Elfogadhatatlan, hogy az állami iskolákban a következő tanévre csupán két vagy három tankönyv közül lehet választani, minden évfolyamon biztosítani kell a tényleges választás lehetőségét - olvasható a Történelemtanárok Egylete (TTE) és a Hajnal István Kör (utóbbi tagja többek között Ormos Mária és Ungváry Krisztán történész illetve Gábor György vallásfilozófus) közös állásfoglalásában.
Mint megírtuk, a leköszönő Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár, és az állítólag szintén távozó Marekné Pintér Aranka, az állami iskolafenntartó, a Klik elnöke olyan levelet küldött az állami iskoláknak és a tankerületi igazgatóknak, amely szerint csak azon tankönyvek megrendelésére ad engedélyt a Klik, amelyek a levélhez mellékelt, "javasolt" tankönyvlistán szerepelnek.
Vagyis hiába olvasható a köznevelési törvényben az a passzus, amely szerint "a pedagógust munkakörével összefüggésben megilleti az a jog, hogy (...) a helyi tanterv alapján, a szakmai munkaközösség véleményének kikérésével megválassza az alkalmazott tankönyveket, tanulmányi segédleteket, taneszközöket, ruházati és más felszereléseket", valójában korlátozza a szabad tankönyvválasztást a kormányzat. A 2014-es tankönyvrendelet szerint ugyanis a fenntartó, vagyis az állam jóváhagyása is szükséges a döntéshez.
A tankönyvjegyzékben azonban legnagyobb részt azon két tankönyvkiadó - Apáczai Kiadó, Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó (NTK) - kötetei szerepelnek, amelyeket a közelmúltban vásárolt fel az állam. A jogszabály szerint pedig minden évfolyamhoz és tantárgyhoz csak 2-3 tankönyvből lehet választani.
Az eljárást a kiadványaival a jegyzékből szinte teljesen kiszorult Mozaik Kiadó diszkriminatívnak és jogellenesnek nevezte. A cégnek a korábbi 300 helyett csak 1-2 tankönyve maradt választható. A tankönyvválaszték szűkítése szerintük "vélhetően nem szakmai indokok mentén történt, ezáltal súlyosan sérül a diákok joga arra, hogy számukra a legmegfelelőbb taneszközöket rendelhessék". A Mozaik álláspontja szerint a szűkített könyvlista mellé semmiféle szakmai indoklás nem tartozik, a lista összeállításával láthatóan a piaci szereplők folyamatos kiszorítása az egyik legfontosabb cél.
Ennek egyik bizonyítéka a kiadó szerint, hogy miközben a tankönyvek árának csökkentésével indokolta az Orbán-kormány a tankönyvpiac kvázi-államosítását - és nagyvonalúan "meghagyták a lehetőséget" a nem állami kiadók termékeinek a tankönyvjegyzékbe való felkerülésére -, ezen közben a két állami társaság valójában több könyvet is drágábban kínál. Például a 9-10. évfolyamon egyedül "választható" NTK-s irodalom könyvek 9. évfolyamon csupán 90 Ft-tal olcsóbbak, a 10. évfolyamon viszont már 100 Ft-tal drágábbak, mint a Krónika Nova kiadó irodalomtankönyvei.
Az árkülönbség mellett persze a minőséget sem vette figyelembe a kormányzat a jegyzék összeállításakor: 7. és 8. évfolyamon például háromféle történelemtankönyvből választhatnak az iskolák, ezekből kettő NTK-s, egy pedig Apáczai-kiadvány.
Utóbbit Bánhegyi Ferenc jegyzi, akinek korábbi erkölcstan-, és történelemtankönyveiben "elejtett megjegyzések" okoztak botrányt, illetve "meglehetősen furcsa" történelemszemléletről árulkodnak. Az egyik 9. évfolyamos NTK-s irodalomtankönyvben pedig a görög mitológiát próbálják elmesélni a tanulóknak elképesztő szófordulatokkal (lásd keretes írásunkat).
A tankönyvjegyzékben ráadásul számos olyan kísérleti kiadvány szerepel, amelynek a szerzőjét fel sem tüntetik, helyette "szerzői munkaközösség" szerepel, továbbá nincsenek mintafejezetek sem, így az iskolák "vakon" rendelnek.
A tankönyvek kiválasztására nem is hagytak sok időt: a jegyzéket múlt csütörtökön hozták nyilvánosságra, az iskoláknak pedig máig kellett elküldeniük a rendeléseket a tankerületi igazgatóságokra, ahonnan április 30-ig kell továbbküldeni azokat az állami tankönyvterjesztő cégnek, a tavaly botrányosan teljesítő Könyvtárellátó Nonprofit Kft.-nek (Kello). A rendelési idő kitolódása miatt - a Kello monopóliuma előtt években általában februári határidő volt - idén is újabb szállítási késések várhatók, sok diák kezdheti tankönyv nélkül a szeptembert.
A szülőknek nincs törvényi lehetőségük a tankönyvválasztásba való beleszólásra, bár az ingyenes, tartós tankönyvek teljes, felmenő rendszerben való bevezetéséig még nekik kell finanszírozniuk a vásárlást az első és a második évfolyam kivételével. Lehetőségük van tiltakozni egyénileg vagy a szülői munkaközösség keretében az állami iskola fenntartójánál, azaz a tankerületeknél, ha nem a korábbi, jól bevált tankönyvsorozatból rendel az iskola.
Az MSZP oktatáspolitikusa szerint alapvetően az államosított tankönyvellátás rendszere rossz, mert indokolatlanul szűkíti a pedagógusok mozgásterét azzal, hogy egy rossz hagyományt visszaállítva tollba mondja a tanároknak, miből taníthatják a gyerekeket.
Hiller István azt várja a kormánytól, hogy a központi tankönyvterjesztés körüli káosz után a központi tankönyvellátástól várható károkozást előzzék meg. Ehhez a tankönyvrendelet visszavonása, majd egy konszenzuson nyugvó, a pedagógustársadalomnak szabad választást biztosító, az eltérő tanulói igényekhez igazodó új szabályozás szükséges - tette hozzá a szocialista politikus.