;

MNB;Bonta Miklós;

Bonta Miklós

- Bankkommunikáció

Kálmán Imrétől tudjuk, hogy "új műsorhoz új férfi kell." Átstrukturált jegybankhoz drága kommunikáció. Történt pedig, hogy a Napi Elektronikus Tenderek között megjelent egy felhívás, amely ha jól sejtjük minden idők legnagyobb keretösszegű kommunikációs közbeszerzése lesz. Nagy tétben ugyan nem mernénk arra fogadni, hogy a Magyar Nemzeti Bank jövő évi általános kommunikációs feladatainak ellátására szánt milliárdoknál többet nem szórt ki még az ablakon a Nemzeti Egység Kormánya. Elég csak rápillantani az államigazgatás főbb szereplőinek honlapjára, ahol egy öntömjénező lógón keresztül vezet a rögös út a lényeghez. Ám hozzáértők szerint az MNB felhívása még ezen is túltehet. Józan ésszel is logikusnak látszik, hogy a Növekedési Hitelprogram (NHP) nevéhez illően is csak növekvő pénzekből népszerűsíthető.

A kommunikáció csiszolása amúgy mostanában ráfér Matolcsy György és csapatára. Miniszterként a határtalan növekedésünk szárnyalását nap, mint nap világgá kürtölő, unortodoxiájával az egyetemi tankönyvek ősellenségévé szegődött, a kevés realitásérzékkel megáldott közgazdász korábban szószátyárkodásáról vált ismertté. Jegybankelnökként viszont a folyamatos kamatvágások apostolaként elhíresülve már szűkebben bánik a szavakkal. Kommentárjait - a világon egyedülálló módon - többnyire nélkülözni kénytelenek mindazok, akik előtt az MNB hitelessége töretlen.

A kormánypárt 2010-ben nagy lendülettel és hittel, lelkesedéssel látott hozzá Matolcsy elődje, Simor András kigolyózásának. A nemzetközi bankvilágban elismerést szerző exelnök elleni vádak legsúlyosabbika az volt, hogy sokat költött kommunikációra, nem restellett még az MNB lógóját is újraterveztetni. A Szabadság térre kerülvén Matolcsy a költségekkel mit sem törődve a visszatervezés mellett tette le a voksát.

Belátjuk, az MNB kommunikációja sokba kerülhet. Komoly fejtörést okozhat a készpénz-használat prioritását propagálni a bankkártya-használattal szemben. A pénzügyi kultúra terjesztése helyett a kevésbé korszerű magatartást népszerűsíteni. Tündérmesékben elmondani: extraprofitjukban fuldokolnak a gonosz bankok.