Szlovákia;tokaji borvidék;

Egyre „terjeszkedik” a tokaji borvidék Szlovákiában. Fotó: Szalmás Péter/Népszava

- Kettéválhat a történelmi borvidék

Még korai inni a szlovákoknak a medve bőrére, akár tokaji aszúval is, mert a szakemberek szerint még Magyarország javára is billenhet a névmérleg. A "Tokaj" névhasználat ugyanis nem csak elvi, de kőkemény kereskedelmi kérdés is. Egy gyengébb mionőségű "Tokaj" megjelölésű szlovák bor ronthatja a magyar termékek értékesítési lehetőségeit is. Év végéig dönthet az Európai Bizottság a két ország vitájában.

Az sem kizárt, hogy az unió kifogást emelhet a borvidék meghatározása, de akár az elnevezés miatt is. A tokaji szőlőtermelő szerint akár az is előfordulhat, hogy az EB a két termékismertető miatt két önálló borvidéknek nyilvánítja a jelenleg egységes tokaji szőlőtermő területet, s akkor nem lehet azonos a megnevezés sem. Egy 1993-as szabályozás miatt ekkor a "Tokaj" írásmódot és megjelölést csak Magyarország használhatja majd, hiszen a "Tokaj" megnevezés a szlovák borra zavaró lehet a piacon.

Marcinkó Ferenc szerint ronthatja a magyar termelők piaci pozícióit, hogy a két országban nem azonosak a minőségi követelmények. A magyar oldalon rendkívül szigorúak, a szlovákon viszont sokkal megengedőbbek. Ezért lett volna szükség a közös szabályozásra.

Annyit sikerült elérnünk, hogy legalább a 2 puttonyos "aszút" sikerült már letiltatnunk, miközben itthon már a 3-4 puttonyos megszüntetése van napirenden, és csak 5, illetve 6 puttonyos aszú kerülhetne forgalomba - tette hozzá Marcinkó Ferenc. Szlovákiában egyelőre nem tervezik a 3-4 puttonyos aszú "kitoloncolását" a kereskedelemből.

Tornai Tamás, a hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) néhány hónapja megválasztott új elnöke is bizik abban, hogy az EB végül Magyarország számára kedvező döntést hoz. Addig is a szervezet szakmai és jogi segítséget nyújt a borvidéki tanácsnak. Emellett az uniós nemzetközi szakmai szervezetekben is lobbizik a magyar érekek védelmében.

Az elnök szerint a két ország termelőinek integráltan kellene összedolgozniuk a tokaji borvidéken.

Az a feladat is ránk vár, hogy a szlovákiai gazdák figyelmét felhívjuk arra, hogy az ő érdekük is, hogy ne engedjék korlátlanul kiterjeszteni az ottani tokaji borvidéket, mert ezzel rontják a tokaji bornak, mint kereskedelmi márkának, ha úgy tetszik brandnek az értékét - tette hozzá Tornai tamás. A szakember példaként említette, hogy az olaszok évekkel korábban önszántukból megszüntették a "tokai" területmegnevezést, pedig Olaszországban van egy Tocai patak.

Távoli tájakon is tokaji

Tavaly jó volt az aszú termés és ez biztató a jövőre, már csak azért is, mert az igazi nemes nedűnek még évekig kell érnie a hordókban. A tokaji borászok fanyar humorral szokták mondogatni, hogy a tokaji bor csak Magyarországon világhírű, külföldön alig ismerik. Ott a sztárok a francia, s spanyol, az olasz, dél-afrikai és egyre inkább a dél-amerikai borok.

Az mégis jó hír, hogy ha kis mértékben is, de növekedett a tokaji bor kivitele az elmúlt években, közöttük az aszúé is. Ha tovább szigorodnak a minőségi előírások, akkor van esély a további terjeszkedésre. Főleg a hagyományos piacokon növekedett az érdeklődés, mint Lengyelországban, Oroszországban, ahová évszázadokon át szállítottak tokaji borokat. A cári udvarban még különösen nagy becsben tartották a tokaji bort, leginkább az aszút. Sikerült Nagy-Britanniában is pozíciókat szerezni a tokaji bornak, pedig ott rendkívül éles a verseny a világ nagy bornemzetei között. Indulnak szállítmányok az USA-ba is.

A tokaji megkezdte hódító útját Ázsiában is. Kínába Hong Kongon keresztül vezetett az út. Az elmúlt években ugrásszerűen megnőtt a Kínába irányuló borexport, de ez még így is eltörpül a hagyományos piacokéhoz képest. Egyelőre néhány ezer hektóliter magyar bor jut el egymilliárdos piacra, ennek kis része lehet tokaji.

Borászati termékek népszerűsítésére harmadik országok piacán uniós forrásból 50 százalékos támogatás vehető igénybe. A promóciós programok legfeljebb 3 évre szólhatnak, a támogatási keret 2016-ig összesen 3 millió euró (jelenlegi árfolyamon nem egészen 1 milliárd forint). Szakemberek szerint ez édeskevés a magyar bor értékesítésének érdemi növeléséhez.

Jelentősen esett a forint árfolyama a várakozásokat meghaladó mértékű jegybanki kamatvágást követően.