak egy sáv járható - közölte az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szerdán az MTI-vel.