Ismét kizárta a budapesti villamostenderből állítólagos offshore háttere miatta a Ganz-Skodát a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), amely a spanyol CAF-ot hozta ki győztesnek. A Vitézy Dávid vezette BKK ezzel másodszorra hirdetett eredményt a még februárban kiírt tenderen, hiszen augusztusban is nyert a CAF, a Ganz-Skoda ajánlatának eredménytelenné nyilvánítása mellett.
A jelenleg felújítása alatt álló 1-es villamosvonalra szánt 37 új járműre vonatkozó közbeszerzésen akkor állítólagos műszaki hiányosság miatt bukott el a Skoda. Öten pályáztak, közülük a Siemens és a CAF adott be érvényes ajánlatot, a Ganz-Skoda, a Stadler és a PESA ajánlatát kizárták. Kiderült, a CAF 90 millió euróért, mintegy 27 milliárd forintért ajánlotta járműveit, a Siemens 115 millió euróért, viszont a Skoda 5 milliárd forinttal olcsóbb ajánlatot adott a CAF-nál. Ötmilliárdból amúgy 50 új autóbuszt lehetne vásárolni.
Miután a Ganz-Skoda fellebbezett, a Közbeszerzési Döntőbizottság úgy döntött, hogy megalapozatlanok a BKK Skodát kizáró érvei, ezért nem írható alá a szerződés a CAF-fal, hanem év végéig új eredményt kell hirdetni. A közbeszerzési szabályok megsértése miatt ráadásul egymillió forintra büntették Vitézyéket. Ekkor állt elő a BKK azzal, hogy offshore-gyanús a Skoda tulajdonosi háttere. Az "offshorozás" miatt tiltakozó cég be is perelte a BKK-t, bár a bíróság novemberben elutasította a jó hírnév megsértése miatt indított keresetet. A járműgyártó cáfolta, hogy tulajdonosi háttere átláthatatlan, hiszen végső soron nyolc magánszemély a tulajdonosa. A további BKK-s aggályokra - műszaki hibák és a garancia hiánya - pedig azt hozták fel, hogy a BKV rendelt már tőlük trolikat, Miskolcra decemberben szállították le az új villamosokat, és a német állami vasút is tőlük vásárolt szerelvényeket.
A BKK szerint időközben felülvizsgálták az ajánlatokat és újabb hiánypótlási lehetőségeket adtak a Ganz-Skodának, majd december 30-án, hétfőn a BKK igazgatósága egyhangúan ismét érvénytelenítette a Ganz-Skoda ajánlatát, mert a cég hét pontban továbbra sem tudta megfelelését bizonyítani. Az egyik: "nem tudta bizonyítani, hogy tulajdonosi szerkezete megfelel a jogszabályi előírásoknak".
Ugyanakkor Vitézyék elismerték, hogy az elhúzódó eljárás miatt a szerződés nem köthető meg 2013. végéig - talán idén januárban-februárban -, így a járművek leszállítása sem fejeződhet be a 2015 végi határidőre. Vagyis elvész a járműbeszerzést is magába foglaló, az 1-es és 3-as villamosvonal felújításához járó 100 milliárd forintos EU-támogatás egy része, de állítják, hogy a villamosvásárlás "2016-ra átnyúló részének fedezetét a kormány biztosítja".
A Ganz-Skoda aligha hagyja ennyiben a dolgot: panaszt tehet az EU-nál és fordulhat a közbeszerzési döntőbizottság mellett magyar bírósághoz is. A Vitézy vezette BKK-nak a történetben az EU-támogatás egy részének elvesztése mellett kínos lehet megmagyarázni: miért igyekeznek mindenáron egy 5 milliárd forinttal drágább üzletet nyélbe ütni.
Mindez a Vitézy Dávid és Tarlós István főpolgármester közötti feszült viszonyt is csak tovább ronthatja, hiszen Tarlósnak nem jönne jól, ha jövő ősszel az önkormányzati választási kampány kellős közepén amiatt kellene mondjuk magyarázkodnia, miért vizsgálódik Budapesten a tender ügyében az EU korrupcióellenes hivatala, az OLAF, amire a drágább ajánlat aláírása esetén szakértők szerint van esély.