"A szakadárok vagy lázadó fegyveres csoportok részvételével zajló háborús cselekmények során még soha nem történt meg, hogy utasszállító repülőgépet semmisítettek volna meg. Nagy hatóerejű rakéták ritkán kerülnek a lázadók kezébe" - írta a Vedomosztyi.
A befolyásos orosz üzleti-politikai napilap ugyanakkor emlékeztetett arra, hogy június 29-én a délkelet-ukrajnai oroszbarát felkelők elfoglalták az A-1402. számú laktanyát, ahol Buk légvédelmi rakéták is voltak. A Zvezda orosz rádió- és televíziós társaság honlapján idézték a szakadárok kijelentését, miszerint: "Mostantól ez a fegyver fogja védeni a Donyeck feletti légteret". Alekszandr Borodaj, az egyoldalúan kikiáltott, úgynevezett donyecki népköztársaság miniszterelnöke viszont a malajziai repülőgép szerencsétlenségét követően azonnal kijelentette a RIA Novosztyi orosz állami hírügynökségnek, hogy a felkelőknek "nincs olyan fegyverük, amely képes lelőni egy 10 kilométeres magasságban közlekedő utasszállító repülőt". Azt mondta, hogy ilyen föld-levegő rakétakomplexumokkal a Donyeck megyében terrorellenes műveletet végrehajtó ukrán hadsereg rendelkezik.
A Vedomosztyi arra is emlékeztetett, hogy a szakadárok hétfőn Luhanszk megye fölött lelőtték az ukrán hadsereg egy An-26-os ukrán szállító gépét, amely 6500 méter magasan szállt. A múlt héten pedig további négy ukrán repülőgép lelövéséről számoltak be a szeparatisták. A Kommerszant című orosz napilapnak a légi katasztrófák kivizsgálását végző moszkvai székhelyű államközi légügyi bizottságnál (MAK) azt mondták, hogy a malajziai gépet ért szerencsétlenség okainak megállapításához nem elegendő a pilóták és a légiirányítók beszélgetését, valamint a repülési adatokat rögzítő, úgynevezett fekete dobozok vizsgálata.
A szakértőknek a repülőgép roncsait is meg kell vizsgálniuk, ugyanakkor minthogy sem Oroszország, sem pedig más államok nem ismerték el az egyoldalúan kikiáltott "donyecki népköztársaságot", hivatalosan nem tudnak ott dolgozni a szakértőik, ezért a nemzetközi polgári repülési szervezet égisze alatt kell létrehozni vizsgálóbizottságot és felderíteni az okokat. A Kommerszantnak nyilatkozó orosz légügyi illetékes szerint függetlenül attól, hogy mi történt, Ukrajna viseli a felelősséget a 295 ember halálát okozó tragédiáért, mert le kellett volna zárnia légterét a harci cselekmények érintette délkelet-ukrajnai terület felett. Igaz, 7800 méter alatt megtiltották a légtér használatát.
Az ukrán légiközlekedési hatóságnál megerősítették, hogy 7,5 ezer méter alatt nem engedélyezték a polgári repülőgépeknek a légtérhasználatot a térségben.