helikopter;OKF;

Csak a két hajtóművesek repülhetnek FOTÓ: VAJDA JÓZSEF

- Nagy magyar helikopterhelyzet

Civil helikopterekkel nyújtott segítséget az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) a szerbiai árvízi védekezésben, a minisztérium korábbi állításaival ellentétben a Honvédségnek alig van - vagy talán  nincs is - repülőképes helikoptere, ezért "ideiglenesen", közbeszerzés nélkül, hárommilliárd forintért vásároltak az oroszoktól három  használt helikoptert. Orbán Viktor miniszterelnök 35 éves rendőrhelikopterrel utazik, az ország keleti részének légimentő ellátottsága is megoldatlan maradhat. A választások előttre ígért helikoptertender kiírása még ma sem történt meg. 

Érdekes helyzet alakult ki Magyarországon a honvédség, a katasztrófavédelem és a mentőszolgálat helikoptereivel kapcsolatban is. Mint megtudtuk, az OKF civil helikoptereket küldött a szerbiai árvízi védekezés megsegítésére, a két Mi-2-es helikoptert az üzemeltető Forgószárny Kft.-vel kötött szerződés alapján kapta meg. Információink szerint tavaly ugyanez a helikopter vett rész a győrújfalui árvíz megfékezésében, nagy segítséget nyújtva a gátat megerősítő munkálatokban.

A civil gépekre azért volt szükség, mert a honvédség igencsak hiányt szenved repülőképes helikopterekből. Hende Csaba honvédelmi miniszter korábban többször is úgy nyilatkozott, hogy a helikopterflotta "kihordási ideje" lejárt, ugyanakkor az újabb gépek beszerzéséig biztosított az ország helikopter-képessége - hogy pontosan hogyan is biztosítják, az nem derült ki.

Nem sokkal később, április elején az MTI adott hírt arról, hogy megérkeztek Magyarországra azok az orosz Mi-8-as helikopterek, amelyeket az új gépek beszerzéséig használ majd a Magyar Honvédség "civil", vagyis katasztrófavédelmi feladatokra - a tenderkiírás elhúzódása miatt "ideiglenesen" ezekkel a használt gépekkel igyekeznek pótolni a foghíjas helikopterflottát.

A három orosz gépet - amelyek üzemeltetése sokkal drágább, mint a modern típusoké - összesen három milliárd forintért vásárolták meg, üzembeállításuk és átfestésük ("magyar tereptarka" mintázatot kapnak) miatt azonban legkorábban csak júniusban állhatnak szolgálatba. A vásárlást a Fidesz-kormány által MSZP-s kapcsolatokkal vádolt Solar Kft. intézte a Honvédelmi Minisztérium (HM) jóváhagyásával.

A vásárlással kapcsolatban a HVG világított rá arra, hogy a milliárdos érték ellenére a helikopterekhez közbeszerzés nélkül jutottak hozzá - erre pedig csak akkor volt lehetőség, ha korábban titkos beszerzést írtak ki. A hetilap szerint azonban semmiféle helikoptervásárlással kapcsolatos pályázat nyomát nem találni a Közbeszerzési Értesítőben, a Miniszterelnökségen ellenőrzést szorgalmaznak az ügyben - bár a HM szerint a tárca nem kezd vizsgálatot. A helyzet súlyosságát mutatja az is, hogy Orbán Viktor egy 1979-es gyártású rendőrségi helikopterrel utazott a határállomások ellenőrzésére az ukrán krízis kitörésekor - írta a Magyar Narancs.

Nem csupán a honvédségnek vannak problémái újabb, repülésképes és a nemzetközi előírásoknak is megfelelő helikopterek beszerzésével. Mint arról korábban beszámoltunk, egy uniós szabályozás értelmében október végétől nem szállhatnak fel azok a mentőhelikopterek, amelyeknek mindössze egy hajtóművük van, mivel a motor meghibásodása akár katasztrófához is vezethet. A hét magyar légimentőbázis közül kettőnél - a debreceninél és a szentesinél - még régebbi, egyhajtóműves gépeket használnak. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma egészségügyért felelős államtitkársága biztosította lapunkat arról, hogy mindenképpen gondoskodnak az érintett gépek pótlásáról, és közbeszerzési eljárást indítanak a légimentés folyamatosságának érdekében.

A helikoptertendert azonban - információink szerint - még mindig nem írták ki. Korábban szó volt arról is, hogy a kormány összevonja a mentőszolgálat és a honvédség helikopter-beszerzéseit, ami így körülbelül százmilliós tételt jelentene, ezzel a pályázatot jóval vonzóbbá téve a potenciális gyártók számára. A HM még a választások előttre ígérte a tender kiírását, ez azonban elmaradt, sőt úgy tűnik, hogy az egységes vásárlás tervét is elvetették, a Népszabadság információi szerint a Belügyminisztérium - a három orosz matuzsálemmel felvértezve - most már nem is akar új gépeket venni, így a szervezetek mégis a gazdasági szempontból jóval előnytelenebb, önálló beszerzésre kényszerülnek.

A Magyar Légimentő Nonprofit Kft. már kiírta a tendert két gép másfél éves bérletére - a felhívás még május 5-én jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben. A két gép becsült bérleti díja 2016. március 10-ig 682 millió forint. Az ajánlattételi határidő június 23. A katonai és rendőrségi helikopterek pótlásával és a tenderkiírással kapcsolatban csak az új kormány munkába állása után várható előrelépés.

 A Magyar Liberális Párt (MLP) nem támogatja az önkormányzati törvény módosítását, mert a Liberálisok a kezdetektől ellenzik Budapest "szétverését" - jelentette ki keddi, fővárosi sajtótájékoztatóján Fodor Gábor.