"Az arány javul, az utóbbi hónapokban már inkább 2,5 százalékról beszélhetünk" - tette hozzá a szakember a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság által szervezett tegnapi konferencián. Közölte azt is, hogy az útdíjbevételek elérték a 60 milliárd forintot, egy átlagos munkanapon 580 millió forint folyik be. Az év végéig 84 milliárdot kellene beszedni, hogy a költségek levonása után teljesüljön a kormány 75 milliárdos tiszta bevételi terve. A NÚSZ vezetője azonban arra számít, hogy 80-82 milliárd forint lesz a 2013-as mérleg, de az év végi forgalom még hozzátehet ehhez.
Börzsei Tibor elmondta, a büntetés a rendőrség feladata, eddig ezres nagyságrendben szabott ki bírságokat, és több tízmilliós összeget fizettek a hibázó teherautósok. Hangsúlyozta, azt javasolják a fuvarozóknak, hogy fedélzeti egységgel (OBU), az úgynevezett bevallási közreműködőkön keresztül fizessék meg az útdíjat. Jelenleg a teljes értékesítés 37,8 százaléka érkezik be a flottakövetőkön keresztül, de az arány egyre nő, néhány hét alatt négy százalékkal emelkedett. A várakozás szerint az OBU-val bevallók aránya kétharmadra nő, de ez akár 75 százalék is lehet.
Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára arról számolt be, hogy az elmúlt öt évben a válság miatt 40 százalékkal csökkent Magyarországon a fuvarozó vállalkozások száma, az útdíj júliusi bevezetése óta a több mint 12 ezer vállalkozásból mindössze 300 fuvarozó adta vissza az ipart. Nem tudható, hogy ebben az e-útdíjnak mekkora szerepe volt – mondta.
A KAVOSZ Zrt. útdíjhiteléről kifejtette, a vártnál jóval kevesebben vették igénybe, 130 vállalkozás kérte összesen 1100 járműre a kocsinként legfeljebb egymilliós hitelt. A kölcsön csak augusztus 20-tól volt igényelhető, addigra sok fuvarozó megoldotta másképp a likviditási problémáját. A hitel sok költséggel és adminisztrációval járt, ezen valamennyit javíthat, hogy 0,5 százalékponttal kisebb lesz a kezelési költség és felére csökken a papírmunka - tette hozzá.