export;hitelbiztosító;

- Tudatosabbak és bátrabbak lehetnek a magyar exportőrök

Az egyszerűbbé váló vámügyintézéssel jobban járhatnak a magyar cégek, sőt olyan piacokra is betörhetnek, amelyektől eddig a túlzott bürokrácia tartotta távol őket. Az Export Kooperáció szerint az adminisztratív akadályok leomlásával végre előtérbe kerülhet a bátrabb vállalatstratégia és a tudatos üzletfejlesztés.

Még decemberben döntött az indonéziai Balin a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) az elmúlt 20 év legjelentősebb globális kereskedelmi megállapodásáról. A 160 ország szakminiszterének részvételével zajló konferencián elfogadott intézkedéscsomag fontos eleme, hogy a vámeljárások egyszerűbbé és átláthatóbbá tételével lehetővé teszi a nemzetközi áruforgalom fellendülését.

 „A megállapodás az egyszerűbb dokumentációnak köszönhetően segíti az exportőröket és a finanszírozó szervezeteket is, így hozzájárulhat a globális kereskedelem fellendüléséhez” - mondja Kovács Viktor, a Budapest Bank vállalati központi hitelezési és értékesítési csoportjának vezetője.

„Az adminisztratív és operatív akadályok elhárultával a jövőben egyre inkább stratégiai kérdés lesz a külpiacra lépés. Azaz akinek jó terméke, szolgáltatása van, minden erejével arra összpontosíthat, hogyan tudja az értékét eljuttatni a vevőkhöz és az ügyfelekhez” – kommentálja a kereskedelmi megállapodást Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO partnere, az Export Kooperáció tagja. Míg korábban a túlzott adminisztráció jelentős mértékben igénybe vette egy-egy cég erőforrásait, sőt emiatt akár el is fordulhattak egy-egy országtól, a decemberi döntés után fellélegezhetnek a nemzetközi piacokat kereső hazai vállalkozások. „Végre a lényegi kérdések kerülhetnek a középpontba: a vállalatstratégia, az üzletfejlesztés, az üzleti lehetőségek kutatása és a tudatos tervezés” – hangsúlyozza az export szakértő.

„A WTO pazar időzítéssel épp akkor hozza helyzetbe hazánk vállalkozásait, amikor minden korábbinál nagyobb szükség és talán szándék is mutatkozik a nemzetközi piacokon történő megmérettetésre. A belső kereslet élénkülése egyelőre csak kommunikációs szinten létezik, és ott is inkább csak igényként, mintsem mérhető eredményként” – mondja Póka Valentin, a Coface nemzetközi hitelbiztosító hazai értékesítési és marketing vezetője. Így minden olyan külső tényező, amely a magyar cégek, és azon belül is a magyar tulajdonú kis- és középvállalkozások export pozícióit erősítheti, jelentősen felértékelődik. „Ugyanakkor hiába válnak majd szabadabbá piacok, a vevők karakterében nem történik jelentős változás, így a helyes exportstratégia felépítése, a megfelelő partnerek megtalálása, a kockázatok optimális kezelése fontosabb lehet, mint valaha” – hangsúlyozza az Export Kooperáció nemzetközi hitelbiztosító tagja.

Az új és egyszerűbb adminisztráció, a jelentősen csökkentett addicionális terhek és költségek a már gyakorlottabb exportőrök számára nagyobb kockázatvállalást - akár újabb piacok meghódítását is -, míg az eddig visszafogottabb vállalkozások esetében bátrabb export értékesítési stratégiát eredményezhet.

Nem kívánja módosítani az elnök jogköreit Robert Fico. A szlovák kormányfő ezt egy vitaműsorban jelentette ki. Korábban több olyan pletyka látott napvilágot Szlovákiában, hogy a miniszterelnök szélesebb jogköröket kíván biztosítani az elnöknek, emiatt is jelentette be indulását a márciusban esedékes választáson.