Jogkereső;Budapest;kerékpározás;BuBi;

FOTÓ: Tóth Gergő/Népszava

- Bubi: kicsit hibás, kicsit rozsdás, de a miénk

Hosszas átadási huzavona után végre ismét van remény: néhány héten belül elindulhat a Bubi, Budapest közösségi kerékpár rendszere. A korábbi tesztek nem hoztak túl jó eredményt, a rendszert fejlesztő T-Systems hónapok óta napi 1,8 milliós kötbért fizet; az első "tömeges" próbaüzem jelenleg is tart.

Júliusban végre elindulhat Budapest közbringa rendszere - legalábbis a BKK ígéretei szerint. Konkrét időpont azonban még nincs, és az ígéretből is leginkább az érződik, hogy "talán" működésre bírhatják a rendszert, az elmúlt hónapok tapasztalataiból kiindulva - a szerződés szerint április 7-ig kellett volna átadni - még most sem tűnik rózsásnak a Bubi helyzete. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a Gazdasági Rádió Mozgásban című műsorában úgy nyilatkozott, hogy a rendszer készültsége egyelőre 50-80 százalékos - ami azért is érdekes kijelentés, mert az 50 százalékos és a 80 százalékos készültségi szint között - legalábbis elméletben - jelentős különbségek vannak. A BKK azonban - feltételezhetően tanulva a korábbi, elhamarkodott kijelentésekből - már semmit nem bíz a véletlenre: ha a Bubi mégsem indul júliusban, akkor a rendszer inkább csak 50 százalékos készültségi szint körül mozog.

Mint arról korábban lapunk is beszámolt, a legutóbbi teszteken a biciklis rendszer csúnyán elbukott: még a legalapvetőbb funkciók sem működtek hiba nélkül, több alkalommal is megtörtént, hogy a tesztelők sem telefonos módon, sem Bubi-kártyával nem tudtak kölcsönözni, de az Index információi szerint az is előfordult, hogy PIN-kód vagy kártya használata nélkül, pusztán a fedélzeti számítógép billentyűzetének megérintésével ki lehetett venni a biciklit a dokkolóból. Horváth Gábor, a T-Systems ágazati igazgatója a rendszer működésképtelenségével kapcsolatban legutóbb úgy fogalmazott, hogy a hibát ott követték el, hogy a különböző, más országokban jól működő közbringás rendszerek "legjobb" szoftverfunkcióit vették át a magyar fejlesztésű Bubi-rendszer kiépítéséhez, ám "ezek együttműködését, integrációs szükségletét alábecsülték, amiért vállalják a felelősséget".

A hibásan működő, magyar fejlesztésű szoftver okozta folyamatos késedelem miatt egyébként a rendszert kiépítő T-Systems Kft.-nek napi 1,8 millió forint kötbért kell fizetnie a BKK részére, ami - úgy tudjuk - már bőven 100 millió forint fölött jár. A kötbérplafon 178 millió forint, ha ezt elérik, a BKK elméletileg felmondhatja a szerződést, ám Vitézy szerint "nem ez az elsődleges szándék" - a szerződés felmondásával ugyanis újra kellene indítani a tendereztetést, ami még nagyobb késedelemmel járna. Az elmúlt hónapok fényében bátran kijelenthetjük: ebben az esetben akár még az is előfordulhat, hogy csak jövő tavasszal lesz a fővárosnak Bubija. Bár nem áll szándékukban a szerződés felmondása, a BKK határozottan leszögezte: csak akkor veszik át a rendszert, ha az hibátlanul működik, így bíznak abban, hogy a T-Systems kijavítja a hibákat.

Ha minden igaz, a Bubit most is próbálgatják a BKK és a T-Systems munkatársai - összesen több, mint ötszázan, a belső tesztelés szerdán indult el és vasárnapig tart. Ha minden jól megy, ezután következik az újabb, két héten át tartó nyilvános próbaüzem, legalább ezer önkéntes bevonásával. A tesztelésre a BKK regisztrációs weboldalán lehet majd jelentkezni, az önkéntesek a sikeres próbaüzem végén féléves Bubi-bérletet kapnak "fizetségként". Budapesten eddig 1100 Mol-kerékpár található, ám további 2200 rendelésére van lehetőség. Egyelőre azonban csak abban reménykedhetünk, hogy az e heti tesztüzem viszonylag sikeresen zárul majd.

Az MSZP szerint ha több pénzt kapna vissza Budapest a fővárosiak által befizetett adóból, akkor saját erőből is meg tudná valósítani beruházásait. Erről Horváth Csaba, az ellenzéki párt fővárosi frakcióvezetője beszélt pénteken Budapesten sajtótájékoztatón, amelyen felszólította Tarlós István főpolgármestert, hogy álljon ki és mondja el véleményét az elmúlt időszak Budapestet sújtó kormányzati intézkedéseiről.