Hogy repül az idő! A Miniszterelnökség újdonsült parlamenti államtitkára néhány napja úgy vélte, pár hónap múlva kell dönteni arról, érdemes-e változtatni a reklámadóról szóló törvényen. Tegnap viszont már be is nyújtotta a parlamentnek a módosításokat. És a kétharmad - bevált szokása szerint - még a héten szavazhat is róluk. Az eredmény nem kétséges.
L. Simon László nyilván mélyen elgondolkodott. És rájött, hogy az általa eredetileg benyújtott javaslat kiigazításra szorul. Mert az mégsem járja, hogy az RTL Klub az idén még ne fizessen semmit. Márpedig a kormánytöbbségnek az eredeti törvényhez csatolt módosítását - amely néhány kisebb médiavállalkozás mellett a TV2-nek kedvezett - az RTL is kihasználhatta. Ezért kellett valamit találni, ami csak a legnagyobb és függetlenségével kérkedő kereskedelmi tévére vonatkozik. A megoldás egyszerű és kézenfekvő. Melyik az egyetlen médiacég, amely nyereséges? Igen, talált, és reményeik szerint süllyedni is fog. A törvényt úgy kell átalakítani, hogy az a vállalkozás amely nyereséges volt, nem alkalmazhatja az adócsökkentő szabályt.
Majd ezek után az RTL-nél elgondolkozhatnak azon, érdemes-e a híradókban naponta politikával foglalkozni. Ráadásul úgy, hogy a kétharmad politikusainak viselt dolgait veszik górcső alá. Morfondírozhatnak azon is, megéri-e hangsúlyozottan függetlennek maradni a mai helyzetben, a Nemzeti Együttműködés megszentelt rendszerében. Miközben már az idén kipengetik a(z) - egyáltalán nem büntetésnek szánt - milliárdokat, megvonhatják a piacgazdaság és a sajtószabadság elleni támadások mérlegét.
L. Simon képviselő hamar megszolgálja, hogy államtitkári sarzsit kapott az új kormányban. Szinte pillanatok alatt felfogta, hogy amíg párttársai folyamatosan és egy emberként állnak ki az RTL Klub ellen, ő sem maradhat tétlen. Ha viszont csak utasítást hajtott végre - na, vajon kiét (?) -, akkor annál rosszabb.
Ismerjük el, a Fidesz ezúttal méltó ellenfelet választott magának. Gazdasági kényszerrel igyekszik a média jelenleg leghatásosabb cégét befolyása alá vonni. Hiszen az RTL Klubra igazán szüksége lenne ahhoz, hogy uralja az egész hazai médiát. Eddig azonban csak annyit ért el, hogy a legnézettebb kereskedelmi tévében egyáltalán nem olyanokat mondanak politikusaikról, amiket hallani szeretnének. Ráadásul a cég vezetői többször is megerősítették, hogy bár a reklámadó főleg ellenük irányul, ettől még semmin sem változtatnak.
A kétharmad eddig ismert módszereivel a jelek szerint nem érnek el eredményt, ha kellően erős ellenféllel kerülnek szembe. És még az a veszély is fenyegeti őket, hogy a leghatásosabb médium felnyithatja az emberek szemét. Ez pedig kiszámíthatatlanná teheti a reakciókat.
Vajon erre is felkészültek, amikor elindították a háborút?