A nemzetközi hitelminősítő Londonban bejelentette, hogy a devizában kibocsátott hosszú és rövid lejáratú orosz államadósság besorolását az eddigi "BBB/A-2"-ről egy fokozattal "BBB mínusz/A-3-ra" rontotta. Az S&P a szuverén hosszú futamidejű rubeladósság osztályzatát is visszaminősítette egy fokozattal, "BBB plusz"-ról "BBB"-re. A cég mind a deviza-, mind a rubeladósság-osztályzatra további leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátást hagyott érvényben.
Ha a Standard & Poor's az orosz devizaadós-osztályzatot a "BBB mínusz" szintről tovább rontja, azzal Oroszország elvesztené befektetésre ajánlott adósbesorolását ennél a hitelminősítőnél.
A pénteki leminősítés után a három nagy hitelminősítő közül az S&P tartja nyilván a leggyengébb devizaadós-osztályzattal Oroszországot. A Moody's Investors Service orosz besorolása "Baa1", ami két fokozattal jobb a Standard & Poor's új, rontott osztályzatánál. A Fitch Ratings "BBB" besorolást tart érvényben Oroszországra; ez egy fokozattal magasabb az S&P orosz minősítésénél.
A Moody's is jelezte már azonban, hogy Oroszország visszaminősítésére készül. A cég március végén leminősítési felülvizsgálat alá vette "Baa1"-es orosz államkötvény-besorolását, azzal az előrejelzésével indokolva a lépést, hogy az orosz gazdaságot az ukrajnai válságból eredő kockázatok az idén recesszióba sodorják.
A Moody's meredeken lefelé módosított prognózisa szerint az orosz hazai össztermék (GDP) az idén 1 százalék körüli mértékben csökken. A cég az ukrán válság előtt még hozzávetőleg 2 százalékos idei GDP-növekedéssel számolt Oroszországban.
A Moody's a leminősítési felülvizsgálat bejelentéséhez fűzött elemzésében hangsúlyozta, hogy egyszerre több fokozattal is ronthatja az orosz államadósság besorolását, ha megnövekedne a súlyosabb gazdasági sokkot eredményező fejlemények valószínűsége.
Timothy Ash, a Standard Bank londoni befektetési részlegének felzárkózó piacokkal foglalkozó vezető közgazdásza a Standard & Poor's pénteki orosz leminősítési lépése utáni kommentárjában közölte: véleménye szerint attól függ, hogy Oroszország átkerül-e a spekulatív - vagyis befektetésre már nem ajánlott - adósosztályzati kategóriába, hogy az Egyesült Államok életbe léptet-e olyan szankciókat, amelyek célzottan az orosz pénzügyi szolgáltatási szektort, az energiaágazatot vagy az információ-technológiai szektort sújtják, mivel az orosz gazdaság teljesítményét elsősorban ezek az ágazatok határozzák meg.
Ash szerint különösen a pénzügyi szektorra összpontosító, "iráni stílusú" amerikai szankcióknak lenne "szeizmikus" léptékű negatív hatásuk. A Standard Bank londoni elemzője szerint egyelőre egy ilyen amerikai lépés nem nevezhető valószínűnek, de az Egyesült Államok mindenképpen van "jó néhány" alkalmazható eszköze Oroszországgal szemben.
A Standard & Poor's az orosz adósosztályzat pénteki leminősítéséhez fűzött elemzésében kiemelte, hogy véleménye szerint az ukrajnai válság keltette feszült geopolitikai helyzet további jelentős tőkekiáramlást okozhat az orosz gazdaságból, és ez még tovább gyengítené a máris romló növekedési kilátásokat.
Az S&P adatai szerint az egész éves nettó tőkekiáramlás a tavalyi évvel zárult öt esztendőben átlagosan 57 milliárd dollár volt, ám az idei első negyedévben - a banki deviza-tranzakciókkal együtt - már elérte a 64 milliárd dollárt.
A Standard & Poor's várakozása szerint az orosz folyó fizetési mérleg többlete 2015-re eltűnik az exportnál gyorsabban növekvő import miatt. A cég szerint ezt mindazonáltal késleltetheti a gyenge rubel, amely visszafoghatja az importnövekedést.
A hitelminősítő kiemelte, hogy az orosz gazdaság növekedési üteme tavaly mindössze 1,3 százalék volt, - a 2009-es visszaeséstől eltekintve - 1999 óta a leglassabb. A Standard & Poor's alapeseti előrejelzése az, hogy a 2014-2017 közötti időszakban az orosz gazdaság éves átlagos növekedési üteme 2,3 százalék lesz, vagyis messze elmarad a globális pénzügyi válság előtt, 2004-2007 között mért 8 százalék körüli éves átlagtól.
Az S&P szerint ha a geopolitikai feszültség az idén nem enyhül, akkor jelentős annak a kockázata, hogy az orosz gazdaság éves növekedése jóval 1 százalék alá lassul.
A hitelminősítő hangsúlyozza azt is, hogy az utóbbi néhány évben nőtt az orosz államháztartási egyenleg függése a nyersanyagexport-bevételektől.
Az S&P számításai szerint 2008-ban 55 dollár körüli átlagos világpiaci nyersolajár volt szükséges az orosz államháztartási mérleg egyensúlyban tartásához; az idén azonban az egyensúlyos költségvetéshez már 110 dollárt megközelítő átlagos hordónkénti olajár kellene.
Ugyanerre a kockázatra más nagy londoni házak is felhívták a figyelmet.
A Standard Bank szakértői legutóbbi elemzésükben annak a véleményüknek adtak hangot, hogy Oroszországnak az olajárak lenyomásával lehet "igazán nagy ütést bevinni". A cég számításai szerint ugyanis ha a nyersolaj hordónkénti árfolyama 80 dollárra, vagy ez alá zuhan, az mély recesszióba sodorná az orosz gazdaságot, az orosz államháztartási és folyómérleg-egyenleg jelentős deficitbe fordulna, és még tovább gyorsulna a tőkemenekítés.