Választás - 2014;Orbán-kormány;migráció;

Utazás az ismeretlenbe FOTÓ: EUROPRESS/THINSTOCK

- Mit üzen az erősödő migráció?

A külföldi munkavállalás, megélhetés, vagy csak  érdeklődés miatt külhoni tartós letelepedés, már közkeletű nevén migráció, mindennapos téma lett a politikusok eszköztárában. A 2010 után a gazdasági növekedés elmaradása és a reálbérek csökkenése a számos kormányintézkedés miatt felgyorsult "kivándorlás" és már jelentékeny súlyt képvisel a foglalkoztatási statisztikákban. A következő öt év alatt legalább újabb 200 ezer honfitársunk elvándorlása várható. 

Az Orbán kormány kiteljesedő második kormányzása négy évének gazdasági és szociális intézkedéseit kísérő társadalmi és politikai fejlemények élénk közbeszéd tárgyává tették a migráció kérdését. Alig néhány éve még érdeklődő közömbösséggel kísérte a hazai szakpolitika az Unió bővülésekor a többi tagállamból meginduló munkavállalást, és a "magyar ember" mobilitásának hiányát, rugalmatlanságát ostorozva példaként említették hasonló közbeszédek a szorgalmasabb, vállalkozóbb lengyeleket, olykor az ügyes és alkalmazkodásra kész románokat.

Mindez ma már régmúltnak tűnik. A közbeszédben a migráció soha nem látott mértékéről hallunk, a sajtóban és politikusok értékelésében megjelenő, majd ismétlődően visszaköszönő "szakértői" becslésekre alapozott "drámai jövőkép" rajzolódik ki. Mit jelez a migráció gyors növekedése, milyen tényezők vezettek a robbanásszerű változáshoz? Megfogalmazhatunk-e várakozásokat, rövid és hosszabb távú hatásokat a migráció alakulásával és következményeivel kapcsolatban?

A migráció a számok alapján

A migráció korábban Magyarországon alig érzékelhető jelenségének felerősödését valóságos számháború követte, igazolandó annak gazdasági és társadalmi jelzését. Nem mindegy azonban, mit mérünk és hogyan! A migráció volumene és pontos leírása nem egyszerű, szellemesen a migrációs kutatások akadályának értékelte az adatok hiányát Oded Stark közgazdász. Migráns, aki külföldi állampolgárként él, dolgozik egy másik országban, más számbavételek a külföldön születettek tágabb körére terjesztik ki az értelmezést. Sokan - különösen az utóbbiak - már évtizedek óta élnek más országban, őket semmiképp nem tekinthetjük az erősödő új migráció szereplőinek. A migránsok természetük szerint mobilak, különösen akkor, ha szabadon változtathatják lakhelyüket és nem ütköznek adminisztratív korlátozásokba. A migráció pedig mindinkább az otthon és a célország közötti folyamatos, cirkuláris áramlás formáját ölti.

A rendszerváltozás óta a migrációt választó magyarok meghatározó többsége rövidebb-hosszabb ideig a fejlettebb uniós országokban él és dolgozik. Mindez nem végleges és egyirányú folyamat, egy részük hazatér, mások ismétlődően útnak indulnak. A magyarországi migráció célországa hagyományosan Németország, Ausztria, és újabban az Egyesült Királyság, kisebb arányban Európa többi országa. (Az EU országain kívülre irányuló vándorlás aránya a vizsgált időszakban szerény.) A migráció nagyságát a külföldön élők és dogozók állománya, intenzitását a növekedés alakulása mutatja. 

A magyarok migrációjában Németország súlya, jelentősége meghatározó, de minden célország irányában egyértelmű a növekedés, amit az Unión belüli szabad mozgás lehetősége is terelt. Németország és Ausztria munkapiaca 2011-ben nyílt meg a szabad munkavállalás előtt, ezt a korábban is számottevő magyarországi migráció látványos növekedése követte. Az Egyesült Királyságban és néhány más országban az uniós csatlakozással (2004. május 1.) a munkavállalás is szabaddá vált, az Egyesült Királyság vonzereje bizonyult különösen erőteljesnek. A magyarok érdeklődése kezdetben messze elmaradt az új EU országok többségéből akkor robbanásszerű növekedésnek induló migráció intenzitásától. A lehetőséget sokáig nem érzékelték a magyar polgárok, mára azonban mindhárom fontos célországban (Németországban, Ausztriában és az Egyesült Királyságban) az új EU országok közül a magyar munkavállalók száma növekszik a leggyorsabban. Mi változott?

Okok, magyarázatok

Az emberek mindenekelőtt az elérhető bér- és a munkavállalási lehetőség, az ezekben mutatkozó különbség, illetve az ezekkel kapcsolatos várakozás alapján hozzák meg a migrációval kapcsolatos döntést. A remélt előny mellett az ilyen döntéseknek tetemes - és csak részben közvetlenül pénzben mérhető - költségei vannak: utazás, lakásváltoztatás és költözés, információszerzés, a szülőföld elhagyása és a család hiánya, a kapcsolatok és a biztonság elvesztése, környezetváltozás és a fogadó országban lehetséges elutasítás. Azok indulnak el, akiknek mindez várhatóan megtérül, ha rosszabb a helyzet, többen. Nagyobb valószínűséggel a fiatalok, az iskolázottabbak. A szegény területeken élők, az iskolázatlanabbak kimaradnak vagy sikertelenül indulnak útnak. Az újabb vizsgálatok szerint a migrációs döntést nem is önmagában a bérkülönbségek, inkább az életminőség vagy a relatív gazdagság, a referenciacsoporthoz mért helyzet határozza meg.

