közlekedés;vasút;MÁV Cargo;ÖBB;

- MÁV Cargo: sikerdíj és sikkasztásgyanú

Mintegy 6,6 millió eurót - mai áron körülbelül kétmilliárd forintot - "keres" a MÁV teherszállítási üzletága, a MÁV Cargo 2008-as privatizációjával összefüggésben a gazdasági és korrupciós ügyekkel foglalkozó osztrák ügyészség az ottani államvasutak, az ÖBB több egykori vezetőjén, akik ellen már vádat is emeltek a Der Standard osztrák liberális lap minapi írása szerint. 

A hat évvel ezelőtti tranzakció miatt sikkasztással vádolják Gustav Poschalkot, a Cargo-t megvásárló ÖBB-leánycég, a Rail Cargo Austria (RCA) - egyben az ÖBB - egykori igazgatóját, Horst Pöchhackert, az ÖBB felügyelőbizottságának elnökét, valamint az RCA akkori pénzügyi igazgatóját, Gerhard Leitnert. A három csúcsvezető által a gyanú szerint elsikkasztott 6,6 millió euró alig valamivel kisebb annál a 7,1 millió eurónál, amelyet egy mindössze 30 ezer forint tőkéjű kis magyar betéti társaság sikerdíjként könyvelhetett el a nyélbe ütött Cargo-privatizáció után.

A vádlottak padjára kerülő Poschalko volt egyébként az, aki az RCA vezetőjeként aláírta a Cargo-vételár - 102,5 milliárd forint - 1,75 százalékát jelentő sikerdíjról szóló megállapodást a Geuronet Bt.-vel. Annak idején Poschalko a Format című osztrák üzleti hetilapnak nyilatkozva cáfolta, hogy "a pénz egy részét magyar politikai intézményeknek és személyeknek szánták", vagyis a megbízás megvesztegetési pénzek fedezésére szolgált volna. Mint mondta, a társaság a fizetségért "meghatározott szolgáltatásokat nyújtott, túlnyomó része lobbitevékenységben testesült meg". Később Poschalko úgy pontosított: a cég "tanácsadói és nem lobbitevékenységre kapott megbízást, mivel utóbbira nem volt szükség". A lobbizásnak amúgy sem lett volna sok értelme, hiszen a pályázati feltételek között 90 százalékos mértékben az ár volt a meghatározó.

A Geuronetről ráadásul a hazai lobbitevékenységet felügyelő Központi Igazságügyi Hivatal vizsgálatából időközben kiderült: a társaság nem is regisztrált lobbicég. Üzletviteli tanácsadással viszont foglalkozik a 2001-ben alapított, jelenleg NAV-végrehajtás alatt álló vállalkozás, amely Gulya Viktória és fia, Gulya András érdekeltsége. Utóbbi nem ismeretlen az üzleti életben: Princz Gábor leváltása után egy ideig a Postabank vezérigazgató-helyettese volt, de az első Orbán-kormány idején, 2000-ben a jegybankban a Pénzügyminisztérium miniszteri biztosa is volt, illetve kétmilliós szakértői megbízást kapott Varga Mihály akkori minisztertől. A férfi "bejáratos" volt a Fideszbe is - ismerte el a botrány kirobbanásakor, hat éve Fónagy János. Megerősítette: Gulya rövid ideig, több státusban állt szolgálatban az Orbán-kormány idején. "De ahogyan megismertük munkáját és személyiségét, megváltunk tőle" - fogalmazott. Gulya egyébként kitűnő német és osztrák kapcsolatokkal rendelkezett, a göttingeni Georg-August Egyetemen tanult. Értesüléseink szerint Gulya már régebben kiköltözött Németországba, elképzelhető, hogy jelenleg is ott él.

Arról, hogy személyét érintette-e az osztrák ügyészség vizsgálódása, vagy a MÁV Cargo privatizációja miatt Magyarországon 2008 tavaszán kutakodni kezdő Nemzeti Nyomozó Iroda (NNyI) ellenőrzése, egyelőre nem tudni. Megkerestük a befolyással üzérkedés gyanúja miatt eredetileg ismeretlen tettes ellen, fokozott ügyészi felügyelet mellett vizsgálatot kezdett NNyI-t is, ám lapzártánkig nem kaptunk választ arra a kérdésre, hogy áll a hat éve indított nyomozás. Ide tartozik, hogy az Orbán Viktor kormányfővel kötött alkuval a MÁV átszervezésében 2005-2007 között részt vett mintegy 30 ezer vasutasnak "szerzett" a MÁV Cargo vételárából összesen nettó 3,5 milliárd forintot Gaskó István VDSZSZ-vezér.

Az On Liberty - A Szabadelvű Gondolkodásért Alapítvány közéleti fórumot rendez, melyen a Népszava nehéz helyzetére igyekeznek felhívni a figyelmet és próbálnak megoldást találni szerdán este 18 órától a Belvárosi Liberális Klubban.