A robotok belépnek a média szerkesztőségeibe és nem azért, hogy a munkanap végeztével kitakarítsanak, hanem, hogy írjanak.
A legnagyobb port felvert, de nem egyedüli eset az AP-é. A Wordsmithet (magyarul Szókovács) az Automated Insights gyár készíti és egy algoritmus alapján pergeti át a társaságok által megadott adatokat a veszteségeikről és a nyereségeikről, hogy kiválassza közülük a legérdekesebb elemeket.
Ezeket aztán leírja egy rövid, 150- 300 szóból álló cikkben, az AP klasszikus stílusában. Ez lehetővé teszi a termelékenység óriási növelését. Ma az AP kb. havi 100 cikket közöl ezekről a témákról, ezentúl ez a mennyiség elérheti a havi 1500 cikket is.
Lou Ferrara, az AP gazdasági hírigazgatója elmondta, hogy a hírügynökség újságírói “ a mesterségükre jellemző egészséges szkepticizmussal” reagáltak, de nem feltétlenül vannak ellene.
A cég mindenesetre megígérte, hogy a robotokat nem használja fel az emberek elbocsátására, sőt, azok így több időt és energiát fordíthatnak összetettebb és érdekesebb anyagok megírására. Különben is az olyan bonyolultabb típusú vállalkozásokról, mint, például, a Google vagy az Apple, továbbra is újságírók fogják írni a cikkeket A napi rutinnal viszont a szoftver egyedül is boldogul.
A Los Angeles Times már jó ideje alkalmaz hasonló technikát a rövid hírekhez. Amikor, például, egy földrengés van valahol, ahelyett, hogy az újságírók időt vesztegetnének azzal, hogy a helyszínről, élőben adjanak tájékoztatást,a robot pár percen belül elkészíti a hír bejelentéséről szóló első cikket.
A chicagói Northwestern egyetem kifejlesztette a Narrative Science szoftvert, amely cikkeket állít elő a baseballról és a vállalkozások anyagi helyzetéről. A Yahoo a Wordsmith-et használja a Fantasy football honlapjához, ahol “ eredeti” történeteket talál ki. A programot állandóan frissítik és a robotok ma már képesek viccelődni és érzelmeket is mutatni.
Lehet, hogy nagyobb veszélyt jelentenek az újságíró szakmára, mint a sokszor elátkozott on-line?