Magyarországon a viszonylag alacsony munkanélküliség, a reálbérek növekedése és a munkanélküli és a jóléti rendszer kínálta lehetőségek mellett a külföldi munkavállalás a kétezres évek derekán nem volt kényszerítő opció. Aki ezt választotta, saját helyzetének, lehetőségének, a jobbítását remélte a kínálkozó lehetőségtől. A gazdasági mutatók romlására érzékenyen reagált a migráció. Az első érzékelhető növekedés a Gyurcsány kormány 2007-es megszorításaira adott válasz volt. A pénzügyi válság időszakában a munkalehetőségek összeszűkülése a migrációt általában visszafogta, de még ekkor sem csökkent az elvándorlás, sőt folyamatos maradt a növekedés, majd a folyamat 2010 után ugrásszerűen felerősödött.

A gazdasági visszaesésnek, majd a növekedés elmaradásának, a reálbérek folyamatos csökkenésének (valamint a kiegészítő juttatások folyamatos nyirbálásának, az egykulcsos adó okozta hatásoknak), a segélyrendszer és a korengedményes nyugdíjazási formák többszörös radikális megkurtításának, a munkalehetőségek szűkülésének és a valós (közfoglalkoztatástól megtisztított) foglalkoztatási szint stagnálásának hely hiányában itt nem részletezhető folyamata és a mindezt kísérő bizonytalanság és kilátástalanság erősítette a migrációt.

A felsőoktatás radikális átalakítása, az egyetemi képzésbe belépés és az oktatás színvonalának "költséghatékony ösztönzése", az egészségügyi rendszer bizonytalan reformja és elmaradt bérei, további intézkedések mellett, a kvalifikált szakembereket és a diákokat is migrációra ösztönözte. Összességében a külföldön munkát vállaló magyarok nagyobb része középfokú végzettségű szakmunkás vagy szakközépiskolai, gimnáziumi végzettségű. A migráció a célországok szerint nagyon különböző a felsőfokú végzettségűk aránya az Egyesült Királyságban magas.

Várakozások, lehetséges alternatívák

A tükörstatisztikák szerint 2012 végén az EU fejlett országaiban élő és dolgozó migránsok száma meghaladja a 300 ezer főt. (Bárha a többi régióba költözők aránya szerény, becslésünk alsó becslésnek tekinthető és nagyjából egyezik a KSH hasonló nagyságrendű és hasonló tartalmú becslésével. HIVATKOZÁS) Aggasztóbb, hogy ez a szám 2010 és 2012 között két év alatt emelkedett másfélszeresére, rövid idő alatt 100 ezer fővel nőtt. Egyszerű trend illesztéssel a jövőbeli kilátások két lehetőséget vázolhatjuk. Figyelembe véve a korábbi időszak lassú, majd fokozatosan felgyorsuló migrációját a jelenlegi rövidtávú trend lelassul, de így is 5 év alatt 200 ezer fős migráció növekedést várhatunk. Ezt tekinthetjük optimista becslésnek. Változatlan feltételek mellett, és a jelenlegi folyamatok előreszámításával azonban riasztóan magas migrációs szintet érhetünk el, alig 5 év alatt 400 ezer fős migrációs veszteséget. Ezt tekinthetjük pesszimista becslésnek.

Magyarország 2010-ben még alacsony migrációjú ország volt az EU új országai között és 2012-ben sem volt magas az arány. A bemutatott előreszámítások aggasztóak és azt feltételezik, hogy a migrációra ható tényezők nem változnak számottevően. Így 5 év alatt optimista számítással Lengyelország, Észtország 2010-ben jellemző szintjét érhetjük el, a pesszimista számítások ennél is magasabb arányt vetíthetnek előre.

A migráció beindulásához és a migrációs kapcsolati hálók megerősödéséhez idő kell, ha ezek kialakulnak, a migrációval járó kötöttségeket csökkentik és a migráció folyamatát erősítik, a növekedésnek ösztönzést adnak. A jelenlegi elvándorlás gyorsasága intő jel, de a migráció nagyságrendje ma még nem kiugró. A gazdasági élénkülés megfordíthatja a migráció növekedésének az intenzitását és lassíthatja a migrációt, ösztönözheti a visszavándorlást. A migráció kiegyensúlyozó szerepét, a folyamatok hatását - bármerre alakuljon is - kis idő elteltével tudjuk majd mérni.

Újabb válságjelek jelentkeznek a német nagykoalícióban két héttel azután, hogy a pedofil képek rejtegetésével vádolt szociáldemokrata képviselő, Sebastian Edathy ügye miatt Angela Merkel lemondásra kérte fel Hans-Peter Friedrich agrárminisztert. A volt belügyi tárcavezetőt avval vádolták, hogy elárulta a szociáldemokratáknak: nemzetközi nyomozás indult Edathy ellen.