Karakasné Morvay Klára kérdőíves vizsgálata közel 50 wellness szálló mintegy 815 magyar szállóvendégével, valamint 23 szállodai szakember megkérdezésével készült. Az öt szolgáltatásminőségi jellemző - a tárgyi környezet, szolgálatkészség, megbízhatóság, biztonság és empátia - közül a vendégek kizárólag az elsőt értékelték magasabbra, mint maguk a hotelek.
A kutatás szerint, bár a hazai vendégek alapvetően elégedettek a wellness szállodákkal és a szolgáltatások minőségével, a megbízhatóságot gyakran kifogásolják. Előfordul, hogy a hazai szállodák mást jelentetnek meg hirdetéseikben, mint ami a valóság. A mélyinterjús vizsgálat szerint a legjellemzőbb az, hogy a hotelek nem, vagy csak speciális esetben igénybe vehető akciókat hirdetnek, vagy olyan szolgáltatásokat tüntetnek fel, amelyek csak korlátozottan érhetőek el. Alkalmazzák az "optikai tuningot" is: gyakori, hogy olyan beállításokkal készítik a fotókat, hogy a szobák, a medencék nagyobbnak tűnjenek, mint amekkorák a valóságban.
Amíg nincs szemléletváltás, elkerülhetetlen, hogy a hirdetések túlzásai miatt nagyobb elvárással érkező vendégek csalódjanak - állapította meg a BGF adjunktusa a közlemény szerint. A kutatásban részt vevő hazai vendégek arról számoltak be, hogy jellemzően csak a foglalást megelőző információszerzésre használják a közösségi médiunokat, a pihenés során szerzett tapasztalataikat pedig csak a családdal és a szűk baráti körrel osztják meg - hívta fel a figyelmet a BGF adjunktusa.
A vizsgálat rámutatott: a hazai vendégek elvárásai változnak: továbbra is fontos a választásnál az ár, de a vendégek 40 százaléka már előtérbe helyezi a minőséget, és ezért hajlandó többet is fizetni. Egyre többen keresik azt a hozzáadott értéket, amely megkülönbözteti az adott szállodát a versenytársaktól - emelte ki Karakasné Morvay Klára. Hozzátette: a fejlesztések iránya így várhatóan a tematikus hotelek kialakítása felé mutat.
A felmérés szerint a magyar vendégek általában a 3-4 napos hosszú hétvégéken látogatnak wellness szállodákba, ahol leginkább a kellemes hangulatot, ellazulást keresik, és kiadós étkezéseket várnak el. Az egészségtudatos élelmiszerek iránti igény egyelőre még háttérbe szorul az elvárások között. A szolgáltatások közül pedig elsősorban a hagyományos wellness, egészségmegőrző programokat keresik: a masszázst, a szaunát, a sportolási lehetőségeket, illetve a szépészeti-kozmetikai kezeléseket.
A wellness kifejezés az 1950-es években született meg a wellbeding és a fitness szó összevonásával, nagyjából azt jelenti, hogy jóérzés, vagy hogy "érezd jól magad".