A legfontosabb szabály az ajándékok visszacserélésekor: nyugta, blokk, vagy jótállás nélkül vajmi csekély az esély. A boltokban mától ismét nagy roham várható, sokan ma próbálják meg visszavinni azokat a termékeket, amelyek hibásnak bizonyultak, nem volt megfelelő a méretük, már amúgy is megvoltak a megajándékozottnak, vagy csak egész egyszerűen nem tetszett neki.
A pénzvisszafizetés csak akkor jöhet szóba, ha a megvásárolt termék három munkanapon belül meghibásodik, és nem lehet sem megjavítani, sem kicserélni. Bár gyakori lehetőség ilyenkor az úgynevezett levásárlás, erre amúgy nincs jogszabály, így ez a lehetőség csak akkor adódik, ha a vásárlónak is megfelel.
Mint a Fogyasztóvédők Országos Egyesülete (FOE) hangsúlyozta, kizárólag a kötelező jótállás alá eső és hibás termékekre vonatkozik - és a hibátlan termékekre nem - az a szabály, hogy ha a vásárlástól, illetve az üzembe helyezéstől számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni, ha a hiba olyan, hogy akadályozza a termék rendeltetésszerű használatát. De ehhez is számla szükséges, ami bizonyítja, hogy az árut az adott boltban vásároltuk.
A karácsonyi árucserére amúgy ugyanazok a jogszabályok vonatkoznak, mintha bármikor máskor vásároltunk volna. Ha a termék például hibás volt, és a kereskedő felajánlja a termék árának ellenében a levásárlást, az valójában a vásárló döntésén múlik, hogy azt elfogadja-e: ragaszkodhatunk ahhoz is, hogy megjavítsák. Leértékelt, akciós termékre is vonatkoznak a csereszabályok - kivéve, ha már a vásárláskor felhívja a figyelmünket a kereskedő a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka, így ezzel a hibával kapcsolatban később sem élhetünk minőségi kifogással.
De mint a FOE is kiemeli, régi tévhit az, hogy a fogyasztók a vásárlás után három napon belül bármikor visszavihetik a hibátlan terméket is és minden további nélkül kérhetik annak cseréjét vagy vételárát. Ám tartós fogyasztási cikk - mosógép, bruttó tízezer forint vételár feletti mobiltelefon - vásárlása esetén, ha az meghibásodik a vásárlástól számított három munkanapon belül, akkor azt a kereskedő köteles kicserélni, az eredeti csomagolás megléte nélkül is.
A fogyasztói jogokat csak minőségi kifogás esetén lehet érvényesíteni. Tehát ha egy termék nem hibás, és azzal csupán annyi a gond, hogy a méret vagy szín miatt nem tetszik a megajándékozottnak, úgy a kereskedő nem köteles a cserére, vételár-leszállításra vagy annak visszafizetésére.
Más szabályok érvényes az internetes vásárlásokra: a vásárlót speciális jogok illetik meg, ekkor ugyanis az árucikk átvételétől számított nyolc munkanapon belül indokolás nélkül elállhat a vásárlástól, és ehhez nem szükséges, hogy az árucikk hibás legyen. Ha nem tetszik, minden további nélkül meggondolhatja magát a vevő - de csak akkor, ha nem internetes árverésen vette a terméket és az eladó nem magánszemélyként értékesítette.