Fidesz;kampány;CÖF;

Sokan menetelnek a CÖF-fel, ám kevés a támogató FOTÓ: BIELIK ISTVÁN

- CÖF-szórólap mintegy 40 millióért

Akár százmillió forintba is kerülhet a békemeneteket is szervező CÖF-CÖKA "civil" szervezetnek az ellenzéki Összefogás vezetőit lejárató "bohócos" kampánya - számolta ki lapunk. Ennek első hullámaként óriásplakátok lepték el az országot, majd a múlt héten 4 millió példányban kezdték terjeszteni 16 oldalas színes kiadványukat. Ez a plakátokról már jól ismert bohócos kompozícióban ábrázolja az ellenzéki vezetőket. A kampány költségeit titkolja a CÖF-CÖKA. Ahogy 2012 végi, Gyurcsányra és Bajnaira fókuszáló "Együtt tették tönkre az országot" üzenetű akciójuk elszámolásával is adósak maradtak. 

Mivel a "civilek" nevében Csizmadia László lapunknak a mostani költségeket firtató kérdésre csak annyit mondott, hogy "ezekben az ügyekben nem nyilatkozunk, mert többször elmondtuk, hogy elszámolunk és elszámoltathatók vagyunk", a Népszava megpróbálta megbecsülni a kampányfüzetre fordított kiadásokat. Nehézséget jelentett, hogy a terjesztés költségeit a Magyar Posta Zrt. sem árulta el.

A honlapjukon közölt hivatalos díjszabásuk szerint nettó 4,5 forintért juttatnak célba egy reklámkiadványt, ami összesen bruttó 22,86 millió forintot jelentene, de a Posta közölte, hogy ez az ár csak "lakossági feladókra" érvényes. (A pártoktól egyébként a lakossági tarifához közeli árat kér információink szerint a Posta, amely 2010-ben is mennyiségtől függően 3,5-4 forintért vitt házhoz "kampányüzenetet" - a szerk.) Ha nem adna az állami cég jelentős kedvezményt a Fidesz mellett kampányoló CÖF-CÖKÁ-nak, akkor mintegy 14-16 milliót kellene kérnie.

Ennél azonban jóval többe kerülhetett a súlyos csúsztatásai ellenére is "ismeretterjesztő" kiadványnak nevezett brosúra előállítása. "A Gyurcsány-koalíció 7 főbűnét" sorra vevő kiadvány előállítása a Népszava által nyomdáktól bekért árajánlatok alapján példányonként 4,5-6,5 forint lehet, ami összesen 18-26 milliós kiadás. "Listaáron" ez tehát összesen mintegy 40 millió, amihez jön még az országszerte plakátokon, Budapesten pedig a BKV járművein is felbukkanó ismeretlen számú hirdetés akár több tízmilliós költsége.

A teljes CÖF-CÖKA kampány tehát akár százmilliós nagyságrendű is lehet. Ezzel nemcsak üzenetében, de költségében is hasonlítana a 2012 végi "Együtt tették tönkre az országot" jelmondatúhoz. Akkor ugyancsak óriásplakátokon, a BKV járműveinek oldalán és jobboldali lapokban hirdettek, továbbá - szintén a Postával - 4,3 millió háztartásba juttattak el egy, a tartalmát meghazudtoló néven, "Tény" címmel kiadott újságot.

A CÖF mögött álló alapítvány, a CÖKA gazdálkodása a sokat hangoztatott "elszámoltathatóság" ellenére a nyilvánosság számára kevéssé átlátható. Annyi biztos, hogy a "civil" szervezetnek tavaly csupán 58-an ajánlották fel adójuk egy százalékát. Az így összegyűlt 288 ezer forint csaknem 140 szeresét, 40 millió forintot fogadtak el viszont a Fidesz pártalapítványától.

A CÖKA állítása szerint azonban amúgy sem a csekély összegű felajánlásokból, de még csak nem is a jelentékenyebb pártalapítványi pénzből fedezi "karaktergyilkos" akcióit. Hanem állítólag magánadományokból. Ennek illusztrálására honlapjukon ugyan "támogatók" megjelöléssel közölnek egy terjedelmes listát több ezer magánszemélyről, továbbá több száz szervezetről, ám a nevek mellett összegeket nem tüntetnek fel - így nem tudni, anyagi, vagy csupán erkölcsi támogatókról van-e szó.

Különösen pikáns, hogy a "civileket" bőkezűen támogató Fidesz egyik szóvivője, Hoppál Péter korábban elismert, pártfüggetlen jogvédő szervezeteket támadott azzal, hogy "álcivilek", "fizetett statiszták", és "mindössze (...) annyi feladatuk van cserébe az amerikai pénzekért, hogy minden fronton támadják (...) a magyar kormányt, a Fideszt, és a miniszterelnököt", továbbá azzal, hogy "Bajnai Gordon mögött álló, dollármilliókért kitartott" szervezetek.

Új kormányzati sikerpropaganda indul

Plakátokon, tévéreklámokban tudatosítja hamarosan az Orbán-kormány eddig elért sikereit a kormányzati kommunikáció - értesült a hvg.hu. A kormánnyal szerződéses kapcsolatban nem álló, de a hírek szerint tanácsaival annak munkáját segítő Habony Árpád kommunikációs szakember koordinálásával már zajlanak a fókuszcsoportos felmérések, ez alapján tíz napon belül indítanák a legújabb sikerpropaganda kampányt.

A kormányzati retorikában mostanában szereplő panelekre lehet számítani, amik Orbán Viktor hétfői parlamenti beszédében is megjelentek. Legfőképpen a rezsicsökkentés, a közmunkával mesterségesen javított, "soha nem látott méretű foglalkoztatás" jöhet szóba, továbbá a gazdasági növekedés beindulása, és az "EU-ban második legnagyobb mértékű minimálbéremelés".

A kormányzati "tájékoztatást" a hvg.hu szerint még a Fideszben is úgy kezelik, mint a választási kampány részét. Ennek "ágyaztak meg" a CÖF-CÖKA plakátjai és szórólapjai, a Fidesz hivatalosan csak a kampány végén száll be.

Kövessen minket a Facebookon és a Twitteren is!

A Magyar Szocialista Párt vezetésének kezdeményezésére Simon Gábor azonnali hatállyal felfüggesztette párttagságát és valamennyi, a pártban betöltött tisztségét - tájékoztatnak közleményben a szocialisták.