Az Átlátszó arra választ kapott az intézettől, hogy eddig mi mindenre szerződtek. A válasz: semmire. Nem is nagyon van miből, mert az idei évre állami forrásból biztosított 260 milliós költségvetés zömét, 246 milliót a 25 alkalmazott bére és járulékterhei viszik el. Nem csoda, hiszen a felsővezetők államtitkári szintű javadalmazást kapnak.
Az Átlátszónak kiadott adatokból kiderül, hogy helyettese, Dobos László havi bruttó 747 ezerért dolgozik. Szakálynak még több, 997 ezer a havi bruttója. Alapfizetése 437 ezer, amit egyedi "munkáltatói döntés" 509 ezer forinttal fejel meg, és jár neki 50 ezres vezetői pótlék is.
Kérdés persze, meddig. Rövid időn belül másodszor védte meg ugyanis Semjén Zsolt a kormány nevében az 1941-es Kamenyec-podolszki deportálást "idegenrendészeti intézkedésnek" nevező történészt, aki utóbb azzal mentegetőzött, hogy csak a korabeli szakkifejezést használta.
Ami a "szakkifejezést" illeti, a korabeli, 1941. augusztusi lapok használták még az elhurcoltakkal kapcsolatban a "közjogi helyzetük tisztázása" kifejezést, megemlítve, hogy az "idegenek a mostani háború során nemzethűségi szempontból teljesen megbízhatatlanok és káros politikai tevékenységet fejtenek ki".
A miniszterelnök-helyettes nemrég ugyanazt válaszolta az MSZP-s Lendvai Ildikó írásbeli kérdésre, mint korábban a DK-s Oláh Lajosnak: nem rúgják ki Szakályt. Indoklással ezúttal sem nem bíbelődött Semjén. "Köszönöm kérdését, nem" - ezt válaszolt a szocialista politikusnak, aki azt kérdezte, felmentik-e az igazgatót. Ám a többszöri kiállás ellenére Szakály mégis elveszítheti "védettségét".
Megírtuk: értesüléseink szerint ha végül "nagyon muszáj lesz", a kormányfő akár kész "beáldozni" őt. Ráadásul nemcsak a Mazsihisz és az ellenzék tiltakozott Szakály ellen, illetve a nemzetközi sajtó cikkezett, hanem tiltakozásul visszaadta magyar állami kitüntetését Randolph L. Braham világszerte ismert holokausztkutató, a DK pedig holokauszttagadás miatt feljelentést is tett Szakály ellen. Sőt, a botrány miatt módosíthatják az MTA etikai szabályzatát, amely jelenleg nem teszi lehetővé, hogy morális ügyek miatt eltávolítható legyen egy köztestületi tag.