;

Választás - 2014;államadósság;MOL részvények;

Fotó: Bielik István/Népszava

- A nyugdíjpénztári vagyon sem segített

A kormány gazdaságpolitikájának egyik első számú büszkesége az államadósság szüntelen csökkenése. A kormányfő állítása mely szerint az előző két ciklusban a GDP arányos államadósság 53 százalékról 80 százalékra nőtt, nem felel meg a valóságnak. A ciklus elején 56 százalék volt az adósság, a 2010. végi 82 százalékos adósságban pedig már szerepe van a májusi kormányváltás után bekövetkezett árfolyammozgásnak, amely jelentősen növelte a 43 százalékban devizában fennálló államadósság forintban kifejezett értékét. 

Az előző kormányzati ciklus végén az adósságállomány GDP arányosan 80 százalékot tett ki. Ez az érték egyébként pontosan megegyezett az Európai Unió tagországainak akkori átlagos adósságállományával. Az államadósság tehát a GDP 24 százalékával nőtt. Ebből 4 százalékot tett ki az IMF-től felvett hitel fel nem használt része, amelyet az előző kormány betétként a MNB-nél helyezett el, és az Orbán kormány használt fel, többek között a MOL részvények megvásárlására. A bruttó hazai termék 12 százalékával megegyező értéket képviselt az a mintegy 3 000 milliárdos magánnyugdíjpénztári vagyon, amelyet szintén ez a kormány költött el.

A fennmaradó 8 százalékból 4 százalékot tesz ki az előző két ciklus kormányainak az a kiadási kötelezettsége, amely az Orbán-Torgyán kormány 2001-ben és 2002 januárjában bevezetett lakástámogatási rendszerének köszönhető. Az államadósság megítélésénél a gazdasági világválságról sem szabad megfeledkezni. A magyar adósságnövekmény e két évben elérte a GDP 12,3 százalékát, tehát gyakorlatilag ekkor nőtt meg jelentősen az államadósságunk, de ez az emelkedés a közepes értéket jelenti az Európai Unió tagországai között.

Az államadósság csökkenése a kormány szinte kultikus céljává vált, amelyet mindenáron tartani akartak. A kormány 2010 nyarán még csupán arról beszélt, hogy a nyugdíjrendszernek önfinanszírozónak kell lennie. Nem sokkal később azonban váratlanul totális támadást intéz a magánnyugdíj-pénztári rendszer ellen, és gyakorlatilag kényszerrel államosítja szinte a teljes magánnyugdíj vagyont.

Ennek praktikus - sőt kényszerű- oka volt, hogy a zavaros gazdaságpolitika első kudarcait követően szüksége volt a kormánynak a 3 000 milliárdos nyugdíjpénztári vagyon jelentős hányadára. A társadalom egyfajta tűrőképességi vizsgája is volt az einstand. A kísérlet a Fidesz szempontjából teljes sikerrel végződött. Az ijesztgetés és a zsarolás, valamint a lehengerlő, hazug kommunikáció együttesével a nyugdíjpénztári tagok mintegy önként, - később megszegett - kormányzati ígéretek hatására lemondtak csaknem 3 000 milliárdos magánvagyonukról.

A nyugdíjpénztári vagyon felélése azonban nem érte el a kitűzött célt, nem tette lehetővé az államadósság érdemi mérséklését. Azóta is a GDP 80 százaléka körül ingadozik az adósságráta. Viszont többször is a statisztikai felülvizsgálat módszertana segítette ki a kormányt, hogy az államadósság folytonosan csökkenő trendjét mutathassa be. A KSH 2013 szeptember végén - a szokásos módszertani felülvizsgálat keretében - lefelé módosította a bruttó hazai termék 2011. évi, valamint 2012. évi adatait. Ennek következtében megnőtt a GDP 2013. évi dinamikáját jelző számszerű adat.

Megjegyzendő, hogy a statisztikai mutatószámok korrekciója általánosan elfogadott eljárás a nemzetközi gyakorlatban, különösen a legbonyolultabb módszertannal rendelkező nemzeti-számla számításban. Nem önmagában az adat-felülvizsgálatok, illetve korrekciók ténye, hanem azok gyakorisága és mértéke okozhat zavart a gazdasági folyamatok értékelésében. A magyar statisztikai szervezet az utóbbi két évben láthatóan elbizonytalanodott.

A tavalyi államháztartási folyamatok is világosan mutatták, hogy az államadósság nincs csökkenő pályán. Ezt a problémát a kormány jelentős kreativitással hidalta át, és az év végét közvetlenül megelőző napokban mesterségesen leszorította az államadósság szintjét. Az év utolsó napjaiban két cég a birtokában lévő állampapírok egy részét néhány napra visszaadta az Államadósság Kezelő Központnak, így ezek nem szerepeltek adósságot jelentő tételként a könyvekben. Ezzel a központi költségvetés adósságállománya a december 6-án fennálló 22 728 milliárd forintról az év végére 21 999 milliárd forintra, tehát 729 milliárd forinttal csökkent, majd 3 héttel később, január 24-én már ismét 22 862 milliárd forintra nőtt, azaz rövid idő alatt 863 milliárd forinttal emelkedett.

Két hónappal később, március 14-én pedig új csúcsra, 23 569 milliárd forintra nő a központi költségvetés adóssága. Ennek következtében az államháztartás bruttó, konszolidált, névértéken számításba vett adóssága a múlt év végén 23 068 milliárd forint volt, amely már a - feltételezett - GDP 79 százaléka. Ennek alapján az első negyedév végén az adósság feltehetően ismét meghaladja majd a GDP 82 százalékát.

Újra működik a süllyedő oszlop az V. kerületi Városház és a Kossuth Lajos utca sarkán, így mostantól újra csak engedéllyel lehet behajtani a Városház utcába - tájékoztatott az V. kerületi önkormányzat.