Annál is inkább illenék elgondolkodnia ezen a komponistának, mert a második felvonás már cselekményes, ez a commedia dell'arte szellemes, új és új fordulatokkal lep meg, tehát a szerzőnek megvan hozzá a kellő tehetsége. Az Operaház vezetése minden eszközzel, bőkezűen támogatta is a sikert.
Novák Eszter rendezése látványos, nagylelkű, Zeke Edit díszletei és jelmezei művészien szépek, nem szólva a zenei irányításról, az egyik legnagyobb magyar karmester, Kovács János áll a pulpituson, láthatóan élvezi a muzsikát, mindent meg is tesz a megszerettetéséért. Meg a fiatal szereposztás is kedvező, a Colombinát alakító ifjú Pasztircsák Polinának szép és kulturált a hangja, a herceg Cser Krisztián vonzó basszus, a többiek is azok, talán a tenor nem annyira átütő.
Az sem volna különösebb baj, hiszen nem Otellót, nem Trisztánt kell énekelnie. Hanem Selmeczi az első felvonással, különösen az orosz spiritiszták szeánszávál kicsit mélyebbre akart szállni a lélekbúvárkodással. A történet középpontja szerelmi, az sem baj önmagában. A Spiritiszták második felvonásának tréfálkozó vonulata azt is mutatja, hogy a túlzott lélekbúvárkodás azért is fölösleges, mert Selmeczinek egészen a Bajazzók kifigurázásáig csakugyan van humorérzéke.
Azzal is, hogy stílusával gyakran megpöccent jeles komponistákat. Sokan jelen vannak persziflázsként ebben a két felvonásos dalműben. Az első hangok mintha Kurt Weillre céloznának, egyes közreműködők Puccini hangnemre véltek ráismerni, de a Bajazzokra utalás Leoncavallo zokogó drámáját is kipellengérezi. Másutt viszont ott érződnek Debussy színek, Richard Strauss árnyalatok. Ezek a célzások tehát alkalmassá teszik csakugyan arra, hogy külföldi néző is jól szórakozzék a művön, ha éppen ezt érezné fölfedezni benne.
Ami a bemutatóban különösen jó érzéseket keltett, az a magyar operaszerető közönség ragaszkodása. Igaz, az eddigi csekélyszámú előadást, (egy része bérletben kelt el) rokonszenvező kíváncsisággal töltötték meg a rajongók a színházat, nem volt nyoma prüdériának, húzódzkodom a kortárs magyar zenétől kényeskedésnek, éppen ellenkezőleg, a kíváncsiság, a jó szándékú támogatás érződött a szünetbeli megjegyzésekben is.
Ami csak serkentheti a Ház vezetését is, hogy a Spiritiszták további műsoron tartása mellett, továbbra is bátran támogassa új magyar művek bemutatását.
Spiritiszták, Magyar Állami Operaház