;

operaház;Richard Strauss;Ezüst rózsa;Sudlik Mária;farsangi bál;

- Hervatag ezüst rózsa az operaház bálján

Legyünk gálánsak. A népi mondás szerint, ha jó a vége, minden jó. A finálé csakugyan szép volt az egyik közszolgálati televíziós csatornán élőben közvetített Operaház idei farsangi bálján, amely Richard Strauss születésének százötvenedik évfordulójára, tisztelgésül az Ezüst rózsa jegyében rendezte meg estjét. Talán még a hangulat is egyezett volna.

A szecesszió nagy bajor komponistája a XIX. századvég légkörében, a Rózsalovaggal a már hanyatló arisztokrácia és a parvenü polgárság, az újgazdag pénzemberek erőszakolt nászán gúnyolódott.

Pazar humorral, a mai áporodott magyar közélet akár alkalmas volna is a fölidézésére. A két művésznő, a mi Miklósa Erikánk és a bolgár mezzoszoprán világsztár, Vesszelina Kaszarova kettőse volt az a vitathatatlan szépség, amely lezárta ezt a szombat esti produkciót. Minden, ami előtte történt, felejthető.

Önmagában az ötlet nem kárhoztatható, hogy a nemes zenét párosítsák a sport ugyancsak esztétikus mozgáskultúrájával, a test művészetével. Remek sportolóink vannak, világrangúak, miért ne lehetnének ott a jeles muzsikusok oldalán? De nem így.

Bizet, Saint-Saens és Richard Strauss áriáit, érzelmi és érzéki gazdagságú kompozíciót összekötni a sporttal önmagában még nem volna ördögtől való, ha kellő humorral társulna. Csak nem ez történt.

Kellemetlen helyzetbe hozták a vendégművésznőt, amikor az Habanéra, a csókária és a rózsa duett alatt ifjú stadion tehetségek tornamutatványait kellett "illusztrálnia", a búgó mezzoszoprán hangot szembesítenie a tornászok láblengetéseivel, gyűrű mutatványaival, vívók pengéivel.

Carmen cikázik az ifjú tornászok között, Delila acélokat kerülget, Octavian és Sophie ezüst rózsáját vörös dolmányos magyar legények szagolgatják körbe, mielőtt a bájos szépség áhítattal vehetné át, és közben az a varázslatos muzsika szól, amelyről zenetörténészeknek a mozarti ihlet jut az eszükbe.

Igaz, Kaszarova csak tudta, hogy mire vállalkozik. Mondom, mindezt lehetett volna ötlettel ízesíteni, ha lett volna ilyen, de csak nyögés, verejtékezés lett a vége, lapos, szellemtelen kísérő szöveggel, csikorgó humorral, az ezüst rózsa akár el is hervadt a nyilvánosságnak szánt műsor végére.

Kár, nagy kár. A lepergett évtizedekben az egyik legszebb, legfelejthetetlenebb operaházi élményem az a Rózsalovag volt, amellyel egy ifjú művészházaspár ajándékozta meg a közönségét.

Egy csodálatos marsallné, Sudlik Mária, és egy kezdő Maestro, aki a minap vallotta be a Klub rádióban, hogy hitvese sarkallta, állna már pálcájával a zenekar elé, ne elégednék meg a korrepetitor szerény tehetségével. A Maestrót Kovács Jánosnak hívják, ma Operaházuknak egyik legjelesebb karmestere. Talán illik emlékezni rájuk is a Richard Strauss évfordulón.

És ne feledjem, ha már galantériáról van szó. Az Ezüst rózsa bál fővédnöke a MOB tiszteletbeli elnökeként feltüntetett Schmitt Pál volt. A Sándor palota után ismét reprezentálhatott. Köszönthette azokat a jelenlévő nézőket, akik a Rózsalovag kérkedő vagyonú újgazdag Faninaljához hasonlóan, könnyedén fizethettek ki akár negyedmilliót is egy-egy asztaljegyért. A bevétel egyrészéből jótékonyság gyanánt tellett egy új mentőautóra is, a kínlódó nemes szolgálatnak.

Markó Iván 2012-ben hatalmas szakmai felháborodástól kísért 130 millió forintos dotációjának elszámolását nem adta ki a kulturális tárca, csak annyit árult el, hogy 21 előadást tartott belőle, alig több, mint 6 ezer nézőnek. 43 millió bérre, 87 millió dologi kiadásokra ment.