A Fidesz megpróbálja minden áron a felszínen tartani a rezsicsökkentési propagandáját, ezért egyre bizarrabb, illetve demagógabb ötletekkel áll elő, miközben a kormánypárt is tudatában van annak, hogy az ígéretei megvalósíthatatlanok, vagy értelmetlenek - nyilatkozta lapunknak Tukacs István.
Az Országgyűlés gazdasági bizottságának a tagja ezt annak kapcsán mondta el, hogy a sajtóhírek szerint a Fidesz-frakcióban döntés született arról, hogy úgynevezett alaptörvény-kiegészítésben rögzítik a rezsicsökkentés védelmét.
Méghozzá úgy, hogy a kiegészítés azt tartalmazza majd, hogy a nonprofit közszolgáltatások működését sarkalatos, vagyis kétharmados többséget igénylő törvény szabályozza a jövőben.
A kormány várhatóan eheti ülésén tárgyalja a javaslatot, amelyről az Országgyűlés még idén szavazhat. A kormánypárt hamarosan elkészíti a nonprofit közszolgáltatásokról szóló törvényjavaslatát is.
A hírek szerint az erről szóló előterjesztést az év végéig szintén benyújtják a parlamentnek, de ennek tárgyalására átcsúszik 2014 elejére.
Egy vezető fideszes politikus az egyik napilapnak megerősítette: a készülő jogszabály kétharmados többséget igénylő lesz, és ki fogja mondani a "megfizethetőség elvét".
Ez azt jelenti, hogy a hazai közműszolgáltatások díjait a mindenkori magyar fizetésekhez mérten kell meghatározni.
Molnár László a GKI Gazdaságkutató Zrt. vezérigazgatója úgy véli: a közműdíjak fizetésekhez való igazításával a Fidesz kimondta, hogy rezsinövelést tervez, miután a keresetek a kormány ígérete szerint emelkednek a jövőben.
Így a kormánypárti nyilatkozat logikája szerint a bérekkel együtt a szolgáltatási tarifáknak is emelkedniük kell. Ezzel pedig ellentmond a jobboldali párt a saját maga által tervezett újabb alaptörvény-kiegészítésnek, amely viszont a rezsidíjak bebetonozására irányul.
Tukacs István szerint a Fidesz megint egy valóságban kivitelezhetetlen szlogennel állt elő. A párt nem közölte például azt sem, hogy a jövőbeni rezsidíjaknak a budai jómódú polgárok, vagy szabolcsi munkanélküliek számára kell majd megfizethetőnek lenni.
Ismerve a kormánypárt eddigi intézkedéseit azonban félő, hogy a tarifák a magaskeresetű elit pénztárcájához lesznek igazítva - tette hozzá a szakpolitikus.
A közműszolgáltatók nonprofit működésének kikényszerítése, illetve az energetika területén veszteségessé tétele már megtörtént a hatósági árak többszöri lefaragásán keresztül - jegyezte meg a képviselő.
A díjszabásban ugyanis a kabinet sok esetben még a korábban maga által is elismert kiadásokat sem engedte érvényesülni.
Belyó Pál, a Policy Agenda kutatási igazgatója elmondta: a nonprofit működés a közműcégek esetében sem tekinthető elfogadható megoldásnak.
Miután a vállalatoknak piaci alapon kellene működniük, a befektetők nyereséghez való joga nem vonható kétségbe egyetlen gazdasági ágazatban sem. A rezsicsökkentés rögzítése az alaptörvényen pedig nem más, mint politikai marketing.
Az alaptörvény kiegészítése, és a nonprofit működés előírása a közüzemi társaságoknak feltehetően csupán elvi nyilatkozatok gyűjteménye lesz, részletes szabályozás nélkül.
Ugyanis a kormánypárt is tisztában van a rezsicsökkentés tarthatatlan mivoltával - véli Tukacs István.
Emellett az éves elszámolásban is kötelező feltüntetni a rezsicsökkentésből eredő összeget. Ha ezt a közös képviselő elmulasztja, a lakók a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhatnak. A módosítás értelmében a rezsicsökkentés a társasházak közös helyiségeire is érvényes, és az önkormányzati bérlakásokra is. És nem maradt adós Németh Szilárd a rezsicsökkentés fogalmának meghatározásával sem: "rezsicsökkentés alatt a közszolgáltatások végfogyasztói árainak jogszabályok alapján megvalósuló csökkentését kell érteni" - derül ki a törvénymódosításból. Az indítvány szerint az országos hálózattal rendelkező cégeknek fogyasztóvédelmi referenseket is kell majd alkalmazniuk. Emellett néhány technikai pontosítást is tartalmaz a javaslat: megadja a nyomdákban használatos színkódokat, és módosítja a számlaképeket is. A címzést ezentúl Arial betűtípussal kell a számlákra írni - ez Németh Szilárd szerint kompatibilis a Magyar Posta optikai karakterfelismerő rendszerével. A gyengénlátókra való tekintettel a vízdíj számlán egy árnyalattal világosabb kék színt kell használni.
Molnár László megjegyezte: a nonprofit működés kötelezővé tételének mögöttes célja az lehet, hogy a jelenlegi tulajdonosok elüldözése révén a közműszektor fideszes érdekeltségekhez kerüljön.
Az új tulajdonosok pedig a későbbiekben csak papíron maradnak majd nyereség nélkül.
A kormánypárt ugyanis már számtalan esetben bebizonyította, hogy miként képes profitot kiszivattyúzni, a hivatalosan nonprofittá nyilvánított vállalatokból, illetve azt, hogyan lehetséges titokban árakat emelni. Így a nonprofit működés a valóságban nem garantálja az alacsony szolgáltatási tarifákat.
Ha pedig a kormányzat a hatósági árszabályozás segítségével eléri, hogy a közmű szektor valóban zéró eredményt legyen képes megtermelni, akkor már középtávon veszélybe kerül az energiaellátás, a víz- és csatornaszolgáltatás, vagy például a szemétszállítás biztonságossága.
A vállalkozások ugyanis nem lesznek képesek végrehajtani a működéshez szükséges fenntartási, illetve fejlesztési beruházásokat. Ez pedig előbb-utóbb a szolgáltatások minőségének a romlásához vezet. ( Ezt a hulladékelszállítás akadozása miatt már számos településen érzékelhették is a lakók.)
Tukacs István hozzátette: a távhőszolgáltatók esete jól példázza a kormány rezsicsökkentési módszerét. A társaságokat ugyanis veszteségessé tette a kormányzat a hődíjak csökkentésével, majd a több tízmilliárdos hiány pótlására az adózók pénzéből juttat támogatást, így továbbra is a lakosság fizeti meg a hőszolgáltatás árát, csak nem fogyasztóként, hanem adófizetőként.