Szerbia;vasútfejlesztés;

A száguldásra még várni kell. Fotó: K2 PRESS/Népszava

- Nem sietik el

A Belgrád és Budapest közötti vasút felújítása 2015-ben kezdődik meg - jelentette be hétfőn Belgrádban Aleksandar Antic szerb közlekedési miniszter.

A tárcavezető azt követően nyilatkozott újságíróknak, hogy tárgyalt a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reform Bizottság képviselőivel a szerb és a magyar fővárost összekötő vasútvonal kínai közreműködéssel történő felújításáról. Elmondta, hogy Szerbia abból az összesen 10 milliárd dolláros (2170 milliárd forintos) összegből pénzeli majd a projektet, amelyet Kína adott tizenhat közép- és kelet-európai ország befektetéseire. Kína a tavalyi Kelet-Közép-Európa (KKE)-Kína csúcstalálkozón, Varsóban ajánlotta fel, hogy létrehoz egy alapot a térség infrastrukturális fejlesztésére.

Aleksandar Antic kiemelte, hogy az előzetes becslések szerint a 374 kilométeres vasúti pálya szerbiai szakaszának kiépítésére körülbelül 880 millió euróra (261 milliárd forintra) lesz szükség, míg a magyarországi szakaszon majdnem kétszer ennyire a sínek rossz állapota miatt. Korábban elhangzott, hogy a projekt keretében a vasútvonalat kétvágányúvá teszik, villamosítják és alkalmassá teszik a magas sebességű közlekedésre.

Magyarországon kétszer annyiba kerül a sínek rossz állapota miatt. Fotó: Tóth Gergő/Népszava

Magyarországon kétszer annyiba kerül a sínek rossz állapota miatt. Fotó: Tóth Gergő/Népszava

A politikus azt is bejelentette, hogy várhatóan januárban ül össze a magyar, a szerb és a kínai munkacsoport, hogy a projekt konkrét megvalósítási terveiről tárgyaljon. Azt egyelőre nem tudni, hogy a találkozót Belgrádban vagy Budapesten tartják-e.

A szerb félnek az az érdeke - fogalmazott Antic -, hogy az óránként 200 kilométeres sebességre tervezett vasútvonal a személy- és teherforgalom számára is nyitott legyen.

A MÁV és a Szerbiai Vasutak vezérigazgatója idén májusban írt alá szándéknyilatkozatot arról, hogy kétvágányú, végig villamosított, óránként 160 kilométeres maximális sebességet lehetővé tevő vasúti pályát építenek ki a két főváros között. A vonatok menetideje így a jelenlegi hét-nyolcról három óra alá csökkenne.

A Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítése érdekében Kína, Magyarország és Szerbia között kezdődő együttműködésről idén november 25-én állapodott meg Orbán Viktor miniszterelnök Li Ko-csiang kínai és Ivica Dacic szerb kormányfővel a Bukarestben megrendezett KKE-Kína csúcstalálkozón.

Január közepén folytatódnak az INA horvát olajipari vállalattal kapcsolatos tárgyalások a horvát kormány és a Mol között - jelentette be Ivan Vrdoljak horvát gazdasági miniszter, a horvát tárgyalócsoport vezetője a zágrábi közszolgálati rádióban.