maláj légitársaság;

Fotó: Christopher Furlong/Getty Images

- Nagy bajban a maláj légitársaság

Az MH17-es ügye jogilag is kényes üggyé válhat. A Montreali Egyezmény ugyanis kimondja, ha a légitársaságot terheli felelősség egy katasztrófáért, akkor a kártérítésnek nincs felső határa. 

Ha azonban bizonyítható, hogy a gépet lelőtték, akkor egy áldozat után a hozzátartozók legfeljebb 130 ezer eurót kaphatnak. Ezért a maláj légitársaság abban érdekelt, hogy bizonyítsák: a gépet rakétával találták el, a hozzátartozók védőügyvédei azonban alighanem azt próbálják meg igazolni, hogy a Malaysian Airlinest is terheli felelősség a katasztrófa miatt. A hozzátartozóknak egyébként 15 napon belül 20 ezer euró jár. Ha arra jutnának, hogy a légitársaság is mulasztást követett el, úgy az áldozat hivatása, életkora is szerepet játszik. Bizonyos esetekben akár millió eurós nagyságrendű kártérítés is megilletheti a hozzátartozókat.

Ha bebizonyosodik, hogy lelőtték a gépet, még úgy sem lélegezhetnek fel a malájok. Ronald Scmid, a drezdai egyetem professzora szerint elmarasztalhatják a légitársaságot amiatt, hogy egy veszélyes háborús zóna felett repült a gép. Akármit is hoznak az esetleges jogi csatározások, a Malaysian Airlines-t mindenképpen keményen érinti majd a mostani tragédia. Mivel az MH370-es márciusi eltűnése után nem tudta bizonyítani, hogy nem volt köze a tragédiához, ezért abban az esetben nincs a kártérítésnek felső határa. A tragédia annyira padlóra küldheti anyagi szempontból a légitársaságot, hogy akár meg is szűnhet.

Kiszélesítette Izrael a Gázai övezetben csütörtökről szerdára virradó hajnalban megkezdett szárazföldi offenzíváját. A hadsereg felszólította az al-bureidzsi és az al-maaszi menekülttábor mintegy 50 ezer lakóját, hogy hagyják el a területet. Az izraeliek megsemmisítették a Hamász 13 olyan alagútját, ahol rakétákat csempésztek Gázába.