Fellini;Cannes;Mastroianni;

Marcello és Federico - Fotó: Gettyimages

- Új fényt kapott Fellini válság-remekműve

Egy „cirkuszos” zene, amit az egész világ ismer. Egy életérzés, egy mozikorszak jelképe. Nálunk egy időben kulturális ajánlóműsor szignálja volt, sőt, felcsendül a Keménykalap és krumpliorr végén, amikor a gyerekcirkuszban megtörik a Bagaméri fagylaltost sújtó átok. És jelképe Nino Rota zenéje egy örök gyermeklelkű rendezőnek, Federico Fellininek, aki abból is képes volt remekművet alkotni, hogy alkotói válságba jutott.

A Nyolc és félről van szó, amelyet az olasz filmintézetben végzett restaurálás után eddig soha nem látott változatban hoztak a napokban forgalomban DVD-n és Blu Ray Disc formában.  

1963-at írtunk. Három évvel a világsikert hozó, hazájában nagy politikai és egyházi botrányt okozó Édes élet után, amelynél pontosabb kórképet azóta sem készítettek a bulvármédiáról és a celebvilágról, Fellini új filmet akart forgatni, de egyszerűen nem állt össze neki egy új történet, egy új téma. Még jó cím sem jutott neki eszébe, ezért találta ki jobb híján, hogy „8 és fél”, az eddig elkészült önálló és másokkal közreműködésben készített filmjei száma nyomán.

Fotó: Facebook

Fotó: Facebook

Fellini már éppen a Cinecittába készült, hogy közölje Angelo Rizzoli producerrel: nem lesz film, amikor az egyik operatőr ismerőse meghívta egy kolléga születésnapi bulijára. Ott már mindenki előre gratulált a Maestrónak még a képzeletében sem létező filmjéhez. Ekkor ugrott be neki az isteni szikra: főhőse egy filmrendező lesz, akinek filmet kell készítenie, de elvesztette az ihletet, és miközben a múzsacsókot hajszolja, veszélyesen egyensúlyoz a karrier és a magánélet között, egy egész háremnyi hölggyel álmaiban.

Guidót, a rendezőt, nem is játszhatta volna más, mint Marcello Mastroianni, aki már az Édes életben is „szócsöve” volt, hiszen Fellini egész életében utálta a zajos nyilvánosságot, a hírességek felszínes társaságát, a gátlástalan „paparazzókat.” A 8 és félben Mastroianni igazi alteregójává vált a Maestrónak, tökéletesen átélve a rendező művészi kételyeit, az egyházzal és a kritikusokkal való ellentmondásos kapcsolatait, a már nem létező világból hozott emlékeit és a jövőt illető félelmeit. És nem utolsósorban a nőkhöz való bonyolult viszonyát.

E filmből vált híressé Mastroianni napszemüveg feletti cinkos tekintete, amely egybevált Felliniével. A felújítás nem is készülhetett volna el jobbkor: a mozi halhatatlan Marcellója az idén lenne 90 éves, és a Cannes-i fesztivál éppen e tisztelgő fotóval hirdeti az idei szemlét.

A mobiltelefon elterjedése a fejlődő országokban az analfabetizmus elleni harc eszköze lehet – olvasható az UNESCO legújabb jelentésében.