A portál keddi, MTI-hez eljuttatott közleményében kiemeli: hálózaton keresztül olcsóbb nemzetközi hívásokat a magyar háztartások csupán 4 százaléka bonyolít le, míg az uniós átlag 6 százalék.
Magyarország jelentősen elmarad a kelet-közép-európai régió többi országától is, pedig ha többen élnének az alternatív lehetőségekkel, nagymértékben csökkenthetnék távközlési költségeiket.
A megoldást az Európai Bizottság a korlátozásoktól és indokolatlan költségektől mentes európai telekommunikációs piacot elősegítő javaslatai jelenthetik - olvasható a közleményben.
Míg Magyarországon csupán a háztartások 27 százaléka használ ingyenes VoIP (Voice over IP) szolgáltatásokat, addig ez a szám Csehországban 48, Horvátországban 45, Szlovákiában 39, Lengyelországban 34, Ausztriában pedig 33 százalék; Magyarország csak Romániát előzi meg.
Az Európai Bizottság felmérése szerint egyes tagországokban a háztartások több mint fele él a netes alapú ingyenes hangszolgáltatás lehetőségével. Meglepő módon ez nem a nyugat-európai államokra jellemző: Bulgáriában 58, Lettországban 52, Észtországban 51, Litvániában pedig a háztartások 50 százaléka él az ingyenes lehetőséggel. A fejlettebb nyugati államokban azonban az olcsóbb nemzetközi hívásokat lehetővé tévő online szolgáltatásokat többen használják (Hollandia 14, Luxemburg 12, Szlovénia 12 százalék).
Bár EU-s szinten nem voltak nagyobb változások a VoIP használatának arányában, a tagországok szintjén megfigyelhetőek bizonyos tendenciák. Portugáliában, Írországban és az Egyesült Királyságban például 8-11 százalékkal nőtt három év alatt a VoIP-felhasználók aránya, míg máshol - többek között kiemelten Magyarországon - csökkent a számuk.
A VoIP magyarországi népszerűtlenségének több oka is van az Internetet.hu szerint: az ingyenes hanghívásra előszeretettel használt mobilinternet Magyarországon immár évek óta hagyományosan nem képes jelentősen bővülni. Az egy főre jutó havi adatforgalom több éve 1 gigabájt körül mozog, és bár egyre többen használnak mobilnetet, továbbra sem következett be az áttörés.
A másik ok, hogy a szolgáltatók Magyarországon tudatosan korlátozzák az ingyenes vagy olcsó hívásokat és üzenetküldést lehetővé tévő szolgáltatások és alkalmazások használatát. Letiltják például a Viber, a WhatsApp vagy a Skype forgalmát, és helyette arra igyekeznek rávenni a felhasználókat, hogy az ő csomagjaikon keresztül kommunikáljanak.