Malaysia Airlines;eltűnt repülőgép;

- Félmilliárd dollárt kaphatnak a hozzátartozók

Ma folytatódhatott a lezuhant maláj gép utáni keresési akció. Kedden a rossz időjárás miatt az ausztrál hatóságok kénytelenek voltak felfüggeszteni a kutatást. Az Újkína hírügynökség szerint négy kínai hajó ért az Indiai-óceánnak arra a részére, ahol a roncsokat sejtik. Munkájukat öt gép segíti.

Elméletekből továbbra sincs hiány, mi történhetett a fedélzeten. A Mail Online meg nem nevezett forrásokra hivatkozva azt közölte, hogy a gép szándékosan ment 13 ezer méteres magasság fölé. Így akarták eszméletlenné tenni az utasokat. Ilyen magasságban ugyanis csak 12 percre elegendő az oxigén.

Kínos helyzetbe kerülhet a gépet gyártó maláj légitársaság és a gépet gyártó Boeing: jelentős kártérítési per indulhat a két vállalat ellen – írta a CNN.

Napról napra csökken az esélye annak, hogy sikerül megtalálni az eltűnt maláj gép fekete dobozát. A várakozás és a gyász pillanataiban azonban kevés szó esik arról, mennyibe kerül a kutatási művelet, és egyáltalán ki fizeti majd. A keresésben eddig részt vett 26 ország azt hangoztatja, hogy a pénznek most nincs jelentősége. Egyelőre senki sem mer foglalkozni azzal, mikor döntsenek a kutatás leállításáról.

Konkrét összegekről eddig alig lehetett hallani. Warren Truss ausztrál kormányfőhelyettes csak annyit mondott, „sokba kerül majd”. Csak az amerikai védelmi minisztérium közölt pontos adatokat. Múlt pénteken a Pentaagon azt közölte, hogy az Egyesült Államok eddig 2,5 millió dollárt költött a keresésre, s összesen négymillió dollár folyósítanak erre a célra. Az összeg körülbelül április elejéig elég. A Pentaagon egy szóvivője azt is hozzátette, addig segítenek, amíg ezt a maláj kormányzat igényli.

Előbb-utóbb azonban fel kell vetni azt, kinek kell állnia a költségeket? A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szerint a baleset helyszíne dönti el, melyik országnak kel a zsebébe nyúlnia. Ha nemzetközi vizeken történik a baleset – s minden jel szerint ez esetben erről van szó – Malajziát illetik meg a költségek, mert a gép a Malaysian Airlines tulajdona volt.

A múltbéli tragédiákból alkothatunk némi képet arról, mennyibe is kerülhet a keresés. Amikor 1998-ban a Swiss Air gépe lezuhant Kanadában, a kutatás és a tragédia körülményeinek vizsgálata 40 millió dollárba került. Az Air France párizsi katasztrófája 50 millióba.

Szakértők szerint azonban az MH 370 esetében ennek a sokszorosáról lehet szó. Az amerikai ABC több száz millió dollárból indult ki. Annyi bizonyos, hogy a biztosító társaságoknak kilenc számjegyű összeget kell kifizetniük. A Credit Suisse 500-600 millió dolláros kártérítést is elképzelhetőnek tart.

Tegnap késő este érkezett meg Barack Obama Brüsszelbe. Ez az első látogatása az unió főhadiszállásán azóta, hogy 2009 januárjában beiktatták az Egyesült Államok elnökének. A mintegy 900 fős amerikai küldöttséget 45 jármű és három repülőgép szállítja a belga fővárosba – írta a Guardian.