Két évvel a hajószerencsétlenséget követően még mindig az olasz partoknál láthatóak a Costa Concordia roncsai. A brit Able Seaton kikötő megerősítette, a döntősök között szerepel a többszáz millió eurót érő megaprojektben, melynek célja a hajó elvontatása, a roncsok feldarabolása és újrahasznosítása. A tender becsült értéke 3-400 millió euró, a költségeket az óceánjárót tulajdonló Costa Crociere hajótársaság állja. A várhatóan két évig tartó projekt kétszáz embernek biztosít majd munkát. A Hartlepool melletti kikötőben korábban egy francia repülőgép-anyahajót, s egy amerikai hadihajót is feldolgoztak már, így esélyes, hogy rájuk esik a választás. Ráadásul a létesítményben található a világ egyik legnagyobb szárazkikötője, s a határidőknek és könyezetvédelmi feltételeknek is megfelel.
Mint a Reuters brit hírügynökség beszámolójában írta, márciusban döntenek róla, melyik külfüldi kikötőbe vontassák a hajóroncsokat. Eddig 12 kikötőtársaság: négy olasz (Genova, Palermo, Civitavecchia és Piombino), illetve norvég, francia, török és kínai vállalatok jelentkeztek érte. Az olasz kabinet persze szeretné, ha az országban maradna a luxushajó, beleszólásuk azonban nincs a projekt kimenetelébe. S bár egyszerűbb és környezetkímélőbb lenne egy közeli kikötőbe szállítani az óceánjárót, a négy olasz kikötőnek hatalmas átalakításokat kéne végrehajtania ahhoz, hogy fel tudja dolgozni a 114,5 ezer tonnás roncsokat. A tervek szerint június végén kezdik meg a Costa Concordia elszállítását az olasz partoktól, az egy hónapos munkálatokat az időjárás és a turistaszezon is késleltetheti majd.
Tavaly szeptemberben hosszas előkészületeket követően, 19 órás munkával állították fel az oldalára dőlt óceánjárót Giglio szigeténél. A rendkívüli és egyedülálló munka a tervezett 12 óránál tovább tartott. Másfél évig készítették elő a műveletet: a hatalmas, 289 méter hosszú, 35 méter széles hajó alatti tengerfenéken és a hajótest körül acélvázat építettek, amelyre felhúzták a roncsot. A hajótest oldalára súlyos víztartályt erősítettek, így sikerült egyenesbe hozni a 13 emeletes óceánjárót.
Azóta hat víz alatti állvány és több mint ezer betontömb gondoskodik stabilan tartásáról. Ha márciusban eldől, hová szállítják a roncsokat, egy hónappal később megkezdik a jobb oldali óriástartály felszerelését. Ezen tartályokból szívattyúzzák majd ki a vizet júniusban, ezáltal a Costa Concordia felemelkedik a vízfelszínre, és vontathatóvá válik. A kártalanítási munkálatok költségei már meghaladták a 600 millió eurót, a roncsok szállítása és darabolása további 500 millió euróba kerülhet az olasz sajtó becslései szerint.
A Costa Concordia 2012. január 13-án éjjel feneklett meg. A hajó bal oldalán egy szikla - melyet a tragédia egyéves évfordulóján helyeztek vissza a tengerbe - 70 méter hosszú mélyedést vágott. Az óceánjáró fedélzetén 4229, hatvan országból érkezett utas tartózkodott. Harmincketten vesztették életüket, köztük a magyar állampolgár, Fehér Sándor, a hajón szolgáló cigányzenekar prímása, aki saját élete árán mentett meg másokat. Az áldozatokról való megemlékezés holnap veszi kezdetét Giglio szigeténél: misét és koncerteket tartanak a helyszínre gyűlt túlélőknek és hozzátartozóknak. Tavaly Fehér Sándor hegedűművészt Komlóssy Gyöngyi római konzul képviselte a szertartáson.
A gondatlanságból okozott emberöléssel, hanyagsággal és hajótörés előidézésével vádolt kapitány és további öt tiszt pere tavaly júliusban kezdődött, ám utóbbiak - köztük az indonéz kormányos - vádalkut kötöttek az ügyészséggel, így a kapitány maradt az egyetlen a vádlottak padján. A tisztek felfüggesztett börtönbüntetést kaptak, miután a bíróságon bűnösnek mondták magukat. A baleset okait feltáró tárgyaláson kiderült, Francesco Schettino kapitány a baleset idején telefonált, és nem tartózkodott a helyén, ráadásul az ütközés után el is hagyta a hajót, sorsára hagyva utasait. A toszkán Grosseto városi színházában folyó peren a tisztek vallomásából az nem derült ki, hogy ha a kapitány tisztában volt a helyzet súlyosságával, miért csak a zátonyra futás után másfél órával adta ki az evakuálási parancsot. A szabadlábon védekező kapitány a kezdetek óta ártatlanságát hangoztatja.
Érdekességek
- A kártalanítás eddigi költsége 600 millió euró, ez a teljes magyar gazdaság kétnapi termelésének felel meg
- Maga a hajó 2006-os vízrebocsátásakor “csupán” 422 millió euróba került
- Megkeresztelésekor a pezsgősüveg nem törött el, balszerencsét jósolva a luxushajónak
- A hajótestet stabilan tartó állvány 30 ezer tonna, ez duplája a párizsi Eiffel-toronynál felhasznált acélnak
- A tengerfenéken lévő talapzat másfélszer akkora, mint egy futball pálya
- A legnagyobb úszótartály hossza 160 méter, mint a római Colosseum
- Az óriástartályok szélessége 122 méter, mint a párizsi Notre Dame