költségvetés;Kecskemét;polgármester;Mercedes;Zombor Gábor;Hovány Kft.;

Már másfél éve az ajándék autóval jár Kecskemét fideszes polgármestere FOTÓ: BIELIK ISTVÁN

- Különös felajánlásból autózhat a város fideszes ura

Közérdekű felajánlásból használ egy Mercedest Kecskemét fideszes polgármestere, benzinszámláját pedig részben a várossal fizetteti, noha a parlamenttől is kap költségtérítést. Zombor Gábornak a jegyző szerint nem kell menetlevelet vezetni, így nem tudni, mi alapján számolnak el a hivatallal. Az autót attól a cégtől kapta Zombor, amelynek tulajdonosi köre megegyezik azéval, amelyik korábban több önkormányzati telket megvehetett - ettől a kft.-től két cégautót bérel is a város. A kft. látja el a Kecskeméten helyközi forgalomba álló hibrid Mercedes-buszflotta üzemeltetését is.

Közérdekű felajánlásként Zombor Gábor, Kecskemét fideszes polgármestere számára adott használatba a kecskeméti Hovány Kft. egy Mercedest tavaly tavasszal, pár nappal azután, hogy a cég tulajdonosának egy másik vállalkozása már harmadik alkalommal vehetett önkormányzati telket egyedüli ajánlattevőként, meghívásos, zárt tenderen.

A Hovány Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 1190 négyzetméternyi ingatlant vásárolhatott meg a várostól a nagybani piac területén, 11,3 millió forintért, ami bruttó 9525 forintos négyzetméterárat jelent. A vételárat - amely a város jegyzőjének lapunk kérdésére küldött tájékoztatása szerint "kedvezményt nem tartalmazott" -, külső ingatlanforgalmi szakértő állapította meg. Ez megegyezett azzal a fajlagos árral, amekkora négyzetméteráron ugyanebből a területből a kft. már korábban megvehetett 37,5 millióért egy 4000, majd egy 869 négyzetméteres darabot.

Az ezer négyzetméter feletti területek értékesítését 2012. április 26-án, illetve 2011. március 31-én a képviselőtestület, míg a kisebbét 2011. április 12-én a vagyongazdálkodási bizottság hagyta jóvá. A harmadik adásvétel után kapta a polgármester a Mercedes B osztályú kocsit az autókereskedéssel, szervízeléssel foglalkozó Hovány-család cégétől.

Májustól egy ideig E betűjelű, E-06113-as ideiglenes rendszámmal használta Zombor az autót, amely a néhány hónappal későbbi magyarországi forgalomba helyezést követően már rendes rendszámot - MBH-101 - kapott és így használja azóta is. Az önkormányzat két másik Mercedest viszont bérel a Hovány Prémium Automotive kft.-től, ezeket a tisztségviselők használhatják.

Hoványék szervízelik a városi flottát
A Hovány-cégcsoport nemcsak a nagybani piac területének egy részét szerezte meg egy új szervízközpont működtetéséhez a várostól, de ők végzik a jövőre a városban forgalomba álló 25 darabos buszflotta szervízelését is. Önmagában nem lenne újdonság, hogy egy város beszerez 25 új autóbuszt a helyköziközlekedés biztosítására, ám Kecskemét esetében egyedülálló, hogy hibrid buszokból ennyit egyszerre még sehol nem állítottak forgalomba Magyarországon.
A környezetkímélő, bizonyos útszakaszokon zéró emissziós üzemmódban is közlekedő Mercedes Citaro G BlueTec hibrid autóbuszokat - amelyek 2014 első negyedévében állnak üzembe - nagyrészt európai uniós támogatásból vásárolta a város. A szükséges önerő alig öt százalék volt, így az önkormányzatnak a buszok egyenként alig 8 millió forintjába kerülnek. Az amúgy dízelüzemű buszokon 4-4 lithium-ionos elektromos motor működik, amelyek fékezéskor visszatáplálják az energiát. A buszokat szállító EvoBus Hungária Kft. a Hovány Kft.-vel kötött megállapodást a járművek márkaszervízelésére és a sofőrök oktatására. Az első buszokat már le is szállították - éppen ma tartanak avárosban ünnepélyes bemutatót.

Miután a lapunk birtokába került bizonylatok igazolják, hogy az önkormányzat számlájára autópálya-matricát vásároltak, illetve tankoltak az E-s rendszámú, majd tavaly júliustól már rendes rendszámú Mercedesre, megkérdeztük, hogy a polgármester hogyan, mi alapján számol el a költségekkel, illetve költségtérítésként ezeket a hivatal állja-e.

Ez azért sem mindegy, mert az ilyen kiadások fedezetére szolgáló - a fővárostól való távolság arányában növekvő - választókerületi pótlékot országgyűlési képviselőként felveszi Zombor, és ez havi bruttó 354 807 forint. A kecskeméti jegyző szerint a polgármesternek nem kell menetlevelet vezetnie, egyébként "költségtérítést nem kap, és egyetlen alkalommal sem vett fel jutalmat".

Ugyanakkor érthetetlen, hogy a jegyző azt is közölte: Zombor "az üzemanyagkártyát csak a hivatalos útjai alkalmával használja. A 2012. április 26-tól napjainkig eltelt időszakban 1 091 781 forint értékben tankolt, amelyből a parlamenti jelenlét alapján számolt, Kecskemét-Budapest közötti út üzemanyag költségét a polgármesteri hivatalnak megtéríti, ezidáig 494 ezer forint összegben."

Vagyis Zombor a kiadások egy részét fizeti csak meg, a benzinköltség nagyobb részét az önkormányzat állja, noha költségtérítést a polgármester hivatalosan nem kap a várostól. Az sem világos, hogy ha nincs menetlevél az utazásokról, akkor milyen tételes elszámolás alapján osztozik Zombor és a város a benzinköltségeken.

A Népszava karácsonyi számával már évtizedekkel ezelőtt hagyományt teremtett. Elég csak az utóbb híressé, mondhatni mérföldkővé vált 1941. karácsonyi számot idézni, amely a magyar nemzeti függetlenségi mozgalom fejlődésének határköve volt. Lapunk akkor a nemzeti demokratikus erők együttműködésének, a nemzeti függetlenség és a szabadság gondolatának szentelte hasábjait. Megszólaltak a különböző antifasiszta irányzatok képviselői, köztük Bajcsy-Zsilinszky Endre, Szakasits Árpád, Móricz Zsigmond, Szekfű Gyula, Darvas József, szociáldemokrata és kisgazdapárti vezetők, valamint haladó polgári írók és újságírók. Napjainkban is hűek szeretnénk maradni a hagyományhoz. Különösen az ország jelenlegi helyzetében, amikor az Orbán-kormány - a kétharmad - több mint három éves uralkodása sosem látott mélységbe taszította a demokráciát.