Az iskola névadója Baross Imre olimpiai ezüstérmes tornász és nemzetközi sikerű artista. 1950-ben, 33 évesen alapította az iskolát, 36 évig volt igazgatója és tanára az intézménynek. A kezdetektől több nemzetközileg elismert oktató adta át tudását a fiatal tehetségeknek: Rodolfo, Zala Nándor "Fernando", Domonkos Zoltán "Deddy", Alfonzó. Az iskola kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezik, évente látogatnak hozzájuk a világ nagy cirkuszainak jeles művészei. Az Európai Cirkusziskolák Szövetsége az EU anyagi támogatásával működik, ezért csak uniós iskolák lehettek teljes jogú tagjai. A Baross volt az első nem uniós iskola, mely ezt a státust megkapta.
A növendékek itt megtanulják tudatosan irányítani a mozgásukat, hiszen ebben a szakmában fontos a kitartás és a fegyelem, csak így válhatnak jól képzett, produkciójuk fejlesztésére képes artistaművészekké. Az intézmény csak szakképzést folytat, a tanulók közismereti képzésük mellett végzik artistaképző intézeti tanulmányaikat. Növendékeiket tudatosan szoktatják a nyilvános szereplésekhez, az év végi nyilvános vizsgaelőadás, ahol tanulóiknak lehetőségük van a Fővárosi Nagycirkusz porondján, a nagyközönség előtt megmutatni szakmai felkészültségüket.
Vannak olyan tantárgyak, amelyek segítik a gyerekeket a későbbiekben az önmenedzselésben, hiszen el kell tudni adniuk a világban a produkcióikat. Persze a mai fiatalok sokkal jobban érvényesülnek. A gyerekek korán kezdik tanulmányaikat: tíz éves korban van a felvételi. "Egy feladatsort kell megcsinálni: fontos például, hogy ne legyen tériszonya a jelentkezőnek. Vannak olyan gyerekek akik ugyan nem tudnak még felmászni a kötélen, de küzdenek érte. Az oktatók látják, hogy mi az, ami nagyon jó és mi az ami fejleszthető. A végzősök visszajárnak, itt gyakorolnak A művésztelepen az iskola tanulói délelőtt dolgoznak, délután pedig azoké a terep akik már végeztek, itt ugyanis megvannak azok a feltételek amelyek kellenek a gyakorláshoz, az úgynevezett cirkuszos környezet" - mondja Oláh Miklós igazgató, aki szerint a pedagógiai program átalakítása a legfontosabb cél.
A filmre itt lehet szavazni: http://www.our-common-future.com/ "A nemzetközi kapcsolatok ápolása is igen fontos, így ismerkednek egymással a diákok és a tanárok. Egyébként az Unió több országából is várunk diákokat, elég sok a jelentkező. A gyerekek 18 éves korban szereznek középfokú artista végzettséget, de van artista művészképzőnk is, ami jelenleg a felső fokú tanfolyamnak felel meg. Most azzal próbálkoznak, hogy előadóművész és rendező képzés is legyen a Színművészeti Egyetemmel karöltve. A cirkusz egy speciális műfaj. Szükség van a felsőfokú művész képzésre. A világban változások vannak és ennek a műfajnak is fejlődésre van szüksége, nem beszélve a piackutatásról. "Tudnunk kell, hogy mi az, ami eladható, mi az ami kell"- teszi hozzá az igazgató.
Az iskolában megalapozott és sokoldalú képzettséget sajátítanak el a gyerekek, akik alkalmasak arra, hogy több szakágon közreműködhessenek új szám alkotásában is a képzési időn belül készüljenek fel a cirkuszélet sajátosságaira, legyenek tájékozottak művészeti águk múltjában, jelenében. Az oktatók olyan általános tudást adnak a növendékeiknek, amely lehetőséget ad a mindennemű művészi szakmában való színvonalas helytállásra. Az órákat kétszer 30 percben tartják, mert az egyórás gyakorlás fizikailag nem megvalósítható. Ha valaki trapézon dolgozik a magasban, azt képtelenség egy órán át csinálni. Itt a fizikai megterhelés sokkal nagyobb, mint egy átlagos testnevelés órán. Harminc intenzív percet 15 perc lazítás követ.
A Fővárosi Nagycirkusz minden évben megrendezi a budapesti Baross Imre Artistaképző végzős fiataljainak vizsgaelőadását, amely 2013-ban két másik iskola, a torinói Flick Cirkusziskola és a madridi Carampa Cirkusziskola növendékeinek vendégszereplésével egészült ki.