Boeing;légierő;maláj hatóságok;malajziai légitársaság;Rodzali Daud;Azharuddin Abdul Rahman;

Többek között a maláj parti őrség hajója keresi a tengerben az eltűnt Boeing 777-es nyomait FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES

- Kiszámíthatatlanok a malájok

Továbbra is teljes rejtély, hová tűnt a malajziai légitársaság MH370-es járata. Csak annyi bizonyos, hogy a maláj hatóságok kommunikációja az ügyben valósággal botrányos. A keresés már több tízezer négyzetkilométeren zajlik. A hatóságok nem zárják ki, hogy a pilóta „pszichés problémája” áll az eltűnés mögött. Óriási felbontású műholdfelvételeket vizsgálhat át bármely netező annak reményében, hogy az eltűnt utasszállító darabjaira bukkan a képeken.

A légierő főparancsnoka, Rodzali Daud cáfolta a Berita Harian című lapban megjelent azon állítást, mely szerint a járat teljesen letért a kijelölt repülési pályáról, s kilencven fokkal elfordulva a Maluku-szoros felé vette az irányt. A főparancsnok azonban csak azt cáfolta, hogy ő állított volna ilyet.

Miért csörögtek ki az utasok mobiljai?
Ma már nagyon sok olyan mobil van, amelyeknél ahogy megnyomjuk a hívásgombot, azonnal olyan hangot hallunk, mintha kicsöngene a telefon. És ez nem jelenti azt, hogy tényleg ki is csöng – magyarázta Jeff Kagan drótnélküli technológia-szakértő az NBC-nek. A hálózat ilyenkor elkezdi keresni a mobilt, először az alapján, ahol utoljára volt, majd kiterjeszti a keresést. Ha nem találja, akkor véget vet a hívásnak. Ez a keresés alig néhány másodpercig tart. Tehát elképzelhető, hogy a tárcsázó fél négyszer is hallja a csengést jelző búgást, a fogadó félnél csak egyszer csörög a mobil, vagy egyszer sem. Még akkor is szüksége van a hálózatnak néhány másodpercre, ha a fogadó fél mobilja repülés üzemmódban van, vagy ki van kapcsolva, esetleg hálózaton kívül van vagy megsemmisült.

Azt nem, hogy egy katonai radar rögzítette a repülőgép kijelölt útvonalról való letérését. Daud ezzel kapcsolatban azt mondta, ez is egy „hipotézis, amit nem lehet kizárni”.

Hasonlóképpen vélekedett a malajziai polgári légiközlekedési hatóság vezetője, Azharuddin Abdul Rahman, aki szintén „lehetőségről” beszélt.

A szerda reggeli órákban azt közölték, egyelőre nem találták a gép nyomát a Maluku-szoros környékén.

A maláj illetékesek állításainak tengerében eddig sem volt könnyű elevickélni, most már azonban ez végképp lehetetlenné vált.

Eközben a feltételezett áldozatok hozzátartozói – főként kínaiak – kezdik elveszíteni a türelmüket, s végre konkrét tényeket akarnak hallani a hatóságoktól. Válaszok azonban egyelőre nincsenek.

Egyes vélekedések szerint a malajziai hatóságok kevesebbet mondanak, mint amennyit tudnak, s jelentősen megszűrik

az információkat. Erre utalhat például: illetékesek csak két nappal a baleset után számoltak be arról az észlelésről, hogy a gép letérhetett kijelölt útjáról.

A körültekintőnek aligha nevezhető maláj eljárást híven tükrözte a Kuala Lumpur-i közlekedési miniszter tegnapi sajtóértekezlete, amely kis híján káoszba torkollott. A tárcavezető elismerte, fogalmuk sincs, hol a repülő, de azt ígérte, „mindenképpen megtaláljuk”. Mint mondta, a keresést már 43 ezer négyzetkilométeren zajlik.

A vietnami hatóságok is kezdik megelégelni a malájok kiszámíthatatlanságát. Tegnap már jóval kevesebben vettek részt a mentési munkálatokban. A hanoi kutatócsapatok szóvivője, ha burkoltan is, de Kuala Lumpurt hibáztatta a lépésért. Mint mondta, várják a hivatalos közléseket Malajziából.

Ugyanakkor új területre, Malajziától és Thaiföldről nyugatra lévő Andamán-tenger környékére is kiterjesztették a keresést. Egy elmélet szerint a gép műszaki hiba miatt fordulhatott el ebbe a térségbe, s valahol itt akarhatott kényszerleszállást végrehajtani. A radarok pedig azért nem rögzítették mozgását, mert bizonyos magasság alatt már nem tűnik fel a gép útja az érzékelőkön.

Spóroltak a karbantartáson?
Akár pénzügyi problémák is állhatnak repülőgép eltűnése mögött. A maláj állami légitársaság (Malaysia Airlines) már régóta veszteségekkel küzd: 2000-ben az állam mentette meg a teljes összeomlástól, 2002-től pedig egyre növekvő hiteltartozást halmoz fel. A társaság a 2013-as évet mintegy 360 millió dolláros veszteséggel zárta, az elemzők többsége még 2015-ben sem remél profitot. A cég pénzügyi helyzetét többen is összefüggésbe hozták a Boeing 777-es eltűnésével, az Affin Investment Bank elemzője azonban úgy véli, hogy a pénzügyi nehézségek nem befolyásolták a karbantartásokat, a légitársaság "mindig figyelt arra, hogy a karbantartási vizsgálatokat magas minőségen végezze".

Amennyiben valóban e területen találnák meg a gép roncsait, úgy ismét felmerül a kérdés, miért tért le a gép a kijelölt útról? Elméletileg lehetséges, hogy a gép Malajziától nyugatra zuhant le. De ez esetben is sok percnek kellett eltelnie a kijelölt útról való letérés és a lezuhanás között. Miért nem adott le vészjelzést a pilóta?

Rejtély az is, hogy a három rádió közül miért nem működött egy sem. Erre egy lehetséges magyarázat, hogy a gép orra nagy sebességgel zuhant a tengerbe, így mindhárom adóberendezés azonnal használhatatlanná vált. Ám ennek esélye szakértők szerint igen csekély.

A hatóságok kedden lényegében már elvetették a terrortámadás hipotézisét, az a két fiatal iráni, akik hamis útlevéllel akartak Európába menni, illegális bevándorlók, s nem terroristák voltak. 

Keresse ön is a roncsokat!
Eddig mintegy 600 ezer ember vizsgálta az amerikai DigitalGlobe vállalat műholdfelvételeit, hogy nyomára bukkanjon a Malaysia Airlines utasszállítógépének. A weboldal látogatói az óceán óriási felbontásban, véletlenszerűen eléjük tárt részletén, kockáról kockára vizsgálhatják át a vízfelszínt, és négyféle jelzést helyezhetnek el a felvételeken, amennyiben azokon roncsdarabot, mentőcsónakot, olajfoltot vagy más nyomot vélnek felfedezni. A DigitalGlobe úgynevezett crowdsourcing kampánya arra irányul, hogy emberek tömegét vonják be a kutatásba, s a társaság azt tervezi, hogy naponta frissíti majd a http://www.tomnod.com weboldalon átvizsgálható felvételeket.

Persze annak lehetősége nem került le a napirendről, amely szerint a gépet eltérítették volna.

Halid Abdul Bakar maláj rendőrfőnök pedig e felvetés mellett a „szabotázst” sem zárta ki, amely „a pilóták pszichés problémáival hozhatók összefüggésbe”.

Arra gondolhatott, hogy az egyik pilótáról, Fariq Abdul Hamidról bebizonyosodott, néhány éve - amint gépével Thaiföld felé haladt - szőke dél-afrikai szépségeket engedett be a pilótafülkébe, ami szigorúan tilos.

Az egyik nő egy ausztrál műsorban azt állította, a férfi oda sem figyelt a repülésre, békésen cigarettázott és beszélgetett.

Ugyanakkor a maláj légitársaság illetékese ma reggel azt közölte, nincs ok azt feltételezni, hogy a legénység hibája állna a gép eltűnésének hátterében.

A kínai maláj nagykövet azt közölte, az utolsó jel, amit a gépről fogtak, ez volt: „Rendben, jó éjt”. Iszkandir Szarudin erről az áldozatok hozzátartozói előtt beszélt.

Tüntetéssé terebélyesedett Isztambulban a kedden elhunyt Berkin Elvan temetése. Búcsúztatásán tízezrek vettek részt. A 15 éves fiú kilenc hónapig tartó kóma után halt meg. Berkin Elvant tavaly júniusban a rendőrség egyik könnygázgránátja találta el.  A fiú koponyáját találta el a könnygázgránát úgy, hogy semmi köze sem volt a megmozdulásokhoz. Édesanyja kenyérért küldte a boltba.