választás;kampány;Szerbia;média;

- Szerbiai választások - A média szerint unalmas a kampány

Véglegesítették az előre hozott szerbiai parlamenti választásokon részt vevő pártok listáját, a szerb média viszont nem ezzel, hanem a kampány "szürkeségével" foglalkozott csütörtökön.

Március 16-án a valamivel több mint 6,7 millió szavazópolgár 19 politikai tömörülés egyikére adhatja le voksát Szerbiában, a 250 parlamenti mandátumért pedig 3020 jelölt indul. A politikusoknak számtalan lehetőségük volt arra, hogy programjukat és céljaikat ismertessék, a szerb sajtó szerint viszont a legtöbben "semmi újat nem mondtak".
A szerbiai közszolgálati televíziónak nyilatkozó elemzők szerint a jelenlegi az "unalmasabb" kampányok közé tartozik, ami abból is látszik, hogy senki nem tépi le vagy firkálja össze a plakátokat.
A Politika című szerbiai napilap is a politikai hirdetésekkel foglalkozott csütörtökön. Kiemelték, hogy a nem igazán kreatív szlogenek mellett az óriásplakátokon a politikusok ezúttal nem a választópolgárral néznek farkasszemet, hanem mindannyian valahova a távolba tekintenek.

A legnagyobb szerb párt, a jobbközép Szerb Haladó Párt két mondata is olvasható a hirdetéseken: Teljes erővel a reformokért és A jövő, amelyben hiszünk. Az ellenzéki, nacionalista Szerbiai Demokrata Párt a következetességet emeli ki: Tudom, kinek hiszek szlogenjével. A szintén ellenzéki Demokrata Párt is a múltra helyezi a hangsúlyt Demokrácia a régi cím alatt mondatával. A jelenlegi koalíciós kormány kisebbik pártja, a baloldali Szerbiai Szocialista Párt pedig úgy vélte, elég az, ha vezetőjük, a távozó miniszterelnök neve szerepel a plakáton: Dacic.
Jovo Bakic szociológus szerint a legnagyobb probléma az, hogy a szlogenek sehogyan sem kötődnek az adott párthoz, nem fejezik ki azokat az elveket, amelyeket az adott politikusok képviselnek.

A semlegességet emelte ki Vladimir Milutinovic filozófus is. Szerinte a 2014-es szlogenek közül egy sem marad emlékezetes. Hozzátette, hogy egyes pártok a "reformok" vagy a "dolgozók" kifejezéseket vélik vonzónak, de ezek az üzenetek annyira gyengék, hogy a kampány első hónapja sok ember számára szinte észrevétlen maradt.
A hét nemzeti kisebbségi lista szlogenjeit nem elemezte egyik sajtótermék sem.

A Vajdasági Magyar Szövetség egyébként önállóan indul a március 16-i megmérettetésen a Bátran, de felelősséggel! szlogennel, míg az öt kisebbségi pártból álló Nemzeti Közösségek Listájának minden pártja más szlogent használ.
Ezen a listán egy bosnyák és egy horvát kisebbségi párt mellett a Magyar Remény Mozgalom, a Magyar Polgári Szövetség és a Magyar Egység Párt képviselői szerepelnek. A Vajdasági Magyarok Demokratikus Közössége (VMDK) Boris Tadic volt köztársasági elnök új pártjához csatlakozott, közös szlogenjük: Jövőkép Szerbiáért, míg a VMDK maga A szülőföld védelmében mondatot használja. A hatodik délvidéki magyar párt, a Vajdasági Magyar Demokrata Párt nem indul a választásokon.

Az ellenzéki összefogás pártjai is gyűjtik az aláírásokat a parlament rendkívüli ülésének összehívásához.