A légierő főparancsnoka, Rodzali Daud cáfolta a Berita Harian című lapban megjelent azon állítást, mely szerint a járat teljesen letért a kijelölt repülési pályáról, s kilencven fokkal elfordulva a Maluku-szoros felé vette az irányt. A főparancsnok azonban csak azt cáfolta, hogy ő állított volna ilyet.
Azt nem, hogy egy katonai radar rögzítette a repülőgép kijelölt útvonalról való letérését. Daud ezzel kapcsolatban azt mondta, ez is egy „hipotézis, amit nem lehet kizárni”.
Hasonlóképpen vélekedett a malajziai polgári légiközlekedési hatóság vezetője, Azharuddin Abdul Rahman, aki szintén „lehetőségről” beszélt.
A szerda reggeli órákban azt közölték, egyelőre nem találták a gép nyomát a Maluku-szoros környékén.
A maláj illetékesek állításainak tengerében eddig sem volt könnyű elevickélni, most már azonban ez végképp lehetetlenné vált.
Eközben a feltételezett áldozatok hozzátartozói – főként kínaiak – kezdik elveszíteni a türelmüket, s végre konkrét tényeket akarnak hallani a hatóságoktól. Válaszok azonban egyelőre nincsenek.
Egyes vélekedések szerint a malajziai hatóságok kevesebbet mondanak, mint amennyit tudnak, s jelentősen megszűrik
az információkat. Erre utalhat például: illetékesek csak két nappal a baleset után számoltak be arról az észlelésről, hogy a gép letérhetett kijelölt útjáról.
A körültekintőnek aligha nevezhető maláj eljárást híven tükrözte a Kuala Lumpur-i közlekedési miniszter tegnapi sajtóértekezlete, amely kis híján káoszba torkollott. A tárcavezető elismerte, fogalmuk sincs, hol a repülő, de azt ígérte, „mindenképpen megtaláljuk”. Mint mondta, a keresést már 43 ezer négyzetkilométeren zajlik.
A vietnami hatóságok is kezdik megelégelni a malájok kiszámíthatatlanságát. Tegnap már jóval kevesebben vettek részt a mentési munkálatokban. A hanoi kutatócsapatok szóvivője, ha burkoltan is, de Kuala Lumpurt hibáztatta a lépésért. Mint mondta, várják a hivatalos közléseket Malajziából.
Ugyanakkor új területre, Malajziától és Thaiföldről nyugatra lévő Andamán-tenger környékére is kiterjesztették a keresést. Egy elmélet szerint a gép műszaki hiba miatt fordulhatott el ebbe a térségbe, s valahol itt akarhatott kényszerleszállást végrehajtani. A radarok pedig azért nem rögzítették mozgását, mert bizonyos magasság alatt már nem tűnik fel a gép útja az érzékelőkön.
Amennyiben valóban e területen találnák meg a gép roncsait, úgy ismét felmerül a kérdés, miért tért le a gép a kijelölt útról? Elméletileg lehetséges, hogy a gép Malajziától nyugatra zuhant le. De ez esetben is sok percnek kellett eltelnie a kijelölt útról való letérés és a lezuhanás között. Miért nem adott le vészjelzést a pilóta?
Rejtély az is, hogy a három rádió közül miért nem működött egy sem. Erre egy lehetséges magyarázat, hogy a gép orra nagy sebességgel zuhant a tengerbe, így mindhárom adóberendezés azonnal használhatatlanná vált. Ám ennek esélye szakértők szerint igen csekély.
A hatóságok kedden lényegében már elvetették a terrortámadás hipotézisét, az a két fiatal iráni, akik hamis útlevéllel akartak Európába menni, illegális bevándorlók, s nem terroristák voltak.
Persze annak lehetősége nem került le a napirendről, amely szerint a gépet eltérítették volna.
Halid Abdul Bakar maláj rendőrfőnök pedig e felvetés mellett a „szabotázst” sem zárta ki, amely „a pilóták pszichés problémáival hozhatók összefüggésbe”.
Arra gondolhatott, hogy az egyik pilótáról, Fariq Abdul Hamidról bebizonyosodott, néhány éve - amint gépével Thaiföld felé haladt - szőke dél-afrikai szépségeket engedett be a pilótafülkébe, ami szigorúan tilos.
Az egyik nő egy ausztrál műsorban azt állította, a férfi oda sem figyelt a repülésre, békésen cigarettázott és beszélgetett.
Ugyanakkor a maláj légitársaság illetékese ma reggel azt közölte, nincs ok azt feltételezni, hogy a legénység hibája állna a gép eltűnésének hátterében.
A kínai maláj nagykövet azt közölte, az utolsó jel, amit a gépről fogtak, ez volt: „Rendben, jó éjt”. Iszkandir Szarudin erről az áldozatok hozzátartozói előtt beszélt.