korlátozás;munkaidő;hajósok;

- A hajósok nem kérnek az uniós munkarendből

A magyar hajózási szakemberek hátrányosnak és feleslegesnek tartják a belvízi árufuvarozó és személyszállító hajókon dolgozók munkaidejét szabályozó új uniós javaslatot - közölte a Magyar Hajózási Országos Szövetség (Mahosz) és a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének (MBFSZ) elnöke. 

A bizottság által ajánlott szabályozás értelmében egyebek között a heti munkaidő nem lépheti túl a 48 órát, naponta minimum 10 óra pihenőidő és évi legalább négy hét fizetett szabadság jár a belvízi közlekedésben foglalkoztatottaknak. Az uniós irányelv automatikus átvétele vagy törvényszintre emelése hátrányosan érintené a belvízi hajózás versenyképességét más közlekedési ágakkal szemben - emelte ki Bencsik Attila, a MBFSZ elnöke. A szabályok alkalmazása az unióban csak egységesen oldható meg, hiszen a határátlépő forgalomban a személyzet nem változtatható az éppen érintett ország szabályozásának megfelelően - hívta fel a figyelmet.

Ha a heti munkaidő nem lépheti túl a 48 órát, akkor például az eddigi 12-14 napos Budapest-Amszterdam út 24-28 napig fog tartani. A napi pihenőidő pedig eddig is adott volt, legalább minimum 10 órában. A 4 hét fizetett szabadság csak munkaszerződéssel alkalmazott hajósoknak járna, de ilyenek a teherhajózásban ma már szinte nincsenek - tette hozzá Szalma Botond, a Mahosz elnöke.

Magyarországon a belvízi közlekedésben mintegy háromezren dolgoznak, ám egész Európára vetítve a hajókon dolgozó magyar állampolgárok száma ötezer körül van.

Az LMP a megújuló energiaforrások kutatását és egy ezzel foglalkozó kormánybiztos kinevezését kéri a kormánytól, miután megtudta: Aszódi Attila, a paksi erőmű bővítési biztosa és intézete több mint egymilliárd forintos megbízást kapott a Paksi Erőműtől és az MVM-től.