Június 13-tól az Európai Unió egységes szabályozása nyomán lép hatályba az a kormányrendelet, mely az internetes vásárlásokkal és a termékbemutatókkal összefüggő kereskedelmi ügyleteket szabályozza, és ami erősíti a vásárlók fogyasztóvédelmi lehetőségeit.
A leglényegesebb változás, hogy a fogyasztót jelenleg is megillető indokolás nélküli elállási jogot - ha a fogyasztó a vásárlást követően meggondolja magát - a jelenlegi nyolc munkanapról tizennégy napra növeli.
- Gyakori probléma, hogy a termékbemutatós cégek a fogyasztókat ingyenes orvosi vizsgálatot, garantált ajándékot, nyereményt stb. ígérő szórólapokkal, meghívókkal csábítják el egy rendezvényre, amelynek valódi célja az, hogy bizonyos termékeket eladjanak elsősorban az idősebb korosztály számára -mondta érdeklődésünkre Kathy Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) Stratégiai Kabinetjének vezetője.
- Gyakori fogyasztóvédelmi panasz ugyanis, hogy a könnyebben befolyásolható időskorúakat rábeszélték olyan termékek, szolgáltatások megvásárlására, amire egy-két nap után ráébredtek, valójában nincs is szükségük- mutatott rá a szakember. Kathy Attila emlékeztetett arra, hogy a bolti vásárlásnál a jog nem teszi lehetővé a vásárlástól történő elállást.
Változás, hogy az eladót eddig forgalmazóként jelölték a jogszabályok, a jövőben (igazodva a március 15-én hatályba lépett új Ptk.-hoz) vállalkozás lesz az eladó megnevezése.
Üzleten kívül kötött termék értékesítésnek, vagy szolgáltatás nyújtásnak számít az, amely a vállalkozás üzletén, telephelyén kívül, illetve annak hiányában jönnek létre. Így például a fogyasztó lakásán, munkahelyén, az ilyen célból szervezett utazás, az utazással egybekötött termékbemutató alkalmával, illetve az interneten keresztül.
Nem tartozik e kategóriába az építésre, az ingatlanra, a biztosításra, értékpapírra vonatkozó, illetve a vásáron, piacon, illetve közterületen végzett értékesítő tevékenység. Kathy Attila felhívta a figyelmet arra, hogy az elállási jogról való tájékoztatás elmulasztása esetén az elállási határidő tizenkét hónappal meghosszabbodik.
A kormányrendelet egyebek mellett megtiltja, hogy a vállalkozások (eladók) a telefonos ügyfélszolgálatot emelt díjas szolgáltatásként nyújtsák